Segla högt !

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst » tis 06 dec 2005, 16:54

Ravage skrev: Säg till SSF att du går med på 1,12 men då med en volframbulb på kölen :D
/Dan
Fakta:

Bly, densitet=11.35

Uran (utarmat, så att vi inte får vapeninspektionen på oss eller ännu värre, bokstavligen får ett lystal på båten...) har densitet=19.05

Volfram, densitet=19,25

Guld, densitet 19,30

Platina, med densitet 21.45

Notera också att MiniMe är platinamedlem, ett tecken så så gott som något på vad som gäller. Jag kommer att ta kontakt med Steen och rekvirera hans nästa 47000 lottovinster, så kan vi alla köpa platinakölar för pengarna.

Skulle inte lottovinsterna räcka kan man påpeka att (lustigt nog) är utarmat uran den billigaste av dessa metaller (bly oräknat), dvs en utpräglad ekonomilösning, kanske mer att betrakta som en cruisingvariant.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 06 dec 2005, 16:58

jag ska försöka att lägga ut något...

första bilden vart \"MiniMe\" inklämd av några större båtar... Vi förlorade tid på båten framför oss. Jag tror nog inte att behöva säga att vi sgelade på minsta båten...

Bild

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 06 dec 2005, 16:59

här ligger hon i hamn

Bild

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 06 dec 2005, 17:00

här ser man riggen....

Bild

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 06 dec 2005, 17:02

här ser man, ingen bulb :cry:

Bild

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 06 dec 2005, 17:04

och så ser det ut när det blåser ca. 5m/s....
Bild

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tis 06 dec 2005, 17:06

MiniMe,

Den ser riktigt fin ut, tack för de fina bilderna ! Är du inte sugen på att kasta av mantåget ?

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 06 dec 2005, 17:14

när det är race tar vi ner det. Frugan vill dock har mantaget kvar när hon följer med.

Fundera just nu på en bra lösning att även kunna plocka bort mantagsföterna.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 06 dec 2005, 17:54

Hej

Håller med Ravage, väldigt fin o lagom båt.

Är det ngn minitonnare?
Calle

Se gla ut

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 06 dec 2005, 18:14

MiniMe,

Lite mer mer fakta på din båt tack, om du orkar...

LÖA
LVL
Vikt
Djup
Segelyta på din genua 1, spinnaker, Stor ?

Tack /Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 06 dec 2005, 20:02

de gamla tonnare hade väl snörpt häck men inte så på Mustangen. Jag tror nog att det är lillsystern till 717. Samma konstruktör, samma varv (tror jag) och jag tycker liknade former. Uppifrån ser man kanske vad jag menar.

Bild

LÖA: 6,2m
LVL: 5,75m
bredd: 2,5m
vikt: 700 kg
djup: 1,2m

segelytan:
stor: 17/18 kvm (beror vilken segelmakare man fråga min sade 18)
genoa: 13 kvm
fock: 9kvm
spi: 34kvm

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 06 dec 2005, 20:43

MiniMe,

Jag tycker den är skitfräck ! Kan förstå att den är lite jobbig i hårdare vindar. Den borde dock surfa ganska friskt över 8 m/s och lite vågor ?

Om man kollar på all fakta och skulle gissa lystalet utan att veta det innan skulle man nog chansa på mittemellan 1,05 och 1,12. Kanske 1,08 kanske vore en rimlig gissning ? 1,12 tror jag inte på, då skulle den segla om expressen med betydligt längre vattenlinje. Men 1,05 hörs faktiskt lite lågt med tanke på all grundfakta.

Hur seglar du mot duktiga expresser ( plats 35-1 på SM ) i vindar mellan 1-5 m/s ?

/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tis 06 dec 2005, 20:44

Anonymous skrev:MiniMe,

Jag tycker den är skitfräck ! Kan förstå att den är lite jobbig i hårdare vindar. Den borde dock surfa ganska friskt över 8 m/s och lite vågor ?

Om man kollar på all fakta och skulle gissa lystalet utan att veta det innan skulle man nog chansa på mittemellan 1,05 och 1,12. Kanske 1,08 kanske vore en rimlig gissning ? 1,12 tror jag inte på, då skulle den segla om expressen med betydligt längre vattenlinje. Men 1,05 hörs faktiskt lite lågt med tanke på all grundfakta.

Hur seglar du mot duktiga expresser ( plats 35-1 på SM ) i vindar mellan 1-5 m/s ?

/Dan
Utloggad som vanligt ...

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 07 dec 2005, 07:35

Jag har inte segat så många kappseglingar med den ännu. Och riktigt duktiga Expressseglare (typ SM) har väl inte varit med. Men jag kan säga att ju lättare vind ju bättre går det.
På Granfjärdsrundan låg enda Express 10 min på 2 timmars segling efter i vind kring 0-1 m/s. Vi kom 2:a efter en M30 med 5min marginal (var för lite undanvind, för lite kryss + fick hålla undan för ett lastfartyg). Vi seglade dessutom väl bara optimal den första delen.

I den senaste kvällseglingen fick vi igen bra vind förhållande kring 1-2 m/s med två Expresser i fält. Första rundan låg den bättre av de 3 min efter ochandra rundan vart det 5 min. (alla tider gäller seglad tid)
Blåser det mer behövs det minst 4 per på kanten och blir mycket svårare att kunna hålla den farten. Det vissade sig på Torshällas öppna första racet bytte vi strax före start från fock till genoa. Därför uppskatta jag vinden mellan 0-3m/s. Det mojnade strax innan och under racet till absolut stiltje efter de första 4 båtar. Då fick vi skottet och vann racet (1 min före en Maxi 999 på ca. 1 tim). Andra omgången då kom vinden tillbaka och vi missade att byta tillbaka till focken. Vinden låg väl på kring 4-6 m/s. Vi kom 5 min efter ledande båt i mål (på 45 min). Den som vann kom 13 på H-båts SM med båten som inte var helt förberedd för SM'et (han kom direkt från semester).

Tävlingar med ändå mer vind gick inte alls men så är det vår första säsong. Samtidigt tränade vi varje vecka (ofta två ggr) det bör också visar resultat.

Med 1,07 tror jag skulle jag nöja mig med. det är riktigt att den planar lätt men det gäller även att få upp farten och då har båten för lite rättande moment som måste kompenseras med besättning = aktiv segling. Kölvikten ligger visserligen på 375 kg (ca.54%) men är ändå bara till för att rätta upp båten när den lägger ner sig.

Jag tänkte segla Lidingö Runt nästa år. Vi får väl se hur det går.

Det med LYS för sportbåtar kommer förhoppningsvis pendla in sig så småningom. Det är visserligen extema båtar men någonstans bör det väl jämnar ut sig. Alla båtar har \"sina\" vindar...

Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 07 dec 2005, 08:06

Med risk för att låta litet tråkig är nog lystalet rimligare när du berättade det här. Jag fick intrycket att du piskade omgivningen med lys 1.05 även i mer normala vindstyrkor men så är nog inte fallet och då är lystalet \"rättvist\".

Har du inte hört uttrycket \"blekskenare\" innan så är det i alla fall en sådan du verkar ha :-)
Anders S

Skriv svar