Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av msbr » mån 01 jul 2013, 20:52

Hej alla,

Var ett tag sen jag var här och nästa två år har förflutit utan aktivt båtliv men sedan ett drygt år har jag en ny båt och detta är första säsongen med den. Inlärningskurvan är brant, positiv och mestadels rolig. Det finns dock en sak som jag inte hittar så mycket hjälp om på nätet och det är mitt problem med glapp i ratten.

Styrsystemet är Withlock Cobra piedestal. För att fästa ratten finns det en konad cylinder med kilspår och ratten i sig själv har ett nav som passar cylindern. Allt fästs sedan med en bult.

Följande kan konstateras:
1. När jag mäter den cylinders bred och jämför med rattens nav så erhåller jag samma mått
2. Provat lägga brickor i hopp om att "pressa in" ratten mer med bulten men ingen effekt
3. Glappet erhålls i princip oavsett hur man snurrar ratten
4. Fd ägaren säger att glappen varit där hela tiden och han vande sig
5. Besiktningsmannen konstaterade glapp i ratten ej i roder

Har lagt två filmer på min blogg som kan ge lite bättre illustration om hur det ter sig
http://www.elan333.se/2013/07/glapp-i-ratten.html

Någon som har erfarenhet av samma problem och kan rekommendera tips för att få bukt med det, vem ska man vända sig till ,etc.
Tack på förhand.

Mattias

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av Anders S » tis 02 jul 2013, 07:23

Det troligaste är att din ratt har ett förhållande på axelns kona som 1:10 och rattens säte 1:12 (eller något i den stilen, möjligen tvärtom). En ytterligare möjlighet är att kilen är för stor, så att inte konan bottnar i rattens säte. Det sista är enklast att ordna, vi hoppas alltså att det är detta det beror på.

Det här kollar du med litet färg (!). Ta ut kilen (metallstrimman i spåret, kallas skärkil) till att börja med. Prova sedan om ratten går solitt in mot konan och sätter sig glappfritt, i så fall är kilen för hög och är boven i dramat. Kvarstår glappet, så måla en en smal strimma med hustruns nagellack (eller vilken färg som helst) längs med rattaxeln (konan) och montera ratten igen. Då visar färgsmetet (eller avsaknaden a det) var konan bottnar och var den inte gör det.

Vad man gör åt saken: Om det är skärkilen så skall den filas till passande höjd. Den behöver inte passa perfekt, den kan vara en smula för liten på höjden och längden, bara den passar fint i båda spåren. Ser den ut som en halvcirkel (se nedan) är det toppen (den flata delen) som kan behöva justeras.Vid perfekt konpassning räcker friktionen i konan för att överföra styrmomenten, så (i en perfekt värld) behövs den inte. Men i den riktiga världen skall den vara på plats och passa. Skulle det vara så att konorna är olika stigning på, så krävs mekaniskt arbete eller byte av antingen styraxeln eller rattens nav (eller, en ny ratt). Din ratt ser ut att ha ett utbytbart nav, så det hade jag valt att gå vidare med, och givet vad den här typen av styrningar kostar, därefter en ratt som passar axeln. Är konan på rattaxeln skadad kan det tänkas att din "vänliga mekaniska verkstad" kan berabeta den till ny passform, men det finns inte mycket material att ta i så fall.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 2450,d.bGE
Anders S

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av msbr » tis 02 jul 2013, 19:42

Hej Anders , Tack för ditt svar.

Under dagen har jag testat en ny approach och fått andra tips på att det verkar mest sannolikt vara lagren som håller den konade axeln på plats som är slut och därmed glappar. Jag har lagt upp en ny film som påvisar ca 1 cm glapp i axeln som ligger i båtens längdriktning utan att ratten är monterad. Jag utsatte axeln för tillräcklig hävstångstryck tidigare och därmed fick jag inte fram beteendet men det har jag lyckats med nu. Ta gärna en ny titt och återkom med din bedömning.

Utifrån besiktningsmannens kommentar om glapp i ratten och inte i roder så utgick jag från att detta stämde - vilket det kanske gör men att det glappar i lagren runt axeln är ju ett som är säkert och jag tänkte börja där med att byta dessa lager med följande kit:

http://www.winchservicing.com/_Whitock_ ... -94-3.html

Mvh Mattias

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av Anders S » tis 02 jul 2013, 21:16

Då hoppas vi att du får loss de skruvar som håller locket, och sedan är du så god och lossar dessa varje år... :mrgreen: (har en Whitlock själv men annan modell)

Har du inte inspekterat lagren tidigare (och uppenbarligen inte förre ägaren heller) är det hög tid. Skulle det vara lagerglapp som är boven (då torde det vara det inre/främre lagret som glappar svårt) är ju problemet löst, men det gick ju att tro att det var ratten som glappar.

Shimsen som följer med är avsedda att minimera spelet i ratten, men tänk på att om kuggsegmentet slitits med åren, så kan det bli glappfritt i mitten samtidigt som ändlägena blir för tighta. Var noggrann och kolla ändlägea noga så du inte får för litet spel i dessa. Är kuggsegmentet korrekt format skall det från början vara litet mer glapp i ändlägena för att tillåta den här livstidsförlängningen.

Lycka till. Just nu känns det inte så, men den styrningen är en kvalitetsprodukt.
Anders S

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av msbr » tis 02 jul 2013, 21:48

Jag var nästan i färd med att skruva av det för några dagar sen och fick loss 3 skruvar. Den 4:e drog jag av så den får borras upp. Hoppas man kan hitta ersättningsbult - du råkar inte veta måtten ? :D

Detta är första säsongen för mig och fg ägare har ju inte funderat så mkt på detta så det kan nog röra sig om original lager som sitter där dvs 12 år gamla. Håller med om att det bör vara det främre lagret och det kan ju likväl vara ratten men att lagren är ok är ju första steget så jag börjar med det så får jag ta det därifrån.

Om jag förstår dig rätt så ska det finnas lite spel i ratten då man har rodret dikt an ?

Mattias

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av Anders S » ons 03 jul 2013, 06:46

msbr skrev:Jag var nästan i färd med att skruva av det för några dagar sen och fick loss 3 skruvar. Den 4:e drog jag av så den får borras upp. Hoppas man kan hitta ersättningsbult - du råkar inte veta måtten ? :D

Detta är första säsongen för mig och fg ägare har ju inte funderat så mkt på detta så det kan nog röra sig om original lager som sitter där dvs 12 år gamla. Håller med om att det bör vara det främre lagret och det kan ju likväl vara ratten men att lagren är ok är ju första steget så jag börjar med det så får jag ta det därifrån.

Om jag förstår dig rätt så ska det finnas lite spel i ratten då man har rodret dikt an ?

Mattias
På min variant är det tummått på skruvarna. Här har jag varit pragmatisk, och ersatt alla klenade eller skadade skruvar med millimetergänga. Det är lätt att gänga om aluminiumgodset med en gängtapp. Men man måste ju få ut dem. Den mekaniskt noggranne sätter i sk Helicoilinsatser, dvs en gänginsats i rostfritt. Tef-Gel är en annan försiktighetsåtgärd, en tunn smet som skall förhindra att RF korroderar aluminiumgodset och fäster skruven "för evigt".

Principen för Cobra är att man har ett litet kugghjul på rattaxeln som kuggar i ett cirkelsegment, en sorts "krökt kuggstång" om man jämför med andra styrningar, t e x på bilen. Här är dessutom pinjongen konisk (alltid dessa konor) och kuggsegmentet likaså. Med åren slits kuggsegmentet och pinjongen och mest i och nära mittläget (man är ju där och styr mesta tiden). Därför skall man förvissa sig om att hamna"så nära som möjligt" vid shimsningen. Om man då shimsar bort spelet vid mittläget kan det bli för tight i ändlägena. Därför skall man mäta båda ändlägena också. För att känna det här lätt(are) kan man behöva lägga av länkarmen till rodret, men kullederna där kan man behöva titta till någon gång också. Men de lär väl vara belägna på platser som man bara kommer åt med hjälp av en dresserad ål...

Det reder du säkert ut. Man skall vara noga då man gör jobbet,men det är inte fel att inta en sorglös attityd när man väl är färdigt. Det är inte bra om man får höra "Vem är den där "Cobra" du drömmer om hela natten" eller "Har du blivit spelberoende på sistone" eller andra tillmälen från familjen. Mycket nöje med projektet.
Anders S

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av msbr » mån 15 jul 2013, 21:20

Hej Anders

Så var det äntligen klart och glappet berodde på det främre lagret som var helt borta. Du kan se lite bilder här: http://www.elan333.se/2013/07/whitlock- ... raxel.html

Detta var inget helt enkelt jobb och gällande drömmar så vaknade jag två nätter av att detta gnagde i skallen. Så blir det ju när man går "all in" på något :D

Har du bytt lagerna som sitter på den andra vertikala axeln nån gång?

Mvh Mattias

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av Anders S » tis 16 jul 2013, 05:39

msbr skrev:Hej Anders

Så var det äntligen klart och glappet berodde på det främre lagret som var helt borta. Du kan se lite bilder här: http://www.elan333.se/2013/07/whitlock- ... raxel.html

Detta var inget helt enkelt jobb och gällande drömmar så vaknade jag två nätter av att detta gnagde i skallen. Så blir det ju när man går "all in" på något :D

Har du bytt lagerna som sitter på den andra vertikala axeln nån gång?

Mvh Mattias
FÖREDÖMLIG avrapportering! Beröm!

Min styrning är en med wire, kedja och samma möjligheter till glapp som din, dvs rattaxelns horisontella lager. Skall du någonsin behöva byta den vertikala axeln får du nog ta ut hela styrningen.

Tips: Du nämner "banka" på lager och delar. Jag har vid sådana tillfällen provat att värma sådant som skall sitta utanpå och kyla axlar med mera. Då använder jag (diskret) frysen till det senare och ugnen till det förra. Lager kan man inte värma riktigt hur mycket som helst, men de tål förvånansvärt mycket, dock inte plastbussningar....
Anders S

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av msbr » ons 17 jul 2013, 21:40

Tackar! Jag fann ingen bra beskrivning på nätet och detta är väl en typisk situation då man gärna ser hur andra gjorde. Har läst en del om att vatten kan ta sig in via kompassens kabel och därmed landa i de andra lagren dvs de som håller den vertikala axeln. Hade gärna sett att Lewmar uppdaterade manualerna runt dessa styrsystem och dess underhåll och service, flertalet av dem har ju nu minst 20+ år på nacken och underhållsbehovet torde det finnas en kommersiell grund för likväl.

Mvh Mattias

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av Jaramaz » ons 17 jul 2013, 21:49

Mina erfareheter från Lewmar är mycket positiva. Har fullt med gamla Lewmar-grunks, varje gång jag frågar dem får jag ett mycket bra svar om rep satser och underhåll.
Lewmar kan knappast hållas ansvariga för Whitlocks lösningar, 20+ år gamla. Det är fö känt att lagren rostar och slits (har själv samma. ...). Vi skall vara glada så länge vi kan hålla liv i dessa, endera dagen är det bara att köpa nytt. Och då blir det dyrt.

/J

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av msbr » ons 17 jul 2013, 22:03

Det låter ju bra. Har själv inte haft ngn kontakt med dem än...men är nyfiken på en manual motsv. gällande byte av lager etc i sin helhet om den dagen kommer. Ska då maila och fråga dem såvida du inte sitter inne på svaren - Har du bytt lagren i vertikala axeln ?

De kan ju inte ta ansvar för lösningar som är +20 år gamla men de kan välja att eller inte förvalta det arv som de rimligen insåg att de skulle ta över med tanke på den spridning som finns bland dessa styrsystem. Utifrån dina erfarenheter så verkar det ju som att de gör detta fast på on demand basis.

Mvh Mattias

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av sator » ons 17 jul 2013, 22:10

Kul att det blev bra! :)

Nu, lite tvättäkta trådkapning.. Av den goda arten hoppas jag! 8)

Jag går nämligen och "blänger" lite löst på båtar runt 32-33 fötter. Ska vara av lite sportiga karaktären. (kappsegling, plus lite familjesegling är användmingsområdet)
Elan 333 har jag aldrig sett i verkligheten. Men verkar vara ett möjligt alternativ.

Är det möjligt att få ett utlåtande om båten? Bara sådär? :wink:

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av msbr » ons 17 jul 2013, 22:40

Hej Sator,

Inga problem :D

Gällande båten så är det första säsongen som jag seglar den så fullt ut är den inte testad så du får ta det därifrån. Den viktigaste utgångspunkten gällande mitt val av just denna båten var det faktum att den kan segla snabbt (givet besättning) och kan erbjuda bra möjligheter för familjeliv. Inga kompromisser alltså. Det tog mig ett år att komma fram till och under den resan kollade jag på Contrast 33, 36, Comfortina 32, Bavaria 32, 35, Scanmar 33, 345, Hanse 320, 350 osv osv ....

Så här tycker jag efter 3 månaders sommarsegling motsv ca 200 nm
- Pentryts förvaringsmöjligheter är lite litet - inte pentryt i sig själv
- Lättjobbad sittbrunn med storskotets placering framme vid ruffnedgång
- Väldigt petigt med hur mycket segel du för - reva tidigt ~ 8-9m/s
- Kräver en erfaren trimmare för att hitta fart/höjd (Jag lär mig varje dag :D )
- Slut styv och trygg i hårda vindar/sjö givet att du revat som du ska
- Rymmer lätt 2 familjer utan att bädda upp i salongen
- Bra kvalitet gällande konstruktion och material

So far är båten över min förväntan på alla plan - jag är väldigt nöjd och även min familj.
Mvh Mattias

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av msbr » sön 02 nov 2014, 23:11

2:a Akten, För de som ska byta lager på sin Withlock Cobra R6 eller motsv.
http://www.elan333.se/2014/11/d-check-p ... ering.html

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Glapp i ratten (Withlock Cobra)

Inlägg av Besqua » mån 03 nov 2014, 10:21

En rent generell fundering, 3 lager av 4 helt kaputt, vad säger det om kvalitén, det är
väl uppenbart för tillverkaren att den används i en aggressiv miljö, ratt pidestalen alltså.
Men visst håller det i 10 år så kanske uppföljningen blir därefter, men ett väl kapslat lager rätt smort
borde hålla länge, anar att rosten etablerat sej i lagret under vintern, sedan vrider man lätt sönder det på våren.
Trist, men nu vet du hur man gör, och dom som har den produkten borde kolla till sin styrning, för du var ett lager från
ratt haveri.

Skriv svar