VHF-vädret?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

VHF-vädret?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 04 jul 2013, 08:12

Har varit ute o seglat några dar, men inte lyckats få in VHF-vädret en enda gång. Påannonserna på kanal 16 hörs hur bra som helst genom masten i Hudiksvall, men när jag sen som man bör byter till kanal 25 så kommer det bara några diskreta tut med ca tio sek emellan. Har de ändrat i kanalerna eller vaddå?
En båtskeppare ropade upp Stockholm Radio o sa att han inte hört samma sträcka som jag vill höra dvs Kuggören - Örskär på kanal 24. De svarade på detta att "Ja den kanalen är visst tyvärr tagen" vad de niu menade med det. Sen försökte de läsa upp vädret på kanal 24, men fick ingen komtakt så en ganska sur kapten återkom o ville få det uppläst på kanal 16 istället. Men det gick de inte med på eftersom det är nödkanalen.

Annars brukar jag lyssna på alla delsträckorna o navigationsvarningarna, men denna seglats bjuds det bara på långsamma lätt dystra små tut. Inte ens de där snabba aggresiva tutandena kommer.
Några ideer?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem

Re: VHF-vädret?

Inlägg av andres » tor 04 jul 2013, 08:31

Enligt VHF-kartan 2013 borde de väl sända som vanligt tycker jag.
http://www.stockholmradio.se/sites/www. ... e_2013.pdf
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 05 jul 2013, 09:30

Ropade upp Stockholm Radio. En av tjejerna som jag pratade med sa att det berodde på att kanal 25 var "tagen", lika som kanal 24 hade varit det dan innan för en annan lyssnare. Vad det var hann jag aldrig fråga om. Men det kan tydligen bero på att någon håller in sändarknappen på sin VHF så stör den ut den kanalen så långt den når. Lätt att sabotera medvetet för den som gillar sånt, och att de skulle skicka ut helikoptrar för att pejla händer väl inte. Om man sabbar kanal 16 är det ju riktigt illa.
När jag seglat hem hördes navigationsvarningarna som vanligt på kanal 25 så det var väl en VHF i trakten Hölick/Skärså som var sabotören. Första gången jag råkat ut för det här, jag gillar att höra det där snacket ute på havet.

Jag tog upp samma sak på grannforumet, där blev det lite fler kommentarer:
http://www.klotterplanket-upa.se/forum7 ... d&id=48811
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » fre 05 jul 2013, 13:26

Det här med VHF-väder, är det så viktigt egentligen? Inte för att jag menar att väderrapporter är oviktiga men med dagens teknik kan man ju kolla väderrapporter från div. institut i telefoner och det är rätt vanligt att lokala väderrapporter sänds i radion många gånger per dygn.
Jag har,trots VHF i båten, mycket sällan lyssnat på deras utsändning.

Användarvisningsbild
meadiva
Trogen medlem

Inlägg av meadiva » sön 07 jul 2013, 23:14

Hej
Ett litet klargörande gällande "tagen" kanal!
Alla aktörer som jobbar med kustradio ligger i samma nät och är K25 upptagen av någon annan (VTS, MSI, KBV, Sweden Rescue eller Stockholm Radio) så kan man inte gå in och använda den kanalen.

Gällande störningar på K16 så flygs det ganska ofta på dessa för att stänga ner dom, speciellt som det är en stark störning som riskerar att överrösta svaga nödanrop på K16
/Tobias
Bygger en Diva 38.2 i halvfabrikat för segling i Europafart, sjösättning 2014
http://www.meadiva.se

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 08 jul 2013, 10:16

Seagull skrev:Det här med VHF-väder, är det så viktigt egentligen? Inte för att jag menar att väderrapporter är oviktiga men med dagens teknik kan man ju kolla väderrapporter från div. institut i telefoner och det är rätt vanligt att lokala väderrapporter sänds i radion många gånger per dygn.
Jag har,trots VHF i båten, mycket sällan lyssnat på deras utsändning.
Om man seglar under mobilmasterna fungerar det säkert bra som du säger. Vågar man sig ut på sjön är det annorlunda.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » mån 08 jul 2013, 10:28

"Om man seglar under mobilmasterna fungerar det säkert bra som du säger. Vågar man sig ut på sjön är det annorlunda."

Jag tycker det är bra mobilteltäckning där jag brukar segla, har dock märkt att det finns "luckor" då man korsar Ålands hav, över till Gotland eller över Hanöbukten. Men då har jag VHF-en som säkerhet, kollar dock sällan deras väderrapport vid dessa överfarter -jag brukar försöka sätta mig in i vädersituationen innan.

Skriv svar