Hur fixar jag en tröghissad genua i Furlexskenan

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Hur fixar jag en tröghissad genua i Furlexskenan

Inlägg av BF!! » tor 04 jul 2013, 21:08

Hej alla,

Jag försökte dra upp min genua i rullfockskenan men den går så trögt så jag lyckade inte få upp den i topp.
Sista metern blev det tvärstopp.
Jag har noterat detta de sista två åren att den går trögare och trögare att få upp.
Genuan är cirka 5 år gammal och själva liket i genuan ser helt ok ut liksom likrännan i alu-skenan i Furlexen.
Furlexen är en Furlex 50 och själva läkrännan ser helt ok.
Jag testade att även dra upp "rullen" hela vägen upp utan nåt segel på men den gled upp i topp utan nån tröghet eller problem.
Nu börjar jag fundera om själva liket i genuan har svällt under åren men verkar lite osannolikt då den förvaras inomhus under vintern.

Är det någon här som kan tipsa hur jag ska få en mindre friktion i likrännan så jag kan få upp hela genuan i topp så jag sen
kan rulla in den? Silicon spray i likrännan eller Vaselinfett på själva liket ?

Tips mottages tacksamt!

/Lars
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Hur fixar jag en tröghissad genua i Furlexskenan

Inlägg av barkbåt » tor 04 jul 2013, 21:28

Hej!
Jag brukar klippa till en liten bit tvättsvamp som kan dras i likrännan, knyter en tunn lina om den och fäster linan i "rullen". Sedan sprayar jag PTFE (finns på Biltema) på svampbiten och drar rullen i topp. OBS! Glöm ej att fästa en lina i "rullen" så du kan dra ner den.
Upprepa gärna proceduren några ggr så du är säker på att hela likrännan är smörjd.
Vänta ett tag med att dra upp genuan så att lösningsmedlet dunstar, då blir det inga fläckar på liket.
Sommarhälsningar
Barkbåt

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Hur fixar jag en tröghissad genua i Furlexskenan

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 05 jul 2013, 10:28

Jag sprayarpå seglets lik (vad fan heter det) med en marinspray från Claes O. Annars är det omöjligt att få upp... Tvättsvampsidén lät smartare.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Hur fixar jag en tröghissad genua i Furlexskenan

Inlägg av peterh » fre 05 jul 2013, 13:21

Jag kan komplettera råden här med att jag använder "teflonfett" som man köper på biltema i stället för teflonspray, det håller längre men smetar ändå inte på seglet.

Jag använder det även i mastrännan för att få storen att löpa lättare.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hur fixar jag en tröghissad genua i Furlexskenan

Inlägg av stangen » fre 05 jul 2013, 17:32

,Huvudregeln är ju att göra rent likrännorna innan du mastar på. Har du missat detta (eller har masten på året runt) får du trassla med svamp eller dylikt du drar upp/ner i rännan.

Testade i år PTFE fett för cykelvård, artnr 36697 på Biltema. Kanske tycker teflonspray gav bättre resultat. Men detta slits av rätt fort. Kanske PTFTE-fett som man kan bättra under säsongen är smartare...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Hur fixar jag en tröghissad genua i Furlexskenan

Inlägg av BF!! » lör 06 jul 2013, 20:16

Vilka strålande svar !

Låter som jag är nära lösningen. PTFE spray har jag en flaska i garaget. Ska testa med den.
Guitar Nilsson lösning med marin spray från Claes i Sjön verkar också mycket bra.
Ska testa det om inte min PTFE spray funkar.
En bild kommer sen när jag fått upp Genuan i topp !!

Tackar mina forumvänner för bra tips !

/Lars
Senast redigerad av 1 BF!!, redigerad totalt 0 gånger.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Hur fixar jag en tröghissad genua i Furlexskenan

Inlägg av ALm » lör 06 jul 2013, 22:47

En kommentar till Guitar Nilssons undran (som jag uppfattade saken) över "liket": Den svenska varianten av engelskans "leach".
ALm

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Hur fixar jag en tröghissad genua i Furlexskenan

Inlägg av BF!! » sön 07 jul 2013, 15:36

Idag blåste det för mycket för att kunna hissa upp genuan.
Tordes liksom inte göra det ifall den inte skulle glida upp i toppen i likrännan.
Blir ju ett jäkla fladdrande med en lössläppt genua.
Men PTFE spray smetade jag in en liten tygtrasa som fick glida i likrännan, upp och ner ett flertal ggr för att få en spraydos
varje gång den var längst ner.
Vi får se om det blir ett båtbesök i afton om vinden har mojnat.
Fortsättning följer....

/Lars
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Skriv svar