1. Att man skall få släppa ut avloppsvatten var man vill
2. Att man skall få köra hur snabbt man vill på sjön
3. Att man skall få köra i fyllan på sjön
Kort sagt, man har samma balanserade attityd om NRA har till vapenlagstiftning i USA, dock utan att ha lika djupa fickor
Under några regniga dagar har jag roat mig med att läsa gamla båttidningar från 90-talet och framåt. Segling, Båtnytt, Praktiskt Båtägande etc. Det har varit klart under mera än 10 år att ett förbud skulle komma och exempelvis PB har i många år försiktigt antytt att det kanske inte är en så dum idé, andra tex Segling har varit helt avvisande. Resultatet ser vi nu och det kommer inte som någon överraskning.
Man kan jämföra med attityderna till flytväst i Brittisk båtpress. Från att ha varit helt avvisande för 20 år sedan, börjar man allvarligt diskutera krav på flytväst. Så attityder kan ändra och det ganska fort.
Till skillnad från dig så anser jag att den lokala påverkan från obehandlat toalettavfall kan vara betydande. Den kan även vara ringa, allt beror på de lokala förhållandena. Gör experimentet att ta 1 msk urin och blanda med 1 l vatten, låt stå någon vecka ljust och varmt. Jämför detta med 1 l "rent" vatten, under samma tidsperiod. Märker du någon skillnad?
Ju förr vi kan komma ifrån "släng skiten i sjön" som gällde ända fram till 70-talet desto bättre. Man skiter inte i sjön, man kissar inte i sjön och man slänger inte sitt skräp i sjön. Så enkelt är det!