Svenskar skämmer ut sig down under
-
Kristina
Det är naturligtvis möjligt att seglingsledningen har missuppfattat saken men i seglingsprogrammet presenteras Savcor-teamet som ”a Swedish sailing team”. Såvitt jag vet betyder Swedish svensk på engelska medan finsk heter Finnish:
”Savcor
Savcor will be campaigned by a Swedish sailing team which competed in this year’s Rolex Fastnet Race and has worked closely with Getaway Sailing to charter a local Sydney 38.
Heading up the team is Peter Westerlund, a keen and experienced yachtsman. \"We are used to cold and wet races, so we should be comfortable in Bass Strait,” says Peter. The crew is yet to contest a Rolex Sydney Hobart and they are looking forward to the challenge of this internationally renowned event and to competing in a sizeable one design fleet.”
Som framgår av startlistan fanns det bara tre team från norra halvklotet, en irländsk Open 60, en brittisk 50-fotare och så den chartrade svenska 38-fotaren.
Men visst, svenskarna, som aldrig seglat i dessa, världens farligaste och nyckfullaste seglingsvatten tidigare, hade nog bara en gemen otur till skillnad från de 82 teamen som seglade i sina hemmavatten eller näst intill hemmavatten. De andra två (stora) europeiska båtarna hade nog också ren tur som klarade sig från äventyret utan att behöva besvära Sjöräddningen.
”Savcor
Savcor will be campaigned by a Swedish sailing team which competed in this year’s Rolex Fastnet Race and has worked closely with Getaway Sailing to charter a local Sydney 38.
Heading up the team is Peter Westerlund, a keen and experienced yachtsman. \"We are used to cold and wet races, so we should be comfortable in Bass Strait,” says Peter. The crew is yet to contest a Rolex Sydney Hobart and they are looking forward to the challenge of this internationally renowned event and to competing in a sizeable one design fleet.”
Som framgår av startlistan fanns det bara tre team från norra halvklotet, en irländsk Open 60, en brittisk 50-fotare och så den chartrade svenska 38-fotaren.
Men visst, svenskarna, som aldrig seglat i dessa, världens farligaste och nyckfullaste seglingsvatten tidigare, hade nog bara en gemen otur till skillnad från de 82 teamen som seglade i sina hemmavatten eller näst intill hemmavatten. De andra två (stora) europeiska båtarna hade nog också ren tur som klarade sig från äventyret utan att behöva besvära Sjöräddningen.
-
Kristina
Nej, jag har absolut inte dragit några sådana slutsatser. För mig förändrar det ingenting om någon i besättningen skulle vara finländare.Rudi skrev:Vad är det du vill påstå Kristina? Att det skulle vara en slump att den enda
olycksdrabbade båten var den enda som hade en finländare i besättningen? Befängt!
Rudi
Men att skepparen, Peter Westerlund, skulle vara finländare är en fullständig nyhet för mig. Är det verkligen så? Hur har det kunnat bli så fel i seglingsprogrammet?
Om jag tolkade det hela rätt så hade de flesta i besättningen som seglade tillbaka i viss finskt anknytning men skepparen (och antagligen alla andra som angavs sm svenska) hade väl flyttat till Sverige (och kanske även fått svenskt medborgarskap gissa jag).Kristina skrev:Nej, jag har absolut inte dragit några sådana slutsatser. För mig förändrar det ingenting om någon i besättningen skulle vara finländare.Rudi skrev:Vad är det du vill påstå Kristina? Att det skulle vara en slump att den enda
olycksdrabbade båten var den enda som hade en finländare i besättningen? Befängt!
Rudi
Men att skepparen, Peter Westerlund, skulle vara finländare är en fullständig nyhet för mig. Är det verkligen så? Hur har det kunnat bli så fel i seglingsprogrammet?
Nu vet jag iaf hur det gick till..:)
Det är nämligen så att i helgen har jag pratat med en av killarna som seglade med Savcor under Sydney-Hobart, men flög tillbaka till Sydney för att ha semester med sin flickvän. Inte heller så att han var vilken som helst av besättningsmedlemarna, utran det var han som larmade sjöräddningen när Savcor inte kunde nå dem själva via vhf. så de ringde till den här killen(lämnar helst inte ut namn utan tillstånd) så fick han leta reda på nummret till sjöräddningen via internet i receptionen på hotellet:)
och sedan då ringa dem och förklara situationen.
Savcor fick då beskedet att båten kunde bogseras hem, de var bara ungefär 70 Nm utanför kusten, så när äntligen en polisbåt kom ut, 12 timmar efter larmet, och vinden hade mojnat från runt 40 m/s till 10-15. Eftersom styrningen var sönder så ville de inte segla hem själva med en utslagen besättning. Ja, du ville inte polisen höra något om att bopgsera in båten utan nära på \"tvingade\" dem att lämna båten.
Sen har det ju pratats om att de slog runt, enligt en del medier ska de ju tillochmed ha slagit runt över fören, detta är helt felaktigt. De gjorde en knockdown, alltså masten nere i vattnet, i det här fallet ungefär i 30 sekunder, och de tog då in en del vatten.
Men men, nu vet ni det iaf, och jag vet iaf vad ja ska tro när man läser om det i media, inte alls alltså:) som vanligt:)
För att skapa lite mer trovärdigthet om ni så vill så var anledningen att jag pratade med honom att han är en del av kappseglingsteamet som min flickväns far seglar i, och de hade sin årliga off-season träff i helgen:) Det var kul att se på lite schyssta bilder från Sydney-Hobart:)
Ha det så bra där i mörkret!
Savcor fick då beskedet att båten kunde bogseras hem, de var bara ungefär 70 Nm utanför kusten, så när äntligen en polisbåt kom ut, 12 timmar efter larmet, och vinden hade mojnat från runt 40 m/s till 10-15. Eftersom styrningen var sönder så ville de inte segla hem själva med en utslagen besättning. Ja, du ville inte polisen höra något om att bopgsera in båten utan nära på \"tvingade\" dem att lämna båten.
Sen har det ju pratats om att de slog runt, enligt en del medier ska de ju tillochmed ha slagit runt över fören, detta är helt felaktigt. De gjorde en knockdown, alltså masten nere i vattnet, i det här fallet ungefär i 30 sekunder, och de tog då in en del vatten.
Men men, nu vet ni det iaf, och jag vet iaf vad ja ska tro när man läser om det i media, inte alls alltså:) som vanligt:)
För att skapa lite mer trovärdigthet om ni så vill så var anledningen att jag pratade med honom att han är en del av kappseglingsteamet som min flickväns far seglar i, och de hade sin årliga off-season träff i helgen:) Det var kul att se på lite schyssta bilder från Sydney-Hobart:)
-
Kristina
Nu vet vi det mesta om hur det gick till.
Robin skrev:Det är nämligen så att i helgen har jag pratat med en av killarna som seglade med Savcor under Sydney-Hobart, men flög tillbaka till Sydney för att ha semester med sin flickvän. Inte heller så att han var vilken som helst av besättningsmedlemarna, utran det var han som larmade sjöräddningen när Savcor inte kunde nå dem själva via vhf. så de ringde till den här killen(lämnar helst inte ut namn utan tillstånd) så fick han leta reda på nummret till sjöräddningen via internet i receptionen på hotellet:)
Savcor fick då beskedet att båten kunde bogseras hem, de var bara ungefär 70 Nm utanför kusten, så när äntligen en polisbåt kom ut, 12 timmar efter larmet, och vinden hade mojnat från runt 40 m/s till 10-15. Eftersom styrningen var sönder så ville de inte segla hem själva med en utslagen besättning. Ja, du ville inte polisen höra något om att bopgsera in båten utan nära på "tvingade" dem att lämna båten.
Naturligtvis kan inte sjöräddningen ha tvingat besättningen att lämna båten vind för våg, allraminst när det bara blåste 10 - 15 sekundmeter.
Vad sades om nödstyrningen, som måste ha funnits? Var den också sönder?
-
Gäst
tyvärr
Nej, man tycker ju inte att de kan göra det, tvinga en alltså. Men det beror på hur man ser det. Det var förövrigt Inte sjöräddningen, utan polisen, varför vet jag dock ej. Antagligen var det såhär, de tvingade knappast besättningen att lämna båten, bara att välja mellan att bli räddade eller stanna kvar. De har ju ingen skyldighet att rädda båten, eller hur? Det kan ju räddaren själv välja om han vill bogsera eller inte, inte sant?
Vad jag förstod så var det inte så himla längesen det hade mojnat, så antagligen var det väl fortfarande rätt så mycket sjö.. Och det vet ju alla som seglat på havet att det är vågorna som är problemet, inte vinden...
Vad gäller nödstyrningen så pratade vi av någon anledning inte om det, jag tänkte aldrig på att fråga. Vad jag förstpd så var det rodret som var skadat, och alla båtar har ju inte ett extra roder med sig... Färre som har än tvärtom tror jag... Tänk dessutom på att Sydney 38:an, (säkert få som vet iof) inte är en långseglarbåt, eller ens för jorden runt race, det är en strippad racer helt enkelt...
Tror ni att tex vovlo ocean race båtarna har ett extra roder eller två med sig? Fast de borde nog ha det:)
//Robin som inte orkat logga in
Vad jag förstod så var det inte så himla längesen det hade mojnat, så antagligen var det väl fortfarande rätt så mycket sjö.. Och det vet ju alla som seglat på havet att det är vågorna som är problemet, inte vinden...
Vad gäller nödstyrningen så pratade vi av någon anledning inte om det, jag tänkte aldrig på att fråga. Vad jag förstpd så var det rodret som var skadat, och alla båtar har ju inte ett extra roder med sig... Färre som har än tvärtom tror jag... Tänk dessutom på att Sydney 38:an, (säkert få som vet iof) inte är en långseglarbåt, eller ens för jorden runt race, det är en strippad racer helt enkelt...
Tror ni att tex vovlo ocean race båtarna har ett extra roder eller två med sig? Fast de borde nog ha det:)
-
Kristina
Nödstyrning
Till Calle C kan jag svara att jag inte alls avser något provisoriskt nödroder i form av en surrad spirbom el dyl. utan vad jag själv har varit med om att använda när rattstyrningen slagits ut nämligen en reservrorkult. Utöver den måste man naturligtvis vara förberedd för att ersätta även ett trasigt roder. Men vad jag förstår var det inte fråga om det utan om en skada på rattstyrningen som uppstod när rorsman vid nedslagningen kastades mot och över ratten.
Min erfarenhet är att uppfinningsrikedomen tycks sakna gränser, när man råkar ut för ett roderhaveri. Det som i första ögonblicket lamslår en och ter sig som en oundviklig katastrof, visar sig kunna lösas på många olika sätt. Det första självklara sättet är att hissa så mycket segel båten tål under rådande förhållanden och styra genom att skota sig fram till lämpligt segelcentrum. Det klarar man sig mycket långt med. Linor, spinnakerbommar, segel fungerar utmärkt att tillverka provisoriska styranordningar med. Om bogpropeller skulle finnas kan även den användas att styra med i någon mån.
Så snart det börjar mojna lägger sig de farliga, oberäkneliga, brytande vågorna. Sjögången bör inte ha utgjort något som helst hot längre vid evakueringstillfället, då det bara blåste 10-15 m/s, även om dyningen säkerligen var nog så grov.
Sydney 38:an är en havskryssare, som duger att kappsegla med i världens vädermässigt mest svårseglade farvatten. Ingen skugga må falla på båttypen!
Att sjöpolisen skulle kunna tvinga en skeppare att överge sin båt är naturligtvis helt uteslutet. Lagstiftning som ger sådan rätt finns knappast i något civiliserat land.
Min erfarenhet är att uppfinningsrikedomen tycks sakna gränser, när man råkar ut för ett roderhaveri. Det som i första ögonblicket lamslår en och ter sig som en oundviklig katastrof, visar sig kunna lösas på många olika sätt. Det första självklara sättet är att hissa så mycket segel båten tål under rådande förhållanden och styra genom att skota sig fram till lämpligt segelcentrum. Det klarar man sig mycket långt med. Linor, spinnakerbommar, segel fungerar utmärkt att tillverka provisoriska styranordningar med. Om bogpropeller skulle finnas kan även den användas att styra med i någon mån.
Så snart det börjar mojna lägger sig de farliga, oberäkneliga, brytande vågorna. Sjögången bör inte ha utgjort något som helst hot längre vid evakueringstillfället, då det bara blåste 10-15 m/s, även om dyningen säkerligen var nog så grov.
Sydney 38:an är en havskryssare, som duger att kappsegla med i världens vädermässigt mest svårseglade farvatten. Ingen skugga må falla på båttypen!
Att sjöpolisen skulle kunna tvinga en skeppare att överge sin båt är naturligtvis helt uteslutet. Lagstiftning som ger sådan rätt finns knappast i något civiliserat land.
Ja då läste jag väl fel då, eller så är inte USA ngt. civiliserat land..Jens K skrev:Bara en tanke: som tysk var han ju säkert inte med i Trossen. Så om de hade bogserat honom hade det blivit ganska dyrt?Anders S skrev: Däremot kunde det vara intressant att få reda på vad som låg bakom beslutet att inte bogsera. SSRS bogserar såvitt jag vet både gärna och ofta - jag kan bara tänka mig att det kan vara vädersituationen ?
En fråga jag ställer mig är huruvida man i en dylik situation skulle kunna (som medlem) anropa dem och be dem klassa det som ett trossenuppdrag. Dvs explicit undanbe sig att få det klassat som livräddning (än så länge). Eller är det bara dem som avgör vad som är livräddning och vad som är trossen? Har den som ska räddas/bärgas talan i saken?
Det finns ju många exempel från USA där man tydligen måste lyda CoastGuard när man väl kallat på dem.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
-
Gäst
Calle C skrev:Ja då läste jag väl fel då, eller så är inte USA ngt. civiliserat land..Jens K skrev:Bara en tanke: som tysk var han ju säkert inte med i Trossen. Så om de hade bogserat honom hade det blivit ganska dyrt?Anders S skrev: Däremot kunde det vara intressant att få reda på vad som låg bakom beslutet att inte bogsera. SSRS bogserar såvitt jag vet både gärna och ofta - jag kan bara tänka mig att det kan vara vädersituationen ?
En fråga jag ställer mig är huruvida man i en dylik situation skulle kunna (som medlem) anropa dem och be dem klassa det som ett trossenuppdrag. Dvs explicit undanbe sig att få det klassat som livräddning (än så länge). Eller är det bara dem som avgör vad som är livräddning och vad som är trossen? Har den som ska räddas/bärgas talan i saken?
Det finns ju många exempel från USA där man tydligen måste lyda CoastGuard när man väl kallat på dem.
Nej, du läste nog inte fel. Skulle USA vara ett civiliserat land menar du?
-
Kristina
Några frågetecken återstår att räta ut
Anonymous skrev:Nej, man tycker ju inte att de kan göra det, tvinga en alltså. Men det beror på hur man ser det. Det var förövrigt Inte sjöräddningen, utan polisen, varför vet jag dock ej. Antagligen var det såhär, de tvingade knappast besättningen att lämna båten, bara att välja mellan att bli räddade eller stanna kvar. De har ju ingen skyldighet att rädda båten, eller hur? Det kan ju räddaren själv välja om han vill bogsera eller inte, inte sant?
Robin, om du har möjlighet, kan du inte intervjua din kompis i detalj om vad som egentligen hände, hans syn på hur de övriga 84 seglarna agerade och vad tidningarna skrev. Händelsen har tydligen fått enorm medial uppmärksamhet, vilket tyder på att det som hände inte tillhörde vanligheterna. Det skulle också vara intressant att få veta om Savcor har återfunnits och i så fall i vilket skick den var.