Morgonseglare...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Morgonseglare...

Inlägg av ErikG » sön 02 jun 2013, 09:54

Semesterseglare tycks bli morgonpigga de sista typ 5-10 åren.

Vad är de för hysterisk stress som gör att de lägger sig tidigt på kvällarna, går upp tidigt på morgonen, "seglar" i två Max tre timmar och lägger till vid en ny vik innan lunch.

Jag blir ju stressad!
Det finns ju ingen bra plats till mig typ någonsin under Juli. :lol:

En hel del är ju barnfamiljer med små barn, där blir ju sov och vaken tider gärna så här iofs. Men de som inte har småttingar?

Hur gör du?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Morgonseglare...

Inlägg av toaen » sön 02 jun 2013, 13:01

Jag är morgonpigg och står gärna upp tidigt. En ovan som jag haft sen ungdomen. :?

Skulle jag ligga kvar länge i kojen så säger ryggen ifrån.

Ger mig gärna iväg tidigt. Förr seglade jag i regel många timmar per dag, men idag med mina begränsade krafter blir det kortare dagsetapper.

Det största nöjet på den nya platsen är att promenera omkring i omgivningen.

Sen slocknar jag tidigt.

Dvs ett typfall enligt din beskrivning.

Å andra sidan söker jag mig gärna till platser där det inte ligger så många båtar, "folkskygg" som jag är. Dvs - jag hör inte till den stora majoriteten av människor som måste ha mycket människor runt sig hela tiden.

Å andra sidan finns det väl nästan inga platser där det inte är smockfullt under Juli. Segade förr i Augusti. För att det skall bli lika tomt i skärgården som det var då, måste man nog in i början av Oktober
thallatha(alfakrull)hotmail.com

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Morgonseglare...

Inlägg av goph » sön 02 jun 2013, 19:01

Du ligger förstås kvar där du ligger. Och när dina morgonpigga båtgrannar drar, så snor du deras plats.

Hur svårt kan det vara?

millgard
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 11 maj 2013, 18:54
Ort: Alldeles vid havet.

Re: Morgonseglare...

Inlägg av millgard » sön 02 jun 2013, 19:15

Jag är morgonseglare och lägger gärna ut vid femtiden då det brukar vara vind, seglar fyra-fem timmar och kommer in i ny hamn (helst natur-) lagom när övriga lättar ankar. Ofta får man en kalasplats direkt vid bästa klippan. Sedan lång brunch och avslappnat liv under dag och kväll.
Navigare vivere est

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Morgonseglare...

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 02 jun 2013, 19:53

millgard skrev:Jag är morgonseglare och lägger gärna ut vid femtiden då det brukar vara vind, seglar fyra-fem timmar och kommer in i ny hamn (helst natur-) lagom när övriga lättar ankar. Ofta får man en kalasplats direkt vid bästa klippan. Sedan lång brunch och avslappnat liv under dag och kväll.
Gilla!
När det är fint väder är ju de tidiga mornarna och soluppgången det allra bästa med båtlivet.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Morgonseglare...

Inlägg av ErikG » sön 02 jun 2013, 23:37

goph skrev:Du ligger förstås kvar där du ligger. Och när dina morgonpigga båtgrannar drar, så snor du deras plats.

Hur svårt kan det vara?
Absolut, det händer ju förstås att vi gör, man blir ju trött av att segla "på riktigt". :)

Skriv svar