skåne till göteborg!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av peterh » ons 19 jun 2013, 15:43

tomhenrik skrev:
M.A.C. skrev:Jag kan nog hålla med dig lite. Man måste göra för att lära. Oavsett var man nu seglar så ska man ju se till att ha tillräckligt på fötterna. Erfarenhet föds man ju inte med så ut och segla med sunt förnuft... Planera för det värsta och hoppas på det bästa ;)

klart man planerar innan man ger sig ut på ett sådant äventyr man ger ju sig inte bara ut i shorts liksom och hoppas på det bästa

ne fan man få packa regn kläder och hela köret och se till så allt på båten är helt och i ordning innan man drar...

men resan sket sig i alla fall för inte fått hem gps mottagaren än så blir ju bara segla ut en liten bit och segla ut vid ven och det i stället tills man fått hem gps mottagaren
ven är ju inte det sämsta stället, mycket att titta på många båtar att akta sig för, fina hamnar att stanna till & köpa glass vid.

Korta segelturer är i mitt tycke en väldigt bra avkoppling, har man båten så att man kan ta en tur efter jobbet ( eller när man känner för det ) så är även en kort tur ett äventyr. Och varje gång får man träning på att sätta och ta ner segel!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av andres » ons 19 jun 2013, 16:21

tomhenrik skrev:... men resan sket sig i alla fall för inte fått hem gps mottagaren än så blir ju bara segla ut en liten bit och segla ut vid ven och det i stället tills man fått hem gps mottagaren
Om jag minns rätt från andra trådar består din tilltänkta navigationsutrustning av en bärbar PC (som du ska ansluta gps-mottagaren till) kopplad till ett 12 V förbrukningsbatteri. Antar att du ska ha PC-n nere i ruffen, skyddad från vatten och väder. Jag har själv haft en Stortriss en gång i tiden och minns att det inte alltid så lätt att röra sig i båten när det är vind och vågor både pga dess storlek men också att det är en ganska lätt och livlig båt. Vad jag vill komma till är att det blir kanske inte så lätt att gå ned i ruffen och kolla på PC-n när du behöver det som mest, t ex vid dåligt väder eller i trånga farleder som kräver stenkoll på sjökort och utmärkning för att inte gå fel. Min uppfattning är att man alltid ska ha papperskort, kompass, passare, linjal etc ombord och alltid kunna navigera på egen hand från sittbrunnen samtidigt som man måste styra och hantera roder och segel, oberoende av väder och andra yttre förhållanden.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av Fredrik » ons 19 jun 2013, 18:11

Jag har seglat sträckan Göteborg-Malmö ett par gånger med en båt något större än din. Vi var då tre personer ombord och seglade i skift eftersom det tar ca 30 timmar att segla sträckan med den båt vi hade. Skulle tro att det tar ca 50 timmar i en stortriss om vindarna är hyfsade.

Navigationen till Göteborg är enkel: Undvik grundflaket utanför Landskrona, segla västerut i Öresund, runda Kullens fyr och styr på kompasskurs 000 grader så kommer du till Göteborg. När man kommer upp mot Tistlarna börjar grunden dyka upp så då gäller det att ha koll på sjökortet. Ju längre norrut, desto mer fyrar, kummel och prickar behöver man ha koll på. Vid inloppet till Göteborg när man kommer söderifrån är det många grund och många andra båtar, det kan vara bra att ha läst på lite.

Jag har seglat i stort sett hela mitt liv och kappseglat med flera olika båttyper. Själv skulle jag aldrig ge mig på den seglatsen du föreslår i en Stortriss ensam, det känns som att det skulle innebära alldeles för stora risker. Ska du ändå genomföra detta föreslår jag att du ser till att få med dig någon ombord som kan något om segling, ladda upp med färdiglagad mat i lådor och dela upp sträckan i minst två etapper. Och strunta i att ta med dig en laptop, jag tror inte att den kommer att överleva. Satsa på ett inplastat båtsportkort och se till att ha en fast monterad kompass i båten. Några rejäla ficklampor kan också komma väl till pass liksom mobiltelefon i vattentätt fodral.
X-342 SWE 18 "Kexet"

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » ons 19 jun 2013, 18:24

Peter_K skrev:Det är nog en bra idé att du lär dig navigera UTAN gps innan du ger dig ut på havet, och lite väjningsregler samt hur olika lanternkombinationer funkar.

jo vet att det är smart o lära sig karta och sådant utan gps sen det med lanternorna kan jag glömma för jag måste dra om el-systemet men hade inte tänkt dra ut o segla när det är mörkt
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » ons 19 jun 2013, 18:27

andres skrev:
tomhenrik skrev:... men resan sket sig i alla fall för inte fått hem gps mottagaren än så blir ju bara segla ut en liten bit och segla ut vid ven och det i stället tills man fått hem gps mottagaren
Om jag minns rätt från andra trådar består din tilltänkta navigationsutrustning av en bärbar PC (som du ska ansluta gps-mottagaren till) kopplad till ett 12 V förbrukningsbatteri. Antar att du ska ha PC-n nere i ruffen, skyddad från vatten och väder. Jag har själv haft en Stortriss en gång i tiden och minns att det inte alltid så lätt att röra sig i båten när det är vind och vågor både pga dess storlek men också att det är en ganska lätt och livlig båt. Vad jag vill komma till är att det blir kanske inte så lätt att gå ned i ruffen och kolla på PC-n när du behöver det som mest, t ex vid dåligt väder eller i trånga farleder som kräver stenkoll på sjökort och utmärkning för att inte gå fel. Min uppfattning är att man alltid ska ha papperskort, kompass, passare, linjal etc ombord och alltid kunna navigera på egen hand från sittbrunnen samtidigt som man måste styra och hantera roder och segel, oberoende av väder och andra yttre förhållanden.

det har jag och så tänkt på lite och funderat på att komma på något sätt att få fast den och skydda den från vatten
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » ons 19 jun 2013, 18:33

Fredrik skrev:Jag har seglat sträckan Göteborg-Malmö ett par gånger med en båt något större än din. Vi var då tre personer ombord och seglade i skift eftersom det tar ca 30 timmar att segla sträckan med den båt vi hade. Skulle tro att det tar ca 50 timmar i en stortriss om vindarna är hyfsade.

Navigationen till Göteborg är enkel: Undvik grundflaket utanför Landskrona, segla västerut i Öresund, runda Kullens fyr och styr på kompasskurs 000 grader så kommer du till Göteborg. När man kommer upp mot Tistlarna börjar grunden dyka upp så då gäller det att ha koll på sjökortet. Ju längre norrut, desto mer fyrar, kummel och prickar behöver man ha koll på. Vid inloppet till Göteborg när man kommer söderifrån är det många grund och många andra båtar, det kan vara bra att ha läst på lite.

Jag har seglat i stort sett hela mitt liv och kappseglat med flera olika båttyper. Själv skulle jag aldrig ge mig på den seglatsen du föreslår i en Stortriss ensam, det känns som att det skulle innebära alldeles för stora risker. Ska du ändå genomföra detta föreslår jag att du ser till att få med dig någon ombord som kan något om segling, ladda upp med färdiglagad mat i lådor och dela upp sträckan i minst två etapper. Och strunta i att ta med dig en laptop, jag tror inte att den kommer att överleva. Satsa på ett inplastat båtsportkort och se till att ha en fast monterad kompass i båten. Några rejäla ficklampor kan också komma väl till pass liksom mobiltelefon i vattentätt fodral.
klart datorn kommer med ska bara komma på något sätt att fästa den så jag inte springer på den när jag drar upp och och släpper seglen och skydda datorn från datorn är inga problem det är ju bara ta en stor säck som man kan se igenom eller liknande
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » ons 19 jun 2013, 18:39

peterh skrev:
tomhenrik skrev:
M.A.C. skrev:Jag kan nog hålla med dig lite. Man måste göra för att lära. Oavsett var man nu seglar så ska man ju se till att ha tillräckligt på fötterna. Erfarenhet föds man ju inte med så ut och segla med sunt förnuft... Planera för det värsta och hoppas på det bästa ;)

klart man planerar innan man ger sig ut på ett sådant äventyr man ger ju sig inte bara ut i shorts liksom och hoppas på det bästa

ne fan man få packa regn kläder och hela köret och se till så allt på båten är helt och i ordning innan man drar...

men resan sket sig i alla fall för inte fått hem gps mottagaren än så blir ju bara segla ut en liten bit och segla ut vid ven och det i stället tills man fått hem gps mottagaren
ven är ju inte det sämsta stället, mycket att titta på många båtar att akta sig för, fina hamnar att stanna till & köpa glass vid.

Korta segelturer är i mitt tycke en väldigt bra avkoppling, har man båten så att man kan ta en tur efter jobbet ( eller när man känner för det ) så är även en kort tur ett äventyr. Och varje gång får man träning på att sätta och ta ner segel!

jojo det vet jag men behöver fortfarande GPS-mottagare så jag kan se vart jag är + att har man sjökort så står ju djupet med och då behöver man ju inte oroa sig liksom
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av Lasse L » ons 19 jun 2013, 18:45

jojo det vet jag men behöver fortfarande GPS-mottagare så jag kan se vart jag är + att har man sjökort så står ju djupet med och då behöver man ju inte oroa sig liksom[/quote]

Måste du ha GPS för att se var du är bör du stanna hemma och gå en navigeringskurs innan nu lämnar hamnen.

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » ons 19 jun 2013, 19:24

Lasse L skrev:jojo det vet jag men behöver fortfarande GPS-mottagare så jag kan se vart jag är + att har man sjökort så står ju djupet med och då behöver man ju inte oroa sig liksom
Måste du ha GPS för att se var du är bör du stanna hemma och gå en navigeringskurs innan nu lämnar hamnen.[/quote]


kunde navigera efter karta när jag 13 år och gick i scouterna men nu finns det ju seaclear och sådana program så ser ingen mening med att kunna navigera utan gps
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av Fredrik » ons 19 jun 2013, 20:15

Hittade en intressant tråd på Maringuiden angående att segla stortriss på "större vatten". Den allmänna åsikten verkar vara att det inte rekommenderas... Sittbrunnen är för stor och självlänsarna för små, rodret för klent liksom ruffluckan.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=16286

Jag förutsätter att du kollar väderprognoserna noga innan du ger dig ut på västkusten, det kan snabbt bli ganska stora vågor när det blåser upp.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av Peter_K » ons 19 jun 2013, 20:44

tomhenrik skrev:
Peter_K skrev:Det är nog en bra idé att du lär dig navigera UTAN gps innan du ger dig ut på havet, och lite väjningsregler samt hur olika lanternkombinationer funkar.

jo vet att det är smart o lära sig karta och sådant utan gps sen det med lanternorna kan jag glömma för jag måste dra om el-systemet men hade inte tänkt dra ut o segla när det är mörkt
Men, om du ska nonstop-segla i uppåt 30 timmar kan det kanske bli svårt att undvika mörker? Tänker också på ANDRAS lanternföring. Kan ju var jobbigt att råka fastna i en trål, bara för att man inte fattar hur deras lanternföring ser ut? Din båt är f ö så liten och långsam att du klarar dig med ett runtomlysande vitt ljus.

En annan grej är ju just navigeringen, att hålla en GPS och PC igång så länge på ett batteri är inte säkert att det funkar. När allt lägger av är det en absolut nödvändighet att kunna plocka fram papperskorten.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av Lasse L » ons 19 jun 2013, 20:55

Peter_K skrev:
En annan grej är ju just navigeringen, att hålla en GPS och PC igång så länge på ett batteri är inte säkert att det funkar. När allt lägger av är det en absolut nödvändighet att kunna plocka fram papperskorten.
Inga problem han var ju scout när han var 13 år den utbildningen tror han räcker.
Är denna tråd seriös eller är det något troll som roar sej? :?:
Jag var 11 när morsan sa, läs den här, "Segla av Sven Rinman" och lär dej, innan du går utanför "hamnholmen" med ekan, åra till mast, filt till segel.
http://lasselundell.se/navigation.html
SEGLA2.jpg

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av toaen » ons 19 jun 2013, 21:40

tomhenrik - hur gammal är du?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » tor 20 jun 2013, 00:21

Fredrik skrev:Hittade en intressant tråd på Maringuiden angående att segla stortriss på "större vatten". Den allmänna åsikten verkar vara att det inte rekommenderas... Sittbrunnen är för stor och självlänsarna för små, rodret för klent liksom ruffluckan.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=16286

Jag förutsätter att du kollar väderprognoserna noga innan du ger dig ut på västkusten, det kan snabbt bli ganska stora vågor när det blåser upp.

jo då jag kollar vädret ett par gånger om dagen även om jag inte seglar,,

går in på smhi 3 till 4 gånger om dagen + några väder appar på telen så håller allt koll påt

rodret vet jag är klent måste byta ut lite påt osså ska jag sätta dit ny ruff lucka i rostfritt med solcell ventilator så det borde ju hålla
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » tor 20 jun 2013, 00:24

Lasse L skrev:
Peter_K skrev:
En annan grej är ju just navigeringen, att hålla en GPS och PC igång så länge på ett batteri är inte säkert att det funkar. När allt lägger av är det en absolut nödvändighet att kunna plocka fram papperskorten.
Inga problem han var ju scout när han var 13 år den utbildningen tror han räcker.
Är denna tråd seriös eller är det något troll som roar sej? :?:
Jag var 11 när morsan sa, läs den här, "Segla av Sven Rinman" och lär dej, innan du går utanför "hamnholmen" med ekan, åra till mast, filt till segel.
http://lasselundell.se/navigation.html
SEGLA2.jpg

har inte sagt något om att jag trodde det räckte där imot vet jag att det inte räcker + att jag glömt av lite av det idag och att jag får lära om allt men så länge jag har fungerande gps men man lär sig inte allt på en dag liksom
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Skriv svar