Kul ämne! Blev själv lite "bytarsugen" när jag började läsa denna tråd. Det är märkligt hur lätt man (läs jag) glömmer att slå på "logik processorn" i huvudet...
Vän av ordning vill först reda lite i begreppen som åberopats i denna tråd:
Om vi antar att vi talar om ett ämne i vajern som borde vara ett austenitiskt rostfritt stål ( fe, cr, ni, mo), så är detta just austenitiskt och kan således inte härdas enligt traditionella härdningsprinciper så som martensiteering och anlöpning eller partickelhärdning etc. förutom just deformationshärdning (som nämnts tidigare i tråden). Problemet med denna typ av härdning i detta specifika fallet är att den inte påverkar brottgränsen utan bara förändrar sträckgränsen. Man måste således dra i vajern tills dess att man hamnat mellan sträckgränsen och brottgränsen (vilket betyder att man förmodligen förstört andra saker som röstjärn etc. Långt innan denna kraft får någon påverkan på vajerns sprödhet).
slutsats: deformationshärdning är inget problem i detta fallet.
Som jag ser det så är det endast utmattning som kan inträffa. Denna utmattning sker i tre steg, de första två stegen har vi som båtägare inte speciellt stor möjlighet att kontrollera, men det tredje (dvs. Totalkollaps) kan vi ju se
En annan åtgärd för att minska problemet med utmattning är (det mycket ologiska) alternativet att se till att ha rätt riggspänning (typ 15% av brottslasten eller 3mm på 2m töjning med 7mm vajer). Att ha en kontinuerlig elastisk spänning på vajern undviker en cyklisk plastisk spänning på vajern...
(Som obotlig besserwisser aka. Vän av ordnin
Segla lugnt!