Stulna motorer

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Låst
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Stulna motorer

Inlägg av Lasse L » sön 23 jun 2013, 21:56


goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Stulna motorer

Inlägg av goph » sön 23 jun 2013, 23:17

Det är vårt nya käcka Sverige. Bara att vänja sig. Så är det tänkt av de som bestämmer.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Stulna motorer

Inlägg av Jaramaz » mån 24 jun 2013, 06:14

goph skrev:Det är vårt nya käcka Sverige. Bara att vänja sig. Så är det tänkt av de som bestämmer.
Så du menar att stöld, och kanske mer generellt brottslighet, inte fanns "förr"? Det är en högst originell tanke.

Brottslighet i meningen begå handlingar som inte är allmänt accepterade har alltid funnits. Finns. som kanske bekant även för dig, beskrivet redan i Gamla Testamentet.

Det finns ingen anledning att försöka torgföra grumliga politiska åsikter på Sailguide. Det kan du göra på forum som är avsedda för sådant.

Lasse, baklagar. Sådant händer. Tur att du har reserver ....

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stulna motorer

Inlägg av Anders S » mån 24 jun 2013, 09:10

// Nu stannar vi här! Goph har vid ett par tillfällen lagt ut tämligen grumliga trålar - inget som hör hemma här. Goph varnas för detta, och om jag minns rätt, andra varningen // MOD

Lasse skall beklagas, vem som stulit motorn får polisen reda ut ihop med försäkringsbolaget, och vi hoppas att det finns ett noga upptecknat motornummer och att detta meddelas i samband med anmälan. Jag påminner också att de tråkiga och kränkande ingreppen i äganderätten är ena sidan av detta mynt, den andra (lika trista) sidan är att det knappast är någon som stjäl Lasses motor därför att de behöver den, utan för att sälja den. Hoppas inte kunden är någon av oss.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Stulna motorer

Inlägg av Fredrik » mån 24 jun 2013, 10:20

Anders S skrev:Jag påminner också att de tråkiga och kränkande ingreppen i äganderätten är ena sidan av detta mynt, den andra (lika trista) sidan är att det knappast är någon som stjäl Lasses motor därför att de behöver den, utan för att sälja den. Hoppas inte kunden är någon av oss.
Jag blev av med mina Black Magic block för några år sedan, som låg i ett fack inne i båten. Det kändes extra bittert för att tjuven troligast var en seglare, kanske någon jag kände som visste att de fanns...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Stulna motorer

Inlägg av Mats Brage » mån 24 jun 2013, 18:46

Hej,

jag gjorde så att jag tog av huven på min utombordare efter att ha köpt ersättningsmotorer då de gamla blev stulna. Inte någon gång efter att jag tog bort huven och satte dit morsans gamla regnrock försvann motorn. Med tank på att huvarna ändå kostar en slant och det är snabba pengar dessa filurer är ute efter, torde "ej fullgoda ex" inte vara lika attraktiva.

//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Stulna motorer

Inlägg av Seawolf » mån 24 jun 2013, 19:08

Mats Brage skrev:Hej,

jag gjorde så att jag tog av huven på min utombordare efter att ha köpt ersättningsmotorer då de gamla blev stulna. Inte någon gång efter att jag tog bort huven och satte dit morsans gamla regnrock försvann motorn. Med tank på att huvarna ändå kostar en slant och det är snabba pengar dessa filurer är ute efter, torde "ej fullgoda ex" inte vara lika attraktiva.

//Mats
Tänk på att om en tjyv kommer dit, så kommer han när han ser att kåpan är ersatt av något annat att först göra inbrott i båtens alla utrymmen för att se om kåpan är där. Ifall han hittar den så blir både båten skadad och ev. tillhörigheter stulna utöver motorn. Om han inte hittar den är båten bara sönderbruten. Så det gäller att inte ha värdefulla saker inlåsta i båten, och att se till att det är låst bara precis så mycket att stöldförsäkringen gäller. Då blir det mycket billigare att reparera låsen än att få tag i en annan motor (efter åldersavdrag, självrisk mm.)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Stulna motorer

Inlägg av Lasse L » mån 24 jun 2013, 19:10

Mats Brage skrev:Hej,

jag gjorde så att jag tog av huven på min utombordare efter att ha köpt ersättningsmotorer då de gamla blev stulna. Inte någon gång efter att jag tog bort huven och satte dit morsans gamla regnrock försvann motorn. Med tank på att huvarna ändå kostar en slant och det är snabba pengar dessa filurer är ute efter, torde "ej fullgoda ex" inte vara lika attraktiva.

//Mats
Bra tips. 8)
Hängt på reservmotorn i dag, 2-takts Tohatsu 5 hkr.
Startade snällt efter tvenne viloår i garaget.
Hoppas den är kvar i morgon då kåpan skall avtagas.
Sveper om genomskinlig plast så att det syns att kåpan är avtagen.
En ålderdomlig luftkyld Yamaha >25 år (värdelös) gammal blev också stulen.
Märkligt, jag som trodde att bara "fräscha" 4-taktare var attraktiva.
Sålde en sådan för 2 år sen och fick 500 Skr.
Mitt ombyggda motorfäste funkar dåligt på den lätta Tohatsun, förkraftiga fjädrar.

Jag är inte så orolig att tjuvarna letar efter kåpan de har bråttom.
De hade inte tid att klippa kabeln på batterierna, bara öppna luckan, och få med sej långa kablar.
Istället klipptes kabeln på däck med kabelbrand som följd.
Tur att branden inte spred sej.
MOTOR faste.jpg
http://lasselundell.se/ifmotor.html

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Stulna motorer

Inlägg av Jaramaz » tis 25 jun 2013, 07:35

// Inlägget redigerat därför att det i den delen behandlar en diskussion som nu är borttagen// Mod

På individnivå kan vi alla försvåra för tjuven. Låsa in, dölja, och speciellt att inte köpa stulet gods.
Att helt stoppa är däremot praktiskt omöjligt. De flesta av oss har väl haft påhälsningar. Tråkigt och besvärligt, men vi kan leva vidare i god välmåga ändå.


/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stulna motorer

Inlägg av Anders S » tis 25 jun 2013, 08:12

thomask skrev:Den här tråden har tydligen blivit väl städad sen igår!...

/Thomas
// Jajamän! Och mer skall det bli! Notera nu: På Sailguide diskuterar vi segling och båtar. För tydlighetens skull: I detta räknas INTE kriminalpolitik, invandring, brottslighet bland tillresta utlänningar eller att man spekulerar grundlöst i nationalitet, hudfärg eller politisk åskådning på den som stulit Lasses utombordare // MOD.
Anders S

Låst