Draggvikt för NF (2,6t) ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av AndersGustafsson » sön 02 jun 2013, 07:37

Hej!

Borde ha både ankare och dragg (besiktnignskrav), men enligt tabellen i Hjertmans katalog så skall det vara en 10kg dragg och den blir ju ganska stor och svårstuvad.. Månne man klarar sig med ett något mindre??
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av Anders S » sön 02 jun 2013, 08:01

Finns det inga klassregler för denna fina båt? Där står ibland vad man måste lasta ner den med på kappsegling, och under det skall du förstås inte gå.

Du måtte dock mena ett ankare ("dragg" är för många, kanske t o m de flesta, en oftast hopfällbar dragg, en sorts gjuten metkrok med fyra krokar) för en dragg är i stort sett meningslös? Dess enda verkliga fördel är att den kan stuvas enkelt, ihopfälld. Rent ankarmässigt skulle jag i så fall rekommendera ett Delta-ankare, som kan fås till vettiga priser numera. Bruce-kopiorna (Breeze och allt vad de heter) är inte lika bra per kilo, för minsta avvikelse från den rätta formen gör dem osäkra i funktionen. Beroende på var man brukar ankra kan också ett original Danforth vara något att fundera på, passar i lera, mudder och sand, men mindre bra i stenskravel, men ett sådant är lätt att stuva, eftersom det blir nästan platt i viloläge. Ett sätt att minska vikt och storlek på ankare kan vara att ha ett par meter tung kätting tillsammans med ankaret - kättingen kan ju stuvas enkelt.

Annars tycker jag att om man värderar ankare efter hur lättstuvade och lätta de är, så blir det litet som att skaffa smalare säkerhetsbälten till bilen, klenare skyddshjälm eller tunnare grillvante.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av toaen » sön 02 jun 2013, 13:10

Det talas alltid förklemande om draggar och dess värdelöshet bland de stora pojkarna.

Jag är ju Bohusläning och därmed lite obstinat.

De 30 första åren seglade jag enbart med draggar som ankardon. Jag draggade inte mer på den tiden än vad jag gör nu med mer sofistikerade ankarutrustningar som orginal Bruce, Delta, COR, Fortress lättviktsankare i aluminium mm.

http://www.marineonline.se/fortress-mar ... nkare.aspx

Den dragg (av draggar) som jag tycker fungerar allra bäst är den med skålformade flyn.
Draggar.jpg
På den tiden jag hade båt i Stockholm och den äldste svärsonen kom dragandes med sitt 16 kg original Bruce köpte jag en 12 kg dragg på Biltema - bara för att retas. Dessvärre var den med raka flyn och inte som deras bild i katalogen som hade skålade flyn.

I min nuvarande båt har jag ett 10 kg´s Deltaankare som huvudankare, ett Fortress lättviktsankare 3,6 kg som alternativ och min 12 kg dragg, alla kompletta med kätting och lina. Dessutom har jag en blyplätt som jag använt som ankarvikt på linan nån gång.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av AndersGustafsson » sön 02 jun 2013, 14:45

"dragg" är för många, kanske t o m de flesta, en oftast hopfällbar dragg, en sorts gjuten metkrok med fyra krokar) för en dragg är i stort sett meningslös?
Precis, en dragg. Ankare har jag redan, ett Bruce, men dragg eller motsvarande måste finnas som extra/komplement. Hur stor båt har du toaen?
/Anders G

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av toaen » sön 02 jun 2013, 16:40

Min motorseglare är på 4,5 ton

Min Bohusjulle (lilla bilden) är kanske på 400 kg - i den har jag bara en dragg säg 4 kg och 3 meter kätting.

Den båten jag hade när jag köpte draggen var på 6 ton.

Konstig bestämmelse att man måste ha just en dragg.

Jag brukar alltid ha minst 3 kompletta ankarutrustninga ombord, färdiga att användas. Inte för att jag måste, utan för att jag anser det nödvändigt att ha reserv och alternativ.

Draggen är ju ok i många fall när man landförtöjer. Skulle inte använda den för svajankring - i varje fall inte om det är lite mer vind och den tenderar att vrida.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av AndersGustafsson » sön 02 jun 2013, 17:46

Konstig bestämmelse att man måste ha just en dragg.
Nej, det står så här:

"Ankarutrustning x2"

Från besiktningsreglerna

Detdär med dragg var min tanke. Hade ankare+dragg i förra båten och draggen användes då mest som "kaffeankare"
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av Anders S » sön 02 jun 2013, 17:55

Med all respekt för Tommys obstinatism, jag hade då satsat på ett "riktigt ankare" om jag på något sätt tänker mig att använda det "på riktigt". Har du ett Bruce kanske man kan köpa ett aluminium-danforth (Fortress), men de är dyra. Har man bara ankaret (extra, B-ankare) för att uppfylla klassreglerna går det väl bra att ha en dragg.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av AndersGustafsson » sön 02 jun 2013, 18:32

OK. Det kan hända att jag snöat in på draggar, men de är lätta att stuva och går snabbt att få fram, men visst, jag är öppen för förslag på alternativ!
/Anders G

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av goph » sön 02 jun 2013, 19:10

Besiktningskrav? Förstår inte vad du menar. Får du inte segla utan en värdelös dragg?

Att svenskar i gemen är PK så det skriker om det. Men detta är bara lite för mycket.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av AndersGustafsson » sön 02 jun 2013, 19:22

Besiktningskrav? Förstår inte vad du menar. Får du inte segla utan en värdelös dragg?
I Finland så ordnar båtklubbarna en frivillig besiktning. Det är således inget tvång, men besiktigade båtar får en betydande rabatt på försäkringspremien. Dessutom är det inte helt fel att få sin båt sedd genom andras ögon ibland.
/Anders G

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av toaen » sön 02 jun 2013, 19:59

Anders S skrev:Med all respekt för Tommys obstinatism, jag hade då satsat på ett "riktigt ankare" om jag på något sätt tänker mig att använda det "på riktigt". Har du ett Bruce kanske man kan köpa ett aluminium-danforth (Fortress), men de är dyra. Har man bara ankaret (extra, B-ankare) för att uppfylla klassreglerna går det väl bra att ha en dragg.
Jag undrar om alla som tycker att draggar är så dåliga som man påstår någonsin har provat att använda draggar när man ligger landförtöjda eller har de bara hört av andra att det är så. Eller sammanknippar man just namnet dragg med företeelsen dragga!?

Jag har draggat två gånger med original Brucen på 16 kg. Ena gången fick jag ta till ett stort stockankare. Andra gången var vred sig vinden från att ha kommit rätt förifrån till styrbords låring. Det blåste en del. :wink: och jag hade inte dragit fast ankaret nåt särskilt. Den natten ankrade jag om och förhalade mig 4 gånger.

Fortressankaret är mycket bra. Jag har använt mitt en hel del, när jag hade storfidran. Det var ingen ryggknäckare som svärsonens 16 kg orginal Bruce. Nu för tiden är det mest mitt Deltaankare som används. Det är placerat på ett sånt sätt att jag kan stå i sittbrunnen och dra upp det utan att det frestar så mycket på ryggen.

I frågeställningen var det just en dragg som krävdes - fast det verkar som om TS har svängt lite på den fronten och om jag förstår det som han skriver är det två ankarutrustninga som krävs och det är väl minimum om man skall ge sig ut och segla lite längre än dagsseglingar.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av Anders S » sön 02 jun 2013, 21:43

toaen skrev:
Anders S skrev:Med all respekt för Tommys obstinatism, jag hade då satsat på ett "riktigt ankare" om jag på något sätt tänker mig att använda det "på riktigt". Har du ett Bruce kanske man kan köpa ett aluminium-danforth (Fortress), men de är dyra. Har man bara ankaret (extra, B-ankare) för att uppfylla klassreglerna går det väl bra att ha en dragg.
Jag undrar om alla som tycker att draggar är så dåliga som man påstår någonsin har provat att använda draggar när man ligger landförtöjda eller har de bara hört av andra att det är så. Eller sammanknippar man just namnet dragg med företeelsen dragga!?

Jag har draggat två gånger med original Brucen på 16 kg. Ena gången fick jag ta till ett stort stockankare. Andra gången var vred sig vinden från att ha kommit rätt förifrån till styrbords låring. Det blåste en del. :wink: och jag hade inte dragit fast ankaret nåt särskilt. Den natten ankrade jag om och förhalade mig 4 gånger.

Fortressankaret är mycket bra. Jag har använt mitt en hel del, när jag hade storfidran. Det var ingen ryggknäckare som svärsonens 16 kg orginal Bruce. Nu för tiden är det mest mitt Deltaankare som används. Det är placerat på ett sånt sätt att jag kan stå i sittbrunnen och dra upp det utan att det frestar så mycket på ryggen.

I frågeställningen var det just en dragg som krävdes - fast det verkar som om TS har svängt lite på den fronten och om jag förstår det som han skriver är det två ankarutrustninga som krävs och det är väl minimum om man skall ge sig ut och segla lite längre än dagsseglingar.
Jag/vi använder ganska ofta dragg för att förtöja olika kappseglingsmärken, och det har fått mig mycket reserverad inför värdet för "riktiga båtar". De har vissa fördelar, till exempel att de kostar litet mindre om man tappar dem och att de är enkla att flytta, eftersom de lossnar enkelt då man drar dem rakt upp, men då talar vi om en tiokilosdragg som håller en flagg boj eller ett mindre uppblåsbart märke. Nu kan det ju låta övermåttan drygt och skrävlande, men det är också så att jag inte på många år seglat båtar med en vikt under 6 ton och det påverkar såklart min bedömning. En av de stora svagheterna tycker jag också är att mekanismen som säkrar flyna inte är mer än en glapp låsring och den senaste gången vi körde kappsegling gick helt sonika en av flyna av från en (erkännes, billig) dragg.

När du nämner stockankare blir jag inte lika surkartsnegativgnällig; ett hopfällbart sådant kan man kanske tänka sig, om det nu går att handla sådant.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av T » sön 02 jun 2013, 22:11

Ankare har man om man vill ankra.
Dragg har man om man vill dragga.
Du kanske kunde ha en plätt?

:o
/T

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av AndersGustafsson » tor 06 jun 2013, 11:21

Dessutom har jag en blyplätt som jag använt som ankarvikt på linan nån gång.
Det var en annan som föreslog plätt på lunchen i dag :) Argumentet var att vi har väldigt mycket lerbottnar här.
/Anders G

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Draggvikt för NF (2,6t) ?

Inlägg av Mats Brage » tor 06 jun 2013, 23:15

Hej - jag tycker att stockankaret är att fördra framför draggen men har en nackdel, och jag tycker den är knöligare att fälla. Trots detta skulle jag ändå välja ett hopfällbart stockankaret som backup till mitt deltaankare ( pensionerade min Bruce-kopia som jag cykler inte bet så bra som jag ville - vi har numera så förtvivlat mycket nate och sjögräs runt Stockholm att jag trivs bäst med ett ankare som biter snabbt eller som är "spretigt" som ett stockankare.

Plätt använder jag bara som lunchkrok.

Hälsningar
Mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar