Rengöring av kölsvin

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
evatellgren
Trogen medlem

Rengöring av kölsvin

Inlägg av evatellgren » ons 29 maj 2013, 16:21

Hej

Hur får man bort gammalt fett, smuts och olja ur ett kölsvin? Har ni något bra tips på rengöringsmedel som biter ordentligt?

Eva Tellgren

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Rengöring av kölsvin

Inlägg av T » ons 29 maj 2013, 16:27

Det finns nåt som heter Quick Clean, säljs på bensinmackar, jag tror att tillverkaren är CRC. Prova det.
Det som sen inte QC fixar, tar du bort med ShipShape som säljs i båtaffärn (och kostar därefter)

:o
/T

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 29 maj 2013, 17:05

Jag har tidigare kört med avfettningsmedel för bilar, sedan eftertvättat med vatten och diskmedel för att få bort rester av avfettningsmedlet. Brukar funka bra.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 29 maj 2013, 19:31

Kallavfettning, sköljer med varmvatten, länsar med våtdamsugaren.
Akta generatorn och startmotorn så att avfettning inte kommer in och "tvättar ur lagerna".

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 30 maj 2013, 06:09

Avfettningsmedel från macken. Givetvis monterar du ur motor och drev så du kommer åt att rengöra ordentligt!
/Anders G

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 30 maj 2013, 07:49

Ta och prova även Biltemas "Black streak remover". För att få bort fett är nog motortvätt bäst, men den där ingrodda svarta smutsen löser upp sig häpnadsväckande bra med "removern". Sparaya på, vänta nån minut och borsta med hård borste. Torka sen bort det med trasa och vatten.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

evatellgren
Trogen medlem

Inlägg av evatellgren » fre 31 maj 2013, 15:27

Tack för alla goda tips. Nu är vi lite klokare.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 02 jun 2013, 14:19

En billig toaborste är bra att vifta med.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 02 jun 2013, 14:44

Guitar Nilsson skrev:En billig toaborste är bra att vifta med.
Jag använder diskborstar med förlängt skaft.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 02 jun 2013, 16:45

Jag har haft båtar i 50 år och jag har aldrig gjort rent kölsvinet av den enkla anledningen att det inte finns något på nån av de båtarna jag haft.

Däremot gjorde jag ren i kölskrapet på min motorseglare igår. Körde med avfettningsmedel och diskborste.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 02 jun 2013, 18:18

toaen skrev:Jag har haft båtar i 50 år och jag har aldrig gjort rent kölsvinet av den enkla anledningen att det inte finns något på nån av de båtarna jag haft.

Däremot gjorde jag ren i kölskrapet på min motorseglare igår. Körde med avfettningsmedel och diskborste.
Jag har haft en båt med kölsvin, Dorry, öppen 10 m fiskebåt.
DORRYNORIGINAL.jpg
DORRYNORIGINAL.jpg (16.34 KiB) Visad 8258 gånger
kölsvin3.jpg
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6lsvin

Kölsvin: "Längsgående invändig förstärkning av köl" enl SAOL

Svenskan är ett levande språk. "Felaktiga" termer byter namn. Flaggspel är numera också: "Stor flaggning med signalflaggor på fartyg" enl SAOL.

sjöstrand
Silvermedlem

Inlägg av sjöstrand » tor 06 jun 2013, 21:12

Vet inte om det funkar för just kölsvinet och fett men skulle tro det, min allround rengöring för saker som är tokigt smutsiga är baby-tvättlappar som man kan använda för att torka blöjbarn med. De har visat sig funka ofattbart bra oavsett smutsens beskaffenhet. Köpes i närmaste livsmedelsaffär i närheten av blöjhyllan. De är lite fuktiga och finns som ICA, Pampers, Libero mm. Tog bort lite fast inredning i båten i vår och fann bakom gammal (30 år) smuts som var omöjlig att tvätta bort men med tvättlapparna gick det i ett huj.

millgard
Guldmedlem

Inlägg av millgard » fre 07 jun 2013, 08:56

Beroende på smutsens beskaffenhet så kan man använda olika rengöringsmedel.

Min hustru är såsom härstammande från Tornedalen rätt noga med det där, så när vi köpte vår första båt (en IF) så blev det storrengöring av inte bara kölsvin utan av ALLA ytor i båten. Det innebar bla att demontera det fasta köket, såga upp luckor i kojbottnarna för att komma åt därunder, att ligga inne i utrymmet under sittbrunnen och skrubba skrovets insidor samt att med tandborste längst ute på ett kvastskaft göra rent med avfettning längst fram under förpikens koj upp mot stäven.

Vanlig avfettning funkar ganska bra men är inte så kul att andas in. YES - diskmedlet - är förvånansvärt effektivt och om man börjar med det och tar koncentrerad avfettning eller Tsprit på de fläckar man inte får bort är man nästan hemma. Det man kan tänka på är att man kan måla tex skrovinsidor och kölsvin med ny tvåomponents blank färg, då fastnar inte smutsen utan det är en smal sak att hålla rent fortsättningsvis.

En bra ide är att göra allt detta på land med ev dyvika öppen och att använda rikligt med ljummet vatten.
Navigare vivere est

Skriv svar