Får ej i växel VP130s-drev

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Får ej i växel VP130s-drev

Inlägg av GaryGary » sön 23 jun 2013, 18:33

Hej igen,
Som traditionen påbjuder dyker jag upp med bekymmer i motordriften.
Under en manöver för att byta plats i växlande friska vindar, tappade jag plötsligt drivet. Det är som att gasa i friläge. Under en kort stund i tomultet tyckte jag att jag hade driv på backen. Lyckligtvis drev vi lugnt och vackert rakt in i en skyddad vik där vi släppte ankare och utförde följande kontroller:
- Transm olja i drevet. Perfekt nivå.
- Dyk som konstaterade att gummiplattan satt på plats, propellern flöjlar ut.
- Båda gasreglagen styrde sina respektive armar helt rätt.
- Ingen "klonk" när växel läggs i. Snarare ett "vinande" ljud från drevet.

Vi fick hjälp ur viken idag och seglade sen till brygga. En vecka kvar till semestern.
Idéer någon?

Facil26_Fin
Guldmedlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 05:25
Ort: Borgå Finland

Re: Får ej i växel VP130s-drev

Inlägg av Facil26_Fin » sön 23 jun 2013, 18:49

Hej.



Lägg i växeln och dyk ner och rotera på propellern, går den ohjedat runt med växel i
så har någon del av drivlinan rasat, jag gissar att växelförar gaffeln i övre delen inte kopplar i.

http://www.marinepartseurope.com/en/vol ... -7618.aspx
nedre delen av riggbenet

http://www.marinepartseurope.com/en/vol ... 10046.aspx
övre delen, växellådan

EDIT: Appråpå - Kolla att växelspakens, gas-växelmekanism löper ok. Hade problem med Pentas standard enspaks-reglage förra sommaren, och då kopplade inte backen i
det var knappen som man trycker in för att enbart gasa som hakat upp sej (dvs kom inte ut) framåt funkade sådär men inte backen.
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Får ej i växel VP130s-drev

Inlägg av omega » sön 23 jun 2013, 20:17

Hej
Låter lite som facil skrev ,att du har något problem med knappen för att kunna gasa utan att växel går i ,kanske kärvar den
//Johan

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Får ej i växel VP130s-drev

Inlägg av GaryGary » sön 23 jun 2013, 22:18

Jag har kontrollerat att reglaget sätter armen på drevet i rörelse. Knappen skall väl frilägga just den rörelsen?

Facil26_Fin
Guldmedlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 05:25
Ort: Borgå Finland

Re: Får ej i växel VP130s-drev

Inlägg av Facil26_Fin » mån 24 jun 2013, 16:39

EDIT: Detta har du redan kollat
Yes, när man trycker in knappen så frigörs växelförarmekanismen vid spaken så att man kan gasa.
När man sedan för spaken till "friläge" tomgångsvarvtal och ingen växel i så skall plutten hoppa ut rätt kraftigt
(finns en liten fjäder bakom knappen inne i mekanismen) <- just denna som börjar krångla med tiden, fjädern
tappar kraft och skuffar inte ut knappen, och då kopplas inte växelmekanismen in vid spaken.

Kolla än en gång dra ut knappen med en liten tång när spaken är i friläge. (för säkerhets skull) samt för spaken sen mot framläge växel i
och ha nån att kolla vid drevet att kabeln till armen rör på sej. Samt kolla att växelkabeln verkligen sitter fast i båda ändorna i de hållare som
skall hålla kabelns hölje på plats. Om endera ända hoppar bort från hållaren så känns de som om växeln skulle gå i, när
man för spaken mot växellläge, men i verkilgheten så ligger man på fritt och bara gasar.
(en av nackdelarna med enkel-kabelsysten för gas och växel)
EDIT slut:


Som följande sak. Om engång reglaget och kablarna är ok. Så då ligger nog växelförarmekanismen följande som kontrollpunkt.

Kolla att "armen" som växelkabeln rör på sitter fast på axeln 29 (växelförargaffelaxeln)
(växelhusbilden) nummer 25 arm sitter fast med bult 26 på axel 29 (antagligen splines) Om dessa sitter fast och är ok
så är följande objekt gaffel nr 4 och axel 5-6. Dessa kan man kolla genom att ta upp locket nr 24. (kräver dock nya packningar)

Om sedan här är allt ok. Om man engång tar upp locket kan man manuellt föra växel på. Kolla då
på samma gång att det inte går att rotera på den ingående axeln från motorn till växelhus. <- den ingående axeln
från motor till växelhus, om de går att rotera på den så har splinsen rykt, och då behövs demontering av toppdelen på
växelförar huset. Och för att ta isär motor och växellåda krävs antagligen rätt så ansenligt ingrepp

Om den ingående axeln är ok så hjälper nog inget anant
än att lyfta och demontera drevet för att kolla de övriga delarna i kraföverföringspaketet
(då antagligen splinsen på propelleaxeln gått, dock mycket osannolikt)

Edit: Bild på själva växelmekanismen: http://www.marinepartseurope.com/en/vol ... -7626.aspx
Gör ju inte saken just enklare.
Samt att det finns diskussion om "koppling" problem. http://www.justanswer.com/boat/56b43-hi ... drive.html

Oberoende vilket felet än är så är det mycket otrevligt. Och orsakar bekymmer och besvär.
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

Facil26_Fin
Guldmedlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 05:25
Ort: Borgå Finland

Re: Får ej i växel VP130s-drev

Inlägg av Facil26_Fin » ons 26 jun 2013, 20:11

Hej.

Skulle vara intresserad av att veta vad som orsakade problemet? Var det ng fysiskt som gått, eller
var det "kopplings" -paketet som kärvade.
Läste på bla. http://www.ybw.com/forums/archive/index ... 13984.html att oljan i drevet orsakade att växeln inte går i
ordentligt...motsvarande inlägg på dvs forum.

Har själv fluktat på en båt med motsvarande drev, så all info är välkommen.
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Får ej i växel VP130s-drev

Inlägg av GaryGary » lör 29 jun 2013, 10:06

Tack för engagemanget i frågan. Det har varit fullt upp på jobbet sista veckan innan semestern.
Detta visste jag redan i måndags morse varför jag har bokat upp en mobil servicekille som kommer på tisdag samt en backup-tid på pentavarv veckan efter. Det var nog tur att jag ringde direkt på måndagen. Det var tydligen inte bara jag som hade haft problem i helgen.
Jag återkopplar givetvis.

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Får ej i växel VP130s-drev

Inlägg av GaryGary » fre 12 jul 2013, 07:13

Propellernavet var helt slut efter 600 h
Jag har aldrig tagit bort propellern för att inspektera
Skriver från frugans iPhone och hittar inte hur man sätter punkt

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Får ej i växel VP130s-drev

Inlägg av andres » fre 12 jul 2013, 08:53

Oj, låter nästan otroligt att det ska kunna hända efter så relativt kort tid.
Någon aning om vad det berodde på? Korrosion? Mekaniskt slitage?
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Får ej i växel VP130s-drev

Inlägg av Peter_K » fre 12 jul 2013, 10:09

GaryGary skrev: Skriver från frugans iPhone och hittar inte hur man sätter punkt
[ot]...man dubbelklickar på mellanslag enklast...[/ot]
Alla borde ha skägg

Facil26_Fin
Guldmedlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 05:25
Ort: Borgå Finland

Re: Får ej i växel VP130s-drev

Inlägg av Facil26_Fin » fre 12 jul 2013, 13:04

GaryGary skrev:Propellernavet var helt slut efter 600 h
Jag har aldrig tagit bort propellern för att inspektera
Skriver från frugans iPhone och hittar inte hur man sätter punkt
Oj då... Tack för informationen. Alltså att lägga till på listan över granskingspunkter när man tittar
på en begagnad båt med VP130s drev.
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Får ej i växel VP130s-drev

Inlägg av GaryGary » lör 13 jul 2013, 07:19

kuggarna (det heter något annat som jag inte minns nu) var liksom bortfrästa inne i navet. drevets axel var intakt. Meken gav sig inte in på några gissningslekar, men konstaterade att det var väldigt ovanligt.
Jag minns i tumultet att jag fick i backen en sista gång och tyckte sen att jag hade lite driv när jag styrde undan med vinden mellan de ankrade båtarna. Det var väl då jag fräste bort det sista.
Volvo Penta 3-bladig från 2007.
Halva semestern borta, men nu ligger vi på svaj i morgonsolen som stiger över Harstena by.

Skriv svar