Pumpande mast

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Pumpande mast

Inlägg av thomask » mån 17 jun 2013, 19:20

Har googlat runt lite och har förstått varför vinden får masten att börja pumpa. MEN, kan orsaken vara att riggen är för löst ansatt? när jag har vinden nästan rakt från sidan/aningen från akter (från 4 sec/m) börjar helvetet pumpa så man inte kan sova, spelar ingen roll om jag släpper/drar åt akterstaget/skotet till bommen. masten pumpar sig i båtens längdriktning, och är en sån med bakåtsvepta spridare och enkla undervant.
Jag har INTE full koll på hur mycket vanten ska sträckas, så jag har provseglat och skruvat åt lika tills slacket är borta på läsidan.
Vill helst inte tejpa dit lister på masten.
Jämförde liknande master i hamnen, och kunde bara se en som hade liknande tendenser.
"Kan tillägga att jag tagit bort alla fall på utsida mast, och det förbättrar kanske inte saken".
Tips mottages tacksamt!

/Thomas

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Pumpande mast

Inlägg av peterh » mån 17 jun 2013, 20:00

vid något tillfälle har jag spänt upphalet ( som ju går ut ur masten 60% upp) i pulpiten och fått tyst på en pumpande mast.
Men varför det börjag "pumpa" vet jag inte.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Pumpande mast

Inlägg av Anders S » mån 17 jun 2013, 20:25

Botemedlet kan vara en sk "slips", en liten remsa segelduk som man hissar i likrännan när seglet är nere. Pumpandet är en effekt av att masten fångar vinden, och sedan börjar den att rytmiskt släppa ifrån sig vinden på än den ena och än den andra sidan och sedan är pumpandet i full gång. Man kan ändra resonansfrekvensen en smula genom att trimma om riggen, men inte så mycket. Lister på masten fyller ofta två funktioner här, dels skall de vara spoilers för seglet (tänk golfboll-dimples), dels bryter de luftströmmen. Samma gör den här slipsen, om man besväras mycket. Man kan börja med att se om spiinakerfallet, draget på framsidan till spridarna, och sedan ett varv eller två runt masten hjälper. Problemet är att vira det snyggt ovanför spridarna, ju...
Anders S

Anders B
Guldmedlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 01:30

Re: Pumpande mast

Inlägg av Anders B » mån 17 jun 2013, 21:00

Svepta spridare är en bra början. Stor svepvinkel innebär att det är lättare att häva pumpningarna. Topp- och undervant fixerar masten där vanten är fästa, normal vid förstagsfästet respektive halvvägs upp. Har du tex 20 grader svepvinkel, så fixeras masten i långskeppsriktiningen ganska bra, speciellt om du drar undervanten. Både topp- och undervant ger ytterligare ökad fixering mitt på masten. Andra metoder är redan nämnda. Ta hem i liften (=upphal till spinnakerbommen), så fixeras masten i längsled. En lina virad runt masten minskar tendensen till cykliska virvlar runt masten. Det här är ett klassiskt problem, speciellt för päronformade masttvärsnitt (=runt fram, spetsigt bak). De försök du hittills gjort, tex spänna häckstaget innebär att masttoppen fixeras, men hela masten lämnas fri att svänga. Försök hitta en metod att fixera någon punkt ungefär halvvägs upp.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Pumpande mast

Inlägg av thomask » mån 17 jun 2013, 21:25

Nu var jag så jäkla smart så jag tog bort spinnakerfall och upphal på utsidan masten. :oops: för dom var i så jäkla dåligt skick och jag ska inte ha spinnaker innan jag lärt mig båten.
Men jag kan ju alltid testa att vira stor och genuafall runt för att testa.
Undervanten sitter ju halvvägs upp i masten, kanske är dom som är för slaka? får testa ett varv till på dom.
Läste på någon sida att undervanten skulle vara något mindre spända än toppvanten? Alltid bökigt innan man lärt sig en ny båt. men det fixar sig nog när man vet vad man håller på med.
Och masten är päronformad.

Tack för alla svar

Facil26_Fin
Guldmedlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 05:25
Ort: Borgå Finland

Re: Pumpande mast

Inlägg av Facil26_Fin » tis 18 jun 2013, 04:13

Hej

Hade exakt samma problem med min päronformade mast (masthead) raka spridare och enkla undervant med babystag. Så jag helt enkelt
fixade till ett par check-stays från undervanten 45 grader bakåt till tålisten. Dessa kan jag sedan oberoende spänna med 4:1 block.
Helt användbara under segling också för att lugna ner mitten på masten i krabb sjö.

Förstahälpen har redan beskrivits här, använde själv ett fall som drogs under spridarna och bakåt för attt kunna
justera mitten på masten (lugna ner pumpandet). Har även sett att ng dragit upp ett par fendare till mitten för
att bryta luftströmmen runt masten.

Vid vissa vindar i hamn var det sgs omöjligt att vara i båten, pga att masten pumpade och det var som att bo i en "ljudförstärkande" låda.
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Pumpande mast

Inlägg av Anders S » tis 18 jun 2013, 06:19

Då skall man tänka på att det "trim" som stoppar harmoniska (teknisk term, har inget med "harmonisk miljö" att göra...) svängningar inte är det trim man vill ha då man seglar. Men Thomask kan ju prova att hissa upp en lagom fet tamp (fetare är bättre) i fockfallet, så kommer den på framsidan och om den spänns upp på litet avstånd slår den kanske inte heller mot masten (ett annat elände). Men för att testa om det är effektivare att störa luftströmmen eller om man skall lägga kraften (!) på att tjudra masten kan det ju vara något.

Öven på min båt kan masten pumpa till någon gång, och då talar vi om en kraftig profil, med pånitad rullstorprofil, masthead med dubbla undervant, mellanvant, backstag vid toppspridarna, dvs ovanligt väl förankrad. Dessutom har masten en turbulensbefrämjande integrerad spinnakerskena, som går hela vägen och ger en liten spoiler på "rätt ställe" i alla fall teoretiskt.
Anders S

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Pumpande mast

Inlägg av Seagull » tis 18 jun 2013, 08:12

Jag har under mina drygt 30 års seglande haft ett flertal olika båtar och en del av dessa har haft"pumpmast". De två senaste båtarna har bägge partialrigg med dubbla spridarpar och där har jag aldrig märkt av någon pumpning eller andra surrande mastljud. Men jag hade heller inte några problem med mina första båtar som var mastheadriggade med relativt korta master. Men jag har, som sagt, också haft några båtar där pumpandet stört nattsömnen. När man legat vaken och funderat på pumpandet och dess orsaker har jag ibland även funderat över de mer långvariga verkningarna på mast/rigg. För att pumpningarna finns ju även där då båten ligger i sin hemmahamn och jag inte finns närvarande för att bli störd. Kan det på sikt leda till materialutmattning, alltså ett evigt pumpande de dagar vinden råkar komma från fel håll? Tänk båtar som vinterförvaras med masten uppe och det pumpas på i minus 20 grader då materialet är hårdare! Det är sådana tankar som kan hålla en vaken på natten medans man lyssnar/känner vibrationerna av mastens pumpande.

Grundproblemet tror jag finns i mastprofilen och den ändrar man inte på hur lätt som helst.
Den metod som jag upplevde gjorde störst verkan var att hissa upp en eller ett par fendrar i masten, en bit ovanför spridarna. Jag har även provat med ett par meterlånga remsor av gummitätningslist på sidorna av masten men tyckte inte detta hade någon effekt alls. Jag har både slackat och spänt riggen utan att märka någon direkt inverkan, pumpandet har fortsatt.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Pumpande mast

Inlägg av thomask » tis 18 jun 2013, 09:14

Himla bra med sånt här forum ändå! :D
Ska börja med att vira genuafallet runt mast, och ev sätta i en tjock lina i spinnnedhalet.

Bara en tanke med det om att sätta åt toppvant och undervant hårt......
Bägge vanten drar ju masten bakåt/nedåt, och då upplever jag att förstaget blir för djävla spänt (!)
Och släpper jag på det mer, så blir det väl mera mastlut.
Det finns ju inga vant som håller masten framåt.


/Thomas

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Pumpande mast

Inlägg av Seawolf » tis 18 jun 2013, 10:49

thomask skrev:Himla bra med sånt här forum ändå! :D
Ska börja med att vira genuafallet runt mast, och ev sätta i en tjock lina i spinnnedhalet.

Bara en tanke med det om att sätta åt toppvant och undervant hårt......
Bägge vanten drar ju masten bakåt/nedåt, och då upplever jag att förstaget blir för djävla spänt (!)
Och släpper jag på det mer, så blir det väl mera mastlut.
Det finns ju inga vant som håller masten framåt.


/Thomas
Orsaken att masten pumpar är s.k. vortexvirvlar. Se figur.
Image1.jpg
Image1.jpg (9.53 KiB) Visad 5978 gånger
Det är samma slags virvlar som får en flagga att vaja sakta vid låg vindstyrka och fortare vid hög. Den växlande virvelriktningen ger en växlande kraft på masten.
När masten har vind från sidan av viss hastighet ger detta en virvelfrekvens som stämmer med mastens självsvängningsfrekvens vid aktuell vant-anspänning. Det är då besvärande pumpning i masten märks.
Med din rigg kan du prova att använda en 10-12 mm dyneema-lina som storfall i stället för wire. Sen lägger du runt storfallet så det går på sidan/framsidan av mastens överdel och du spänner det hårt, samtidigt som du fixar en aning mastböj med häckstaget. Dra spinnakerfallet så även det går utmed mastprofilen och hårt sträckt. Då får du dessa som virvelbrytare.
Man kan även minska eller helt eliminera mastens pumpning med att hissa upp en dåligt pumpad feder halvvägs upp i ett fall, och sen sträcka så den trycker mot masten. Då kommer fendern att fungera som en dämpning som försvårar mastens självsvängning. (I princip samma slags dämpning som uppstår om man knyter ett aldrig så litet snöre runt en gitarrsträng.)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Pumpande mast

Inlägg av Kalle Kula » tis 18 jun 2013, 13:19

Har oxå haft pumpande mast vid stillaliggande..

Fendertricket gjorde susen!

Idag är det på nuvarande skeppet snarare den rullade genuan som kommer i svängning..ordentlig sådan!
Har använt samma princip och fixat nätkulor på en lina som jag hissar upp med ett extra fall och sedan virar runt paketet..funkar perfekt!
Det borde väl vara samma princip med spiralen runt fabriksskorstenar överallt...den eliminerar vortexeffekten.


Mvh

/Ola

Tage
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 10:28

Re: Pumpande mast

Inlägg av Tage » tis 18 jun 2013, 16:27

Håller med Seagull. Använder med framgång samma teknik för att få stopp på "pumpandet" i masten, upp med en eller två fendrar i storfallet så bryts den bildning av sinuskurvor som vinden åstadkommer och masten lugnar ner sig. Brukar hissa upp dem i spridarnivå på min Beason 31:a och det fungerar bra.

:) Tage
Najad 360
Nr. 129

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Pumpande mast

Inlägg av thomask » lör 22 jun 2013, 11:09

Har nu släppt alla fallen och gjort om enl, Seldens anvisningar. (2 meter tumstock)
Djävlar vilken skillnad det blev på spänningen i toppvanten, drog till15% i förspänning. vågade inte dra mer.
Vinden uteblev, men jag hoppas att pumpandet har minskat/försvunnit efter detta.

/Thomas

Skriv svar