Jag har inte segat så många kappseglingar med den ännu. Och riktigt duktiga Expressseglare (typ SM) har väl inte varit med. Men jag kan säga att ju lättare vind ju bättre går det.
På Granfjärdsrundan låg enda Express 10 min på 2 timmars segling efter i vind kring 0-1 m/s. Vi kom 2:a efter en M30 med 5min marginal (var för lite undanvind, för lite kryss + fick hålla undan för ett lastfartyg). Vi seglade dessutom väl bara optimal den första delen.
I den senaste kvällseglingen fick vi igen bra vind förhållande kring 1-2 m/s med två Expresser i fält. Första rundan låg den bättre av de 3 min efter ochandra rundan vart det 5 min. (alla tider gäller seglad tid)
Blåser det mer behövs det minst 4 per på kanten och blir mycket svårare att kunna hålla den farten. Det vissade sig på Torshällas öppna första racet bytte vi strax före start från fock till genoa. Därför uppskatta jag vinden mellan 0-3m/s. Det mojnade strax innan och under racet till absolut stiltje efter de första 4 båtar. Då fick vi skottet och vann racet (1 min före en Maxi 999 på ca. 1 tim). Andra omgången då kom vinden tillbaka och vi missade att byta tillbaka till focken. Vinden låg väl på kring 4-6 m/s. Vi kom 5 min efter ledande båt i mål (på 45 min). Den som vann kom 13 på H-båts SM med båten som inte var helt förberedd för SM'et (han kom direkt från semester).
Tävlingar med ändå mer vind gick inte alls men så är det vår första säsong. Samtidigt tränade vi varje vecka (ofta två ggr) det bör också visar resultat.
Med 1,07 tror jag skulle jag nöja mig med. det är riktigt att den planar lätt men det gäller även att få upp farten och då har båten för lite rättande moment som måste kompenseras med besättning = aktiv segling. Kölvikten ligger visserligen på 375 kg (ca.54%) men är ändå bara till för att rätta upp båten när den lägger ner sig.
Jag tänkte segla Lidingö Runt nästa år. Vi får väl se hur det går.
Det med LYS för sportbåtar kommer förhoppningsvis pendla in sig så småningom. Det är visserligen extema båtar men någonstans bör det väl jämnar ut sig. Alla båtar har \"sina\" vindar...