Länspumpsfrågor...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Magic Erik
Silvermedlem

Länspumpsfrågor...

Inlägg av Magic Erik » tor 27 jun 2013, 16:00

Hej

En automatisk länspump typ Rule Mate 1100 skall installeras för godare nattsömn. Den befintliga länspumpen är kopplad till en av självlänsslangarna (I böj så att baksug ej uppstår). Jag har dock förstått att det är rent olämpligt att den befintliga länspumpen delar sitt utlopp med självlänsen och funderar på alternativ lösning ovan vattenlinjen.

Hur ser det ut i era båtar? Funderar på att placera en skrovgenomföring på akterspegeln (högt placerad) och sedan täcka med ventilkåpa då aktern sluttar. Kanske är det överkurs med kåpan, men är ju synd om det samlas regnvatten i genomföringen (p.g.a. akterns lutning). Hellre placering på akterspegeln än högt upp på låringen? (risk för baksug vid hårt väder och stark lutning).

Önskar goda råd innan hålsågen sätts i skrovet. :)

Lite elfrågor: Önskar ha länspumpen direkt på förbrukarbanken via separat säkring och eventuellt strömbrytare då jag gärna bryter båtens elsystem när jag lämnar båten en längre stund. Visst kanske inte batteribanken orkar hålla båten flytande ifall den springer läck under en längre tid men oljudet av pumpen kan ju t.ex. dra uppmärksamhet till sig. Är det vettigt?

Finns det generellt en "override" funktion till automatiska länspumpar med inbyggd elektronisk nivåvakt? Dvs att manuellt kunna manövrera den via t.ex. båtens befintliga elpanel?

Trevlig sommar

Mvh
Erik

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Länspumpsfrågor...

Inlägg av toaen » tor 27 jun 2013, 19:15

Om ämnet länspumpar skulle jag nog kunna skriva, om inte en roman, så väl en lång novell.

Efter att ha haft strul med elektriska länspumpar med lösa mekaniska nivåvakter genom åren, gick jag in till Bosse Hermansson, Hunnebo båtinreding.
Här ute känner ju alla, alla och vi har ofta en rå men hjärtligt ton sinsemellan. En affärsman eller hantverkare kan mycket starkt informera kunder, som mig, om vad de tycker. Det har hänt att man vägrat sälja det jag frågat efter för att det finns en likvärdig produkt som är bättre. Skulle det då va så att produkten inte håller måttet, så kommer de att få höra det resten av livet. :wink: Så de säljer ingen skit - åtminstone inte till mig.

När jag förklarat för Bosse mitt problem, tog han fram en Rule 500. En sån länspump med inbyggd tidsstyrd atomatik. Det var den enda pumpen han ville sälja till mig av den enkla anledningen att det var den enda länspump han aldrig fått några reklamationer på. Jag har haft ett antal sådan genom åren i olika båtar.

Nackdelen med pumpen är att den startar var tredje minut och "känner" om det finns vatten. Det spelar inge roll för min del för jag hör ganska dåligt, men min fru blir mycket irriterad av ljudet. Är hon med ombord får jag stänga av pumpen. Det gör ju inget. Om båten börjar läcka så lär man vakna när vattennivån när över kojen. Då gäller det att börja ösa av bara katten. :P

Min lilla öppna bohusjulle håller en sån pump läns en hel sommar på ett på våren fulladdat 75 Ah batteri. Jag har provat. När jag till slut tog hem batteriet efter 3 eller möjligen 4 månader var batteriet bara tömt till hälften.

Senaste pumpen jag köpte hade nån form av komponetfel i tidkretsen. När den var kall startade den som vanligt var tredje minut. När den varit inkopplad i ett par timmar startade den var 5;e sekund. Jag fick en ny pump i utbyte som fungerar perfekt.

Min förra båt skulle ligga utan tillsyn en längre tid i Stockholm. Slängde i en Rule 500 och för att det skulle gå lätt och snabbt kopplade jag utloppet på den slang som var avsedd för gasolbrunnsdränering och som mynnade i vattenlinjen. (Har ingen gasol)

På väg över yttre Bråviken fick jag baksug i pumpen och båten tog in oerhört mycket vatten. Förstod så småningom vad det var och monterade ett nytt utlopp så högt upp på aktern som möjligt.

Året därpå blev jag tvungen att lägga båten på Hönö några dar. När jag skulle stänga kranen till kylvattnet till motorn noterade jag att pumpen gick, Fäste dock ingen större uppmärksamhet på detta. När jag kom tillbaka till båten gick pumpen fortfarande. Den vattenpelare som pumpen inte kunde pumpa ut fick pumpen att tro att det fortfarande fanns vatten att pumpa. Slangen var så varm att det nästan inte gick att ta på. Hur länge pumpen hade gått, vet jag inte. Jag hör ju som sagt mycket dåligt och när jag seglar själv, som jag gjorde då, använder jag inte hörapparaterna mer än som absolut är nödvändigt. Det vill säga nästan inte alls.

Det är den pumpen som jag har i min bohusjulle och som fortfarande fungerar.

I min nuvarande båt har jag två utrymme där det kan komma in vatten, med ett tät skott emellan. Jag har två Rule 500 som pumpar på samma ledning. Dessutom sitter utloppet högt upp på aktern. Båten har ett kosterskrov. Jag har löst problemet genom att montera en backventil på varje ledning.

Bara den ena backventilen fungerade när jag testade dem innan monteringen. Det var plastrester från gjutningen som inte rensats bort. Efter att jag tagit bort dem fungerade bakventilerna. Man behöver nog kolla backventiler med ett visst mellanrum så att de fungerar. Varje vår kanske.

Nere vid pumpen, där det inte spelar nån roll om det står en lite stråle med vatten, har jag borrar ett lite hål i slangen för att vattnet skall rinna ut när pumpen slutar att pumpa. Det har fungerat perfekt hittills.

Det var grunden i min "novell" om länspumpar. Sen är det bara att fylla på med ett antal tusen ord för att göra historien "mustig" Om sjöräddningen i Arkesund, om brunna startmotorer och skurna dieslar mm mm. :wink:

Ja - det var ju det där med elinkopplingen också.

Jag har en lite elcentral med plats för 10 flatstiftssäkringar som ligger direkt på förbukningsbatteriet före huvudströmbrytaren.
På den har jag kopplat 2 st länspumpar. 2 st solsellsregultorer, batteriladdare, värmare. Dvs sånt som jag inte vill att det skall gå att koppla bort
Bilagor
Kopplingsschema 2.jpg
Senast redigerad av 2 toaen, redigerad totalt 0 gång.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

paliswe
Diamantmedlem

Re: Länspumpsfrågor...

Inlägg av paliswe » tor 27 jun 2013, 19:24

Alla Rule-pumpar som har inbyggd nivåvakt har tre sladdar, en jord (svart), en plus för funktion vid automatik och en plus för manuell. Förmodligen har andra fabrikat detta också.
Rule har också en separat nivåvakt som bygger på tryckluft (!). En plastkupa sätts ner i kölsvinet och från dennan går en luftledning till en mikrobrytare. Denna är placerad högre upp där det är torrt. När vattnet stiger i kupan slår brytaren till och pumpar ut.vattnet. Den går bara när det finns vatten och inga rörliga eller elektriska delar finns nere i vattnet. Den fungerar perfekt! Nackdelen är att den är dyr, 860:- bara för vakten.

Utloppet kan mycket väl gå till självlänsen om denna mynnar ovanför vattenlinjen. Det får inte finnas risk för hävertverkan, då man i så fall sänker båten.

Skriv svar