skåne till göteborg!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » sön 16 jun 2013, 22:40

Tjenadet är så att jag fått för mig att ge mig ut på ett litet äventyr nämligen segla från skåne till göteborg och undrar lite hur lång tid det kan ta , säg jag går upp på mörra när solen precis går upp osså sätter segel och ger mig av tror ni jag skulle klarat på 1 dag om vindarna är åt det hållet??


Båten jag ska segla med är en stortriss mk1 och min erfarenhet av segling är max en vecka :-)

Så tror ni jag skulle klara det på en dag ?
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av thomask » mån 17 jun 2013, 04:45

Borttaget
Senast redigerad av 1 thomask, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av toaen » mån 17 jun 2013, 05:46

Sträckan Ystad - Göteborg är ca 200 distansminuter lägg till 50% om du får kryss. Dvs det blir 300 distansminuter om du måste kryssa. Sen skall du tillbaka igen - om du inte tar tåget.

När man läser dina inlägg kan man få tanken att du kan ganska mycket om segling, men att du är ett sk "forumtroll" som skriver bara för att "reta" de andra forumskribenterna.

Om du däremot är så okunning som du vill göra gällande, tycker jag att du skall lära dig segla innan du ger dig ut på en så pass lång seglats. Har själv seglat i ca 50 år och jag seglade sträckan - ensam - för några år sen. Jag har en betydligt bättre båt än vad du har och jag tog natthamn varje natt och seglade i ett lungt tempo. Det tog mig 6 seglingsdagar att segla från Ystad (där jag av någon anledning fått för mig att du bor) till Göteborg. Ystad - Höllviken (falsterbokanalen) - Helsingborg - Glommen - Donsö - Björlanda Kile (Norr om Göteborg - Göterborgs och Sveriges största småbåtshamn).

Om du bor i Ystad kan ju Kåseberga va ett lämpligt mål som första långseglingen. Dit är det ca 10 distansminuter. Sen finns det ju några hamnar västerut. Abbekås, Smygehamn, Gislövs läge, Skåre. Om det finns nån småbåtshamn i Trelleborg är jag osäker på - har fått för mig att det inte är så, men jag kan ha fel.

När du klarar att segla till de närliggande hamnarna kan det ju va läge att gå genom Falsterbokanalen. Där finns det ju många hamnar både på svenska och danska sidan. Skall du ge dig ut på en riktig långsegling så är Hallands väderö ett trevligt mål. Norr därom är det inte mycket att ha. Bara transportssträcka med havssegling tills du kommer upp till Göteborgs södra skärgård - precis som Skånes syd och ostkust.
Bilagor
zzx050528-1422-x.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av Anders S » mån 17 jun 2013, 09:27

// Jag tycker inte det är meningsfullt att diskutera tomhenriks eventuella status som forumtroll. OM man tror att det är på det sättet, dvs att tomhenrik på något sätt driver med snälla människor som är hjälpsamma, så avstå helt enkelt från att kommentera. Alltså, följ den enkla regeln: Mata inte trollen". // MOD
Anders S

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » mån 17 jun 2013, 10:07

Anders S skrev:// Jag tycker inte det är meningsfullt att diskutera tomhenriks eventuella status som forumtroll. OM man tror att det är på det sättet, dvs att tomhenrik på något sätt driver med snälla människor som är hjälpsamma, så avstå helt enkelt från att kommentera. Alltså, följ den enkla regeln: Mata inte trollen". // MOD

Kan inte påstå att jag är ett forum troll det jag kan om segling är i princip slänga upp storseglet och det är någerlunda sen focken den är ju lättas jag har la seglat en vecka själv och då har det bara varit att jag gett mig ut någon timme och in igen liksom s jag fått en känsla fört mer än så kan jag inte om segling sen har jag fått förklarat lite si och så av min morbror men då han är chef på något el-företag så får jag inte så mycket hjälp som jag vill och behöver stor seglet lärde jag mig sätta upp med hjälp av an steg för steg förklaring focken visa en gubbe hur man satte upp och det hadde jag inga problem med sen har jag ju sökt på google lite men just att segla från landskrona till göteborg
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » mån 17 jun 2013, 13:50

har ju seaclear 2 och lite över 300 sjökartor som jag laddat ner men hur mycket dom stämmer vet jag inte och idag eller imon får jag hem gps-motagare som jag ska instalera i datorn och jag kommer ju hålla mig en bra bit från land men är mest nyfiken på hur lång tid det kan ta att segla den biten,,, min morbror sa att det skulle ta en hel dag så undrar ju om andra gjort den resan och det stämmer att det tar en hel dag men som sagt jag har ju bara seglat 1 till 2 timmar om dagen i en vecka utan för landskrona så kommer ju ta litet tid med tanke på hur ny på detta jag är...


men vill ju veta om det tar en hel dag att segla den biten att jag säg vaknar kl 5 på morgonen och seglar mot Göteborg tror ni jag hinner fram innan solen går ner?? eller är det en önskedröm när man är nybörjare??
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av andres » mån 17 jun 2013, 14:12

Från Landskrona till Göteborg är det i storleksordningen 115 sjömil. Om man har en snittfart på 4 knop betyder det ca 29 timmars nonstop segling, varav merparten på öppet hav i Kattegatt.
Absolut inget jag skulle ge mig på ensam i en Stortriss.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » mån 17 jun 2013, 14:24

andres skrev:Från Landskrona till Göteborg är det i storleksordningen 115 sjömil. Om man har en snittfart på 4 knop betyder det ca 29 timmars nonstop segling, varav merparten på öppet hav i Kattegatt.
Absolut inget jag skulle ge mig på ensam i en Stortriss.

fy fan det är äna lång tid då får jag nog lägga till någon stans undra bara om det finns gratis hamnar någon stans på vägen...men kan man inte lägga till vid en badbrygga eller något sådant?? eller är det olagligt?
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av goph » mån 17 jun 2013, 17:42

--

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av goph » mån 17 jun 2013, 18:07

I detta snällismens Sverige så bara kan vi ju inte missunna en yngling från att genomföra en seglats, som bara kan sluta i katastrof, om det plötsligt blåser upp.

Jag frånhänder mig allt ansvar, men de snälla visar käckt vilka leder han ska ta. Detta är bara sanslöst.

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » tis 18 jun 2013, 21:25

goph skrev:I detta snällismens Sverige så bara kan vi ju inte missunna en yngling från att genomföra en seglats, som bara kan sluta i katastrof, om det plötsligt blåser upp.

Jag frånhänder mig allt ansvar, men de snälla visar käckt vilka leder han ska ta. Detta är bara sanslöst.
jag tar ansvar för mina egna handlingar har jag alltid gjort och kommer alltid göra,,,,


och bara för att man är ny med något och vill testa något så betyder det inte att det kommer gå åt skogen


och jo jag vet att det mycket väll kan gå åt skogen men tar man allt i lugn takt och ton och ger sig fan på att man ska klara det så slutar det oftast med att man klarar det för är man negativ och intalar sig att det kommer gå åt helvete så gör det de med

så mitt förslag är sluta vara så jävla negativ för då kommer man aldrig någon stans har du sett någon människa i världen komma någon stans när dom haft din inställning??

sen är det ju så att man måste lära sig och det gör man hela tiden ju mer man gör en sak desto mer lär man sig det....
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av paliswe » ons 19 jun 2013, 07:37

Vi missunnar dig inte på något sätt att ge dig ut på havet och segla, men trådens innehåll beskriver en väldig optimistisk inställning. Du har enligt egen utsago seglat några gånger, en timme åt gången under en vecka och ska sedan ge dig till att segla Landskrona - Göteborg. Det är som att lära sig cykla ena veckan och köra Vätternrundan veckan därpå. Det går säkert att komma till Göteborg men det är inte bara platt vatten på Kattegatt, jag har seglat där ett par gånger, från Viken via Anholt till Gbg södra skärgård, men då hade jag seglat i 10 år först. Det kan gå väldigt grov sjö.
Innan du börjar med långsegling bör du ta Ven, sedan ta en sväng till Danmar några gånger och ligga över i några hamnar där för att få ordning på allt det där andra som inte är direkt segling (mat, logi, lämplig klädsel osv). Sedan kan man ge sig ut på lite längre turer och även i lite hårdare väder så man lär sig hur båten beter sig i olika situationer. Då får du träna på navigationsförmågan också. Det är inte som på land, att när det blir besvärligt så stannar man vid en rastplats. Det krävs en hel del erfarenhet att göra en sådan resa, framför allt om man är ensam.

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av M.A.C. » ons 19 jun 2013, 07:38

Jag kan nog hålla med dig lite. Man måste göra för att lära. Oavsett var man nu seglar så ska man ju se till att ha tillräckligt på fötterna. Erfarenhet föds man ju inte med så ut och segla med sunt förnuft... Planera för det värsta och hoppas på det bästa ;)

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » ons 19 jun 2013, 12:51

M.A.C. skrev:Jag kan nog hålla med dig lite. Man måste göra för att lära. Oavsett var man nu seglar så ska man ju se till att ha tillräckligt på fötterna. Erfarenhet föds man ju inte med så ut och segla med sunt förnuft... Planera för det värsta och hoppas på det bästa ;)

klart man planerar innan man ger sig ut på ett sådant äventyr man ger ju sig inte bara ut i shorts liksom och hoppas på det bästa

ne fan man få packa regn kläder och hela köret och se till så allt på båten är helt och i ordning innan man drar...

men resan sket sig i alla fall för inte fått hem gps mottagaren än så blir ju bara segla ut en liten bit och segla ut vid ven och det i stället tills man fått hem gps mottagaren
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av Peter_K » ons 19 jun 2013, 12:59

Det är nog en bra idé att du lär dig navigera UTAN gps innan du ger dig ut på havet, och lite väjningsregler samt hur olika lanternkombinationer funkar.
Alla borde ha skägg

Skriv svar