Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Digiloo
Platinamedlem

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Digiloo » lör 11 dec 2010, 19:18

Nisse Kula skrev:Tack för ditt informativa inlägg.

Skulle dock vilja återkomma till ovanstående saxade citat. Varför är våra konsumentorgan, t.ex. På Kryss, så rädda för att ta upp detta. En kritisk konsumentgranskning gynnar ju alla, även leverantörerna på lång sikt. Jmf. bilar. Nu får man en fantastisk bil för en "normal" årslön jämfört med för 40 år sedan. Det vore ju skrämmande om konsumentorganens tystnad bara beror på kortsiktiga annonsintäkter.

Jag tycker också att konsumentorganen varit alldeles för frånvarande i makarna Nordés case. Oavsett vem som får rätt i HovR så är ärendet intressant och lärorikt ur ett konsumentjuridiskt perspektiv. Vi är mycket nöjda med vår Rassy-båt som har en (skenbart?) mycket hög byggkvalité. Oavsett vem som har rätt eller fel så kanske vi valt annorlunda idag, enbart beroende på den känslomässiga distans varvet och VD visat makarna Nordé. Att som VD sitta cool i TV och säga att motparten bara vill göra business av detta tycker iaf jag är helt oacceptabelt.
På Kryss har väl visst tagit upp fallet?

Vad gäller övriga media, kan det vara så att de djupat litet i fallet och kanske får en känsla av att det finns två sidor av myntet?

Paret Nordé har väl gjort det mesta som står i deras makt att sprida sitt budskap om vad de tycker om Hallberg Rassy med hjälp av sin hemsida, genom postningar på olika internetforum etc. Var de inte med i tv också?

Att som enskild tidning gå in och ta ställning till en tvist där ena parten kör med max artelleri på alla tänkbara kaneler känns troligen litet risky. Vem vet vilken galning de kan få på halsen om de tar ena ställning för ena sidan dvs köparen.

Hade inte köparen figurerat i ARN tidigare?

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » lör 11 dec 2010, 19:43

Nisse Kula skrev:
henrik1969 skrev:Angående din fråga om en båt klassa ner,

Jag som är Bavaria ägare och medlem i Bavaria klubben läser dagligen om saker som lossnar eller går sönder, båtar som tappar kölar och spricker, dom är också CE märkta Ocean A
För att inte tala om Hanse, jag tror jag såg tre spruckna kölar på Öckerö uppställningsplats förra vintern....

quote]

Tack för ditt informativa inlägg.

Skulle dock vilja återkomma till ovanstående saxade citat. Varför är våra konsumentorgan, t.ex. På Kryss, så rädda för att ta upp detta. En kritisk konsumentgranskning gynnar ju alla, även leverantörerna på lång sikt. Jmf. bilar. Nu får man en fantastisk bil för en "normal" årslön jämfört med för 40 år sedan. Det vore ju skrämmande om konsumentorganens tystnad bara beror på kortsiktiga annonsintäkter.

Jag tycker också att konsumentorganen varit alldeles för frånvarande i makarna Nordés case. Oavsett vem som får rätt i HovR så är ärendet intressant och lärorikt ur ett konsumentjuridiskt perspektiv. Vi är mycket nöjda med vår Rassy-båt som har en (skenbart?) mycket hög byggkvalité. Oavsett vem som har rätt eller fel så kanske vi valt annorlunda idag, enbart beroende på den känslomässiga distans varvet och VD visat makarna Nordé. Att som VD sitta cool i TV och säga att motparten bara vill göra business av detta tycker iaf jag är helt oacceptabelt.
Om vi skiljer på MR agerande (har tyvärr inte sett inslaget - var?) och båtarnas kvalité så tror jag du kan segla lugnt, kvalitén är hög. Återkommer till att det har tillverkats ca 10 0000 HR och mig veterligt har inget skrov delaminerat hittills, har aldrig hört talas om att en HR har förlist på öppet hav, oavsett väder, beroende på kvalitetsproblem.

Som jag sagt tidigare är besättningens brist på kompetens och erfarenhet den absolut största risken till haveri. En båt ska revas i tid och det kan jag känna igen från tidigare år att man drar sig för att reva när det piper i, naivt tror rman att vinden snart ska minska - nu vet jag att när känslan kommer att det är dags att reva - då revar jag.
Min övertygelse är att Orustbåtar generellt sett håller en mycket hög kvalitet och det kommer de fortsättningsvis att göra.
Beträffande Nordé så är det ett unikt fall och ska isoleras tycker jag, agerandet stämmer inte överens med andra fall jag känner till i varje fall - därmed försvarar jag absolut inte hur HR har skött detta, klantigt oavsett om de har rätt eller inte .

Nisse Kula
Trogen medlem

Inlägg av Nisse Kula » mån 13 dec 2010, 12:17

seniorseglare skrev: Om vi skiljer på MR agerande (har tyvärr inte sett inslaget - var?) och båtarnas kvalité så tror jag du kan segla lugnt, kvalitén är hög. Återkommer till att det har tillverkats ca 10 0000 HR och mig veterligt har inget skrov delaminerat hittills, har aldrig hört talas om att en HR har förlist på öppet hav, oavsett väder, beroende på kvalitetsproblem.
Ja, så är det. Pappa Rassy har genom mycket hårt arbete byggt upp ett varv och ett varumärke i världsklass, och levererat 1000-tals båtar till nöjda kunder (bl.a. en här). Så om man nu skulle ta sig friheten att ge pappa Rassy ett gott råd så är det:

Christoph, släpp all prestige, ta sonen i örat och se till att han kommer överens med makarna Nordé. Ekonomiskt sett har du råd. Frågan är om ditt namn och ditt livsverk har råd att inte göra det. Och har du råd att ta risken att förlora i HovR.

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » mån 13 dec 2010, 13:21

Nisse Kula skrev:
seniorseglare skrev: Om vi skiljer på MR agerande (har tyvärr inte sett inslaget - var?) och båtarnas kvalité så tror jag du kan segla lugnt, kvalitén är hög. Återkommer till att det har tillverkats ca 10 0000 HR och mig veterligt har inget skrov delaminerat hittills, har aldrig hört talas om att en HR har förlist på öppet hav, oavsett väder, beroende på kvalitetsproblem.
Ja, så är det. Pappa Rassy har genom mycket hårt arbete byggt upp ett varv och ett varumärke i världsklass, och levererat 1000-tals båtar till nöjda kunder (bl.a. en här). Så om man nu skulle ta sig friheten att ge pappa Rassy ett gott råd så är det:

Christoph, släpp all prestige, ta sonen i örat och se till att han kommer överens med makarna Nordé. Ekonomiskt sett har du råd. Frågan är om ditt namn och ditt livsverk har råd att inte göra det. Och har du råd att ta risken att förlora i HovR.
Allt sunt förnuft talar för den lösningen, det borde i nuläget inte handla om vem som har rätt eller fel utan att lösa problemet - men prestige som sagt, det är inte lätt att övervinna ....

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » mån 13 dec 2010, 16:54

Nisse Kula skrev:Ja, så är det. Pappa Rassy har genom mycket hårt arbete byggt upp ett varv och ett varumärke i världsklass, och levererat 1000-tals båtar till nöjda kunder (bl.a. en här). Så om man nu skulle ta sig friheten att ge pappa Rassy ett gott råd så är det:

Förlikningsförsök har väl skett i omgångar?

Kanske är det litet svårt att nå i mål med en förlikning när ena parten dels vill ha en ny båt, dessutom några miljoner för att de är sura och slutligen hotar med att ödelägga HR:s namn om de inte får rätt. Skulle kunna tolkas som utpressning.

Nu är väl merparten av det artelleriet redan avfyrat då det är svårt att förstöra så mycket mer av HR:s varumärke än vad som redan gjorts, så den delen är väl egentligen inget hot längre.

Nej en förlikning skulle vara bra för båda parter, men då måste det finnas en vilja från båda parter att hitta en lösning. Hittills verkar det bara vara HR som försöker komma med konstruktiva förslag.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 13 dec 2010, 17:21

Digiloo skrev:... förlikning skulle vara bra för båda parter, men då måste det finnas en vilja från båda parter att hitta en lösning. Hittills verkar det bara vara HR som försöker komma med konstruktiva förslag.
Vilka konstruktiva förslag menar du att HR kommit med?

Har du läst parternas inlagor till tingsrätten?

Har du läst domen?

mvh Sven-Barry

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » mån 13 dec 2010, 17:53

Digiloo skrev:
Nisse Kula skrev:Ja, så är det. Pappa Rassy har genom mycket hårt arbete byggt upp ett varv och ett varumärke i världsklass, och levererat 1000-tals båtar till nöjda kunder (bl.a. en här). Så om man nu skulle ta sig friheten att ge pappa Rassy ett gott råd så är det:

Förlikningsförsök har väl skett i omgångar?

Kanske är det litet svårt att nå i mål med en förlikning när ena parten dels vill ha en ny båt, dessutom några miljoner för att de är sura och slutligen hotar med att ödelägga HR:s namn om de inte får rätt. Skulle kunna tolkas som utpressning.

Nu är väl merparten av det artelleriet redan avfyrat då det är svårt att förstöra så mycket mer av HR:s varumärke än vad som redan gjorts, så den delen är väl egentligen inget hot längre.

Nej en förlikning skulle vara bra för båda parter, men då måste det finnas en vilja från båda parter att hitta en lösning. Hittills verkar det bara vara HR som försöker komma med konstruktiva förslag.

En kort fråga till dig Digiloo: Tycker du det skulle vara rätt att Nordés skulle bli tvungna att ta en stor förlust bara för att tillverkaren HR tillverkat en måndagsbåt åt dem?

Det som framkommit i offentligheten tyder inte så värst mycket på att HR skulle visa någon större vilja att komma överens med Nordés. Det är väl inte kunden som skall bekosta det att HR skulle bli tvungna att tillverka en ny båt. Kunden skall inte heller bli ekonomiskt lidande om HR skall betala tillbaka då köpet hävs. Normalt för ett fall där en leverantör har felat så brukar den som lidit av skadan av leverantören på något sätt gottgöras så att kunden inte måste förlora miljoner på grund av den skada som leverantören förorsakat. I sådana fall då leverantören felat brukar leverantören bekosta hela kalaset och inte så som tingsrätten nu har dömt. Och det är ju verkligen inte Nordés som har tillverkat båten utan HR.

För att överhuvudtaget en förlikning skall kunna ske måste också HR kunna medge att båten är defekt. Så länge de inte gör det så kan man inte få båda parterna till förhandlingsbordet och den gordiska knuten förblir knuten tills hovrätten säger sitt i saken. Vad jag förstår så ligger bollen hos HR i detta fall. Utan att båda parterna har vilja att förhandla kan man inte få dem till förhandlingsbordet och inte ens den bästa medlare kan få till stånd något resultat i saken utan direkta förhandlingar.

Minne

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » mån 13 dec 2010, 18:05

Minne skrev:...den gordiska knuten förblir knuten tills hovrätten säger sitt i saken. Vad jag förstår så ligger bollen hos HR i detta fall.
Nu börjar det bli lite jobbigt att använda förkortningen HR ibland när det kan betyda både Hallberg Rassy och HovRätten.

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » mån 13 dec 2010, 18:10

För mig är HR alltid Hallberg-Rassy.

HovR kan jag tänka mig använda för hovrätten om jag skulle vilja förkorta.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 13 dec 2010, 18:15

Men då går det bra att använda de vedertahgna förkortningarna HovR och HR. Den senare förkortningen är väl möjligen mest vedertagn just i dena tråd, men Hovrätte /och McDonalds/ kan man förkorta till HovR, det är brukligt.

Vad gäller diskussionen om vems felet är och huruvida makarna Norde eller HR har felat mest i frågan om att komma överens, så spårade detta undertema ur rätt ordentligt då det var senast uppe. Låt den inte urarta till personförföljelse åt något håll.

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » mån 13 dec 2010, 23:00

Ridax skrev:
Minne skrev:...den gordiska knuten förblir knuten tills hovrätten säger sitt i saken. Vad jag förstår så ligger bollen hos HR i detta fall.
Nu börjar det bli lite jobbigt att använda förkortningen HR ibland när det kan betyda både Hallberg Rassy och HovRätten.
I ett tidigare skede av den här tråden tyckte även jag att förkortningarna var förvirrande ibland och googlade därför på detta och kom fram till att följande är vedertagna förkortningar beträffande domstolarna:

TR = Tingsrätten
HovR = Hovrätten
HR = Häradsrätten

Eftersom Häradsrätten inte finns längre, kan vi tryggt använda HR för Hallberg-Rassy AB!
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » tis 14 dec 2010, 08:28

Jag är inte så juridiskt bevandrad, men att TR:s dom är överklagad till HovR vet jag, men vad gäller därefter?
* Kommer domen att prövas i HovR per automatik, eller krävs någon form av prövningstillstånd?
* Om vi antar att målet kommer upp i HovR, hur länge dröjer det i så fall i normalfallet?

Känns som att vår diskussion börja gå på tomgång och att det inte är meningsfullt att spekulera mer innan målet behandlats i HovR

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 14 dec 2010, 08:35

Väntetiden vid Hovrätten för Västra Sverige har i alla fall för något år sedan varit runt 8 månader.

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » tis 14 dec 2010, 08:52

Minne skrev:Det som framkommit i offentligheten tyder inte så värst mycket på att HR skulle visa någon större vilja att komma överens med Nordés.
Det jag läst är att dels så har HR erbjudit återlösen av båten för nypris minus ett mindre åldersavdrag. Ett erbjudande som de flesta normalt funtade personer skulle acceptera om man är missnöjd med ett köp oavsett vilken vara det är.

Innan laminatstoryn uppdagades bytte de bl.a. ut hela motorn i båten som ett garantijobb.

Så att säga att HR inte gjort något är väl litet vilseledande. Men som sagt det måste finnas vilja från båda parter att hitta en rimlig lösning och kompromiss.

Som läget är nu får man en känsla av att köparen kör en "All-in"-satsning på max utdelning. Dvs allt eller inget. Smart eller punschigt får vi reda på om 8 månader.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 14 dec 2010, 08:58

Nja, det var Yanmar som bytte motorn, inte HR.
Motorn startade ju inte, vem skulle acceptera det på en ny motor?

Skriv svar