Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
bosseh skrev:
Väjningsplikten påverkas inte av väderstrecken. Men på en radar med head-up är det svårt att direkt avgöra andra fartygs kurs och fart vilket gör att det blir svårt att direkt se omdet föreligger en väjningssituation. Men på true motion ser man det direkt, samma gäller med overlay.
Jag förstår inte vad detta har med head up vs north up att göra. Att genom hjälpmedel tydligare visa kurs och fart borde väl låta sig göras oavsett hur bilden är roterad?
Ps jag argumenterar inte emot - vill bara förstå!
Trevlig midsommar!
-
bosseh
- Diamantmedlem
"Jag förstår inte vad detta har med head up vs north up att göra."
Inte jag heller, men det är inte det jag påstått utan att "true motion" är det presentationssätt på radarn som direkt visar andra fartygs kurs och fart.
Head-up ger en hygglig bild av CPA, även TCPA i synnerhet om radarn kan sätt svansar på målen. Ligger man i en gir blir det inte lika tydligt.
Det är också enkelt att avgöra riktningar till tex prickar och annat som ligger framför. I alla fall om man har head-up på plottern. Har man nord-upp på plottern eller sjökortet så måste alla riktningar på radarn omvandlas till bäringar för att man ska se rätt på kortet. Nord-upp på radarn passar om man har nord-upp på plottern. Men det innebär också risk att ta fel.
Går jag med head-up på radar och plotter och ser ett eko på SB bog så ser jag också enkelt på plottern vad det kan vara för något. Tittar jag med kikaren vet jag också vilket håll jag ska titta. Det är enkelt och det är det jag behöver när jag gått många timmar i dimma och börjar bli seg i huvudet.
-
bosseh
- Diamantmedlem
SWE54 skrev:
Förr satt ju en vanlig "pappkarta" i en ficka på benet, ja det gör det väl fortfarande, och ändå kunde man flyga Mach 2.. bara en sån sak.
Sen är det inte alls säkrare, det beror helt på vad man är van vid och vilken fart man färdas med.
Att generalisera funkar inte.
Det som är säkrast är det man är van vid helt enkelt.
Jo förresten, glömde ju...

Trevlig midsommar på er..!
Ja men glöm inte att när man flög uppdrag hade man ofta en navigatör. Han i baksätet vred kartan som en orienterare ....
En navigatör som inte gör något annat är alltid en suverän lösning.
Head-up är alltid säkrare det är precis det som forskningen visar. Sen är det oftast tillräckligt säkert med nord-upp när farten är låg, navigatören är utvilad (och nykter) och det inte är stressigt.
Det man är van vid är inte per automatik det säkraste. Just det man är man vid är också det där slarvfelen uppstår.
-
JanneR
- Silvermedlem
Sneseglarn skrev:JanneR skrev:
Här är du fel ute. Läs sjötrafikkungörelsen regel 19.
Jag letar. Men hittar inte vad du refererar till.
Jag hittar en regel 19 i sjövägsreglerna - men det verkar inte vara den du syftar på. I SjöTK hittar jag kapitel och paragrafer men ingen nummer 19. Antar att det är jag som letar illa...?
Hej igen
Regel 19 beskriver att om man har radar måste man ta reda på det andra fartygets sanna kurs och fart för att utröna om kollitionsrisk föreligger och framför allt vilken åtgörd du själv är skyldig att utföra.
Har du bara en så kallad stävstabilicerad bild i din radar måste du utföra en så kallad relativ plotting för att ta reda på det andra fartygets sanna kurs och fart, det relativa målspåret räcker då inte.
Om du läser förklaringarna till regel 19d så tror jag att allt klarnar. Regel 19 är för övrigt den paragraf i sjötrafikkungörelsen som behandlar nedsatt sikt.
Mvh
Janne
-
JanneR
- Silvermedlem
JanneR skrev:Sneseglarn skrev:JanneR skrev:
Här är du fel ute. Läs sjötrafikkungörelsen regel 19.
Jag letar. Men hittar inte vad du refererar till.
Jag hittar en regel 19 i sjövägsreglerna - men det verkar inte vara den du syftar på. I SjöTK hittar jag kapitel och paragrafer men ingen nummer 19. Antar att det är jag som letar illa...?
Hej igen
Regel 19 beskriver att om man har radar måste man ta reda på det andra fartygets sanna kurs och fart för att utröna om kollitionsrisk föreligger och framför allt vilken åtgörd du själv är skyldig att utföra.
Har du bara en så kallad stävstabilicerad bild i din radar måste du utföra en så kallad relativ plotting för att ta reda på det andra fartygets sanna kurs och fart, det relativa målspåret räcker då inte.
Om du läser förklaringarna till regel 19d så tror jag att allt klarnar. Regel 19 är för övrigt den paragraf i sjötrafikkungörelsen som behandlar nedsatt sikt.
Mvh
Janne
Ursäkta tyrkfelet
Sjötrafikföreskrifterna ska det naturligtvis vara, inte sjötrafikkungörelsen.