Montering av propeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sjöstrand
Silvermedlem

Montering av propeller?

Inlägg av sjöstrand » tis 04 jun 2013, 20:56

Detta kanske är en helt dum fråga men:

Jag har precis bytt min gamla foldingpropeller som glappade hej vilt på axeln med vibrationer till följd. Slog istället till på en fast tvåbladig som ska monteras med kona. Känns bara lite otrevligt att det inte ska vara någon sprint utan den enda som ska göras (enligt den instruktion jag fick) är att skruva fast konan på axeln för att sedan dra insexskruven i toppen på konan i botten mot änden på axeln. På något vis kändes det tryggare att montera foldingpropellern som hade en sprint genom axeln. Räcker det att göra som beskrivet när man har fast propeller med kona??

sjöstrand
Silvermedlem

Re: Montering av propeller?

Inlägg av sjöstrand » lör 08 jun 2013, 20:07

Ingen som någonsin monterat en tvåbladig fast propeller som kan svara?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 08 jun 2013, 21:55

Jodå, men har du en axel med kona med kilspår och kil, cylindrisk axel med (rör)sprint eller har du ett drev, med splines och en mutter som inte klämmer fast propellern?

Men har du en kona med kil, så skall det sitta en kil i spåret, konan på axeln skall vara samma som i propellern, kilen skall passa i båda delarna, och muttern skall dra samman alltihop till ett solitt paket... Då blir det bra. :D

Det låter som raketvetenskap; det är det inte, men allt skall passa samman.
Anders S

sjöstrand
Silvermedlem

Inlägg av sjöstrand » sön 09 jun 2013, 09:36

Ok, jag har drev med splines så de delar jag har att "spela" med är:

- drevets axel med splines
- propellern
- konan med insexskruv i änden

Konan verkar dra åt propellern på drevets axel, iallafall om man drar i den med handkraft. Sedan drar jag insexskruven i botten och allt verkar sitta MEN fortsätter det göra det när allt vibrerar igång??

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 jun 2013, 09:50

sjöstrand skrev:Ok, jag har drev med splines så de delar jag har att "spela" med är:

- drevets axel med splines
- propellern
- konan med insexskruv i änden

Konan verkar dra åt propellern på drevets axel, iallafall om man drar i den med handkraft. Sedan drar jag insexskruven i botten och allt verkar sitta MEN fortsätter det göra det när allt vibrerar igång??
Ja, om man gör enligt fabrikantens anvisningar. Hur kan man säga så; därför att konvinkel på konan och gängans utformning är valt, tillsammans med materialen i förbindningen, för att vara självhämmande och hålla samman, när man drar med föreskrivet moment. Den som vill vara extra säker kan använda flytande skruvlåsning (Loctite) för att ytterligare säkra alltsammans. Det är principen, detaljerna (momenten och om det krävs skruvlåsning) framgår av din instruktion (som man nog kan hitta på nätet, om den nu fått magiska vingar och flugit iväg från båten eller båtpärmen...)
Anders S

Skriv svar