Om att måla om botten en gång till?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Om att måla om botten en gång till?

Inlägg av goph » lör 25 maj 2013, 20:23

Mitt dumma nöt. Visst är jag. Efter att ha fått en snygg botten med 7 lager epoxy, så dristade jag mig till att måla botten med en mjuk bottenfärg. Gjorde det därför att kulören var snygg. Jaja, gjort är gjort. Det är säkert 8 år nu med en massa mjuk bottenfärg.

Så min fråga till er är: Kan jag strunta i bottenmålningen detta år? Visst kan inhandla en liten burk för att få vattenlinjen snygg, och måla lite runt rodret? Min båt ligger på ostkusten.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Om att måla om botten en gång till?

Inlägg av oceansailor » lör 25 maj 2013, 21:35

Går säkert alldeles utmärkt. Det målas alldeles för mkt./ofta om båten bara ligger i vattnet 5-6 månader.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Om att måla om botten en gång till?

Inlägg av Anders S » lör 25 maj 2013, 22:05

Då skall man veta om man har en flerårsfärg eller en ettårsfärg. Alla mjuka färger tål inte att stå på land över vintern.
Jag använder numera (av skadan blir man vis, men inte rik) Micron WQ, som är mjuk, polerande och med sk "flerårseffekt". I outsäglig listighet målade vi med röd färg i skikt ett, sedan med svart färg. Nu bättrar vi där vi ser rött, och målar sedan ett lager "för säsongen". Ser man då inget rött alls på hösten har man förmodligen målat för mycket...

Däremot använde vi förr en färg som hette cruisng superior, som inte alls var lika "flerårig" och på vår nuvarande båt fick vi (mycket arbetsamt) riva bort flera lager gammal färg som nekade att polera bort sig, trots feta löften från färgfabriken att så skulle ske med tiden. Botten liknade i stället en hyfsad skalamodell av månen, med kratrar och berg.

Kanske kan det vara vettigt att bara riva av botten med en skurduk (mega-scotchbrite) för att bli av med ytskiktet, och sedan vara litet vaken på hur det går och handjaga snäckorna som man kanske får i vattenlinjen?
Anders S

Skriv svar