Lombardini 2204

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Coolin
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 jun 2013, 08:58

Lombardini 2204

Inlägg av Coolin » tor 20 jun 2013, 10:15

Hej alla,
detta blir mitt första inlägg på detta forum.
Jag har en Rasmus-35 och står i begrepp att sätta in ny maskin och har fått väldigt bra respons och offert från Rodahls.
Min fråga är om någon på forumet har erfarenhet, positiv som negativ, av ovan nämnda motor?
2204 ingår ju i Lombardinis CHD (Compact Heavy Duty)-serie, dvs ingen kamrem och inget aluminium i topp o block.
Är det dessutom någon Rasmus-ägare som vill dela emed sig av sina erfarenheter av motorbyte oavsett märke vore det toppen!

MVH
Coolin
Rasmus-35 Nr 278

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Kalle Kula » tor 20 jun 2013, 12:39

Har under vintern installerat en annan Lombardini, en 1404 i min Jeanneau.

Jag har alltså ingen erfarenhet av just den motormodell Du avser att montera..men väl av företaget Rodahls i Lidköping.

Fantastiskt nöjd med det bemötande och support de givit mig!

Har nog faktiskt inte stött på något motsvarande..överhuvudtaget!

Detta sagt utan några som helst intressen i företaget, men äras den som äras bör!

Glad midsommar!

/Ola

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Lombardini 2204

Inlägg av peterh » tor 20 jun 2013, 18:07

Kalle Kula skrev:Har under vintern installerat en annan Lombardini, en 1404 i min Jeanneau.

Jag har alltså ingen erfarenhet av just den motormodell Du avser att montera..men väl av företaget Rodahls i Lidköping.

Fantastiskt nöjd med det bemötande och support de givit mig!

Har nog faktiskt inte stött på något motsvarande..överhuvudtaget!

Detta sagt utan några som helst intressen i företaget, men äras den som äras bör!

Glad midsommar!

/Ola
Väldigt trevligt att höra att det finns ett båtmotorföretag som har så överlag positiva kunder . Heder åt Rodals !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Lasse L » tor 20 jun 2013, 18:55

Haver en 48 hkr Iveco-Lombardini M4141 m48.
Troligtvis samma motor men ett nummer mindre.
Ingen överliggande kam, järn topp.
Köpte den samtidigt som min bror köpte en 350 Hkr Iveco till sin fiskebåt.
Vi är nöjda med köpen. Penta försvann vid val pga höga priser samt Pentas hutlösa reservdelspriser. Vi har erfarenhet av dom.:-(
Kört min i >10 år sommar som vinter utan problem förutom, problem med glödautomatiken, felkonstruerad, gjorde en egen lösning, efter ett år svarade Iveco att de ändrat konstruktionen.
Fick en overall och lite reklam pryttlar för besväret.
Uppskattar mest är det självluftande systemet.
Samt den extra remskivan vilket gjorde det lätt att montera en extra generator för servicesidan.
Kopplade bort den elektriska stoppen litar mer på ett mekanisk draghandtag.
Ett enkelt elfel i instrumentpanelen skall inte stanna motorn.
Om säkringen till panel går, stannar motorn.
Tempmätaren är inte original :-)
http://lasselundell.se/fiske.html
Temp2.jpg

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Ridax » fre 21 jun 2013, 10:53

Jag har en Rasmus 35 och installerade (lät installera) en Lombardini 2204M i den för ett par år sedan. Välidgt nöjd med både motor och Rodahl. Rodahl är helt fantastiska att ha att göra med. Kunniga, tjänstvilliga och inga problem när du behöver hjälp. När det gäller motorn, så hade jag kanske valt modellen mindre (1904) om jag gjort motorbytet idag, då 60 Hk känns onödigt mycket, det är sällan jag får anledning att varva upp motorn över 2200 varv (fast ända anledningen att välja mindre motor för min del hade väl varit ett något lägre pris och kanske att en mindre motor drar mindre bränsle, jag lider ju inte direkt av att ha den större motorn). Satte samtidigt in en Centaflex M flexibel koppling och propeller till en Darglow Featherstream flöjlande propeller (fast motorn installerades faktiskt med en fast 18x11 propeller först, då den flöjlande inte såldes via Rodahl). Den flöjlande är runt 18x12 och den fasta som Rodahl dimensionerade låg på 18x11. Båda funkar fint. Kan varmt rekommendera Darglow och Featherstream, som också har utmärkt service, om du vill ha en flöjlande propeller. Den kostade ca 14,000:- (1392 pund) inklusive frakt från UK.

Med 18x12-propellern så gör jag ca 3,5knop på 1200 varv, 6knop å 1700 varv, 7,2knop på 2200 varv och 8knop å 3300 varv.

Tage
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 10:28

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Tage » fre 21 jun 2013, 16:44

Hej på er

Även jag har monterat en Lombardinimotor i min Beason 31:a, en FOCS 1003 30 hk, trecylindrig maskin och kan bara säga att jag fortfarande efter sju år är nöjd med den på alla sätt. Håller även med om Rohdals goda och snabba service när man behöver några delar eller råd. Jag gjorde motorinstallationen själv och det blev lite plastande och trixande innan maskinen kom på plats. Här är en länk med lite bilder från monteringen för den intresserade http://www.beason31.eu/nu-blir-det-motorbyte.html

Glad Midsommar!
Najad 360
Nr. 129

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Schvidja » fre 21 jun 2013, 21:57

Jag tappade min propeller ute på havet och de enda som kom med ett konstruktivt svar var Rodahls.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Ridax » fre 21 jun 2013, 22:10

Kan tillägga att jag inte håller med lasse om elstoppet (fast min motor är ju nyare än hans). Tycker det är mycket bättre att stanna motorn med nyckeln och om man av någon anledning skulle behöva gå runt magnetventilen så finns det en liten arm å denna för att göra det (fast enligt lasse fins inte det på hans maskin om jag minns rätt).

Uppskattar också självavluftningen (efter att ett flertal gånger ha skruvat på diverse skruvar på md21an för att avlufta, samtidigt som man håller inne startmotorn)...

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Lombardini 2204

Inlägg av paliswe » lör 22 jun 2013, 06:53

Ridax skrev:Jag har en Rasmus 35 och installerade (lät installera) en Lombardini 2204M i den för ett par år sedan. Välidgt nöjd med både motor och Rodahl. Rodahl är helt fantastiska att ha att göra med. Kunniga, tjänstvilliga och inga problem när du behöver hjälp. När det gäller motorn, så hade jag kanske valt modellen mindre (1904) om jag gjort motorbytet idag, då 60 Hk känns onödigt mycket, det är sällan jag får anledning att varva upp motorn över 2200 varv (fast ända anledningen att välja mindre motor för min del hade väl varit ett något lägre pris och kanske att en mindre motor drar mindre bränsle, jag lider ju inte direkt av att ha den större motorn). Satte samtidigt in en Centaflex M flexibel koppling och propeller till en Darglow Featherstream flöjlande propeller (fast motorn installerades faktiskt med en fast 18x11 propeller först, då den flöjlande inte såldes via Rodahl). Den flöjlande är runt 18x12 och den fasta som Rodahl dimensionerade låg på 18x11. Båda funkar fint. Kan varmt rekommendera Darglow och Featherstream, som också har utmärkt service, om du vill ha en flöjlande propeller. Den kostade ca 14,000:- (1392 pund) inklusive frakt från UK.

Med 18x12-propellern så gör jag ca 3,5knop på 1200 varv, 6knop å 1700 varv, 7,2knop på 2200 varv och 8knop å 3300 varv.
Lombardini 1904 säljs inte i Sverige, den är framtagen för italienska marknaden och en speciell skatteregel de har där. Ska man ha en mindre motor blir det 1404 på 40 hk som är en FOCS-motor, inte CHD. FOCS är bland det allra bästa du kan hitta på marknaden, mycket tyst, nästan helt vibrationsfri, speciellt den 4-cylindriga modellen.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Ridax » lör 22 jun 2013, 07:29

Jaha, visste inte 1904 inte säljs här. Då kan jag sluta tänka att jag kunde valt en storlek mindre. Är säker på att focs-motorerna är bra, men föredrog själv en chd-motor även om de kanske inte är lika tysta.

En sak jag undrade som står i "reklamen" som jag inte fattar är:

The QLC pump, offers high performances on all engine speed. Compared to the conventional injection pump, QLC features a one way flow...

Vad är "one way flow"? Jag tolkade det som att motorn inte behövde någon bränsleretur, men det var ju tydligen fel (hade tyckt det varit smutt annars, då det underlättar bränslemängdsmätning).

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Lombardini 2204

Inlägg av paliswe » lör 22 jun 2013, 08:20

Det finns Rasmusar som har installerat 1404, 40 hk motor med gott resultat.
One-way-flow ska du nog tolka som att överflödigt bränsle går igenom insprutningspumpen och till returen. Det sitter en injektionspump på varje cylinder. Det ska reducera risken för att luftbubblor som kan bildas ska störa driften. En returslang till tanken måste du ha, det har alla nya dieslar idag.
Ska du ha bränslemätare för diesel får du ha en mätare fram och en på returen och ta skillnaden emellan. Det finns sådana på marknaden men jag har inte namnet på den just nu.
EDIT: Hittade en hemsida med bränslemätare för diesel
http://www.floscan.se/index.php?option= ... Itemid=182

Coolin
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 jun 2013, 08:58

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Coolin » sön 23 jun 2013, 21:18

Tack för alla bra svar! Lombardini blir det. Hör av mig med erfarenheter efter installation.

Coolin
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 jun 2013, 08:58

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Coolin » lör 03 aug 2013, 14:22

Lasse L skrev:Haver en 48 hkr Iveco-Lombardini M4141 m48.
Troligtvis samma motor men ett nummer mindre.
Ingen överliggande kam, järn topp.
Köpte den samtidigt som min bror köpte en 350 Hkr Iveco till sin fiskebåt.
Vi är nöjda med köpen. Penta försvann vid val pga höga priser samt Pentas hutlösa reservdelspriser. Vi har erfarenhet av dom.:-(
Kört min i >10 år sommar som vinter utan problem förutom, problem med glödautomatiken, felkonstruerad, gjorde en egen lösning, efter ett år svarade Iveco att de ändrat konstruktionen.
Fick en overall och lite reklam pryttlar för besväret.
Uppskattar mest är det självluftande systemet.
Samt den extra remskivan vilket gjorde det lätt att montera en extra generator för servicesidan.
Kopplade bort den elektriska stoppen litar mer på ett mekanisk draghandtag.
Ett enkelt elfel i instrumentpanelen skall inte stanna motorn.
Om säkringen till panel går, stannar motorn.
Tempmätaren är inte original :-)
http://lasselundell.se/fiske.html
Temp2.jpg

Hej Lasse.
Ett enkelt elfel stannar INTE motorn, iaf inte 2204 av nyare modell som jag köpt. Skulle det bli strömlöst finns en liten vipparm på bränslefiltret som bypassar funktionen, så att motorn går att köra ändå.
Bädden är snart klar, strax dags för att lyfta i motorn. Mkt bra med jiggen man fick låna av Rodahls, sparar många timmar!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Lasse L » lör 03 aug 2013, 14:40

Coolin skrev:
Lasse L skrev:Haver en 48 hkr Iveco-Lombardini M4141 m48.
Troligtvis samma motor men ett nummer mindre.
Ingen överliggande kam, järn topp.
Köpte den samtidigt som min bror köpte en 350 Hkr Iveco till sin fiskebåt.
Vi är nöjda med köpen. Penta försvann vid val pga höga priser samt Pentas hutlösa reservdelspriser. Vi har erfarenhet av dom.:-(
Kört min i >10 år sommar som vinter utan problem förutom, problem med glödautomatiken, felkonstruerad, gjorde en egen lösning, efter ett år svarade Iveco att de ändrat konstruktionen.
Fick en overall och lite reklam pryttlar för besväret.
Uppskattar mest är det självluftande systemet.
Samt den extra remskivan vilket gjorde det lätt att montera en extra generator för servicesidan.
Kopplade bort den elektriska stoppen litar mer på ett mekanisk draghandtag.
Ett enkelt elfel i instrumentpanelen skall inte stanna motorn.
Om säkringen till panel går, stannar motorn.
Tempmätaren är inte original :-)
http://lasselundell.se/fiske.html
Temp2.jpg

Hej Lasse.
Ett enkelt elfel stannar INTE motorn, iaf inte 2204 av nyare modell som jag köpt. Skulle det bli strömlöst finns en liten vipparm på bränslefiltret som bypassar funktionen, så att motorn går att köra ändå.
Bädden är snart klar, strax dags för att lyfta i motorn. Mkt bra med jiggen man fick låna av Rodahls, sparar många timmar!
Min motor är lite äldre och har inte den finessen.
Om du skulle få ett elfel och motorn stannar, måste du in i "maskinrummet" och slå om "vippan", inte så kul om läget är utsatt.
Min motor ligger under durk och är inte lätt åtkomlig.

Tage
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 10:28

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Tage » lör 03 aug 2013, 19:13

Hej
Jag tycker att det ligger en del i vad Lasse L skriver angående den elektriska automatstoppen. Om ett allvarligare elfel skulle uppstå och automatstoppen stannar motorn så går det ju inte att starta den igen för det finns ju ingen möjlighet att veva igång maskinen. Även jag kommer nog att bygga om till en manuell stoppfunktion vilket skulle kännas lite tryggare.
/Tage
Najad 360
Nr. 129

Låst