Om bränslemätare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Om bränslemätare

Inlägg av goph » tor 06 jun 2013, 19:38

Jag har en gammal VDO-bränslemätare som fungerar alldeles perfekt. Dvs den gör det ska göra. Men nu är det ju så, att sällan är tanken kubisk, så att givaren kan avge linjär information. Utan tanken har en massa upptänkliga former, oftast konisk, för att passa in i skrovet. Detta medför att det som visas på mitt instrument är nästan värdelös information. Dvs, när tanken är full så står förstås visaren på topp. Men på när bränslet närmar sig noll, så dyker visaren som en raket neråt.

Så till min fråga, kan man på ett fiffigt sätt kunna få denna mätare att visa mer tillförlitligt information. Dvs att kunna kalibrera den med "något". Och detta "något" är jag nyfiken på.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Om bränslemätare

Inlägg av AndersGustafsson » tor 06 jun 2013, 20:18

VDO bränslemätare är ganska enkla saker. Vad du bör börja med är att kalibrera givaren genom att ansluta den till en ohm-meter. Börja med tom tank och notera värdet vid var femte liter sådär. Brukar vara ca noll vid tom och 180 vid full. Plotta i ett diagram och berätta sedan värdena för oss så skall vi se om vi inte kan hitta på något :)
/Anders G

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Om bränslemätare

Inlägg av goph » tor 06 jun 2013, 20:20

Tack Anders!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Om bränslemätare

Inlägg av AndersGustafsson » tor 06 jun 2013, 20:24

Du kan även kolla med Thomas.Tornblom@hax.se som tydligen byggt ngt liknande
/Anders G

Skriv svar