I val och kval: Scampi eller Comfort 30 mot Maxi Fenix

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

Priser Fenix

Inlägg av Gäst » mån 14 nov 2005, 16:20

Min erfarenhet är att priserna på olika hemsidor ligger minst 25% för högt. En Fenix Dinette med bra segel kan fås under 200 tkr på Västkusten och säkert 10% lägre i Stockholmsområdet.

Zeke

Scampi

Inlägg av Zeke » tis 15 nov 2005, 01:15

Det naturliga valet bland dessa är Scampi och det beroende av endast en anledning, efterfrågan. Den dag du tröttnar på båten måste du kunna bli av med den (i denna värld av massproducerade lågprisbyggen) och då Scampin är en välkänd märkesbåt så är valet givet. Att den dessutom seglar bra får du ta som en bonus.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 15 nov 2005, 14:48

Jag tycker att 0,01 skillnad i LYS märks knappt och båtar kan anses som lika snabba. det statistiska felet som några här antyder är antagligen mycket större.

Det är dock viktigt att båttypen passa en. Är farten bra? Är båten bekväm nog? Kan jag använda den på semestern? det är väl sådana frågor som man bör ställa sig.

Scampi och Comforten är gammla 70-tals båtar med stor genoa. Det kan känmnas jobbigt att drar runt i slagen. Cumulus är något modernare. Sedan kan man ha andra saker som man föredrar.

loof

Inlägg av loof » tis 15 nov 2005, 17:08

Hej. Jag sålde vår Fenix, i normalskick i Stockholm för 225 tkr. Den låg på marinan.com i 4 h innan köparen ringde. Hade 5 rejält intresserade till den första dagen. Att kunna köpa en normal fenix för 180 tkr tror jag är mycket svårt. Det negativa med en Fenix Dinette är enligt min mening att det är dåligt med bra stuvutrymme inne, ett utrymme under förpikskojerna där toaslangarna (risk för lukt)går är det enda bra och förstås garderoben men för oss blev det mycket packning i lösa väskor. Seglingsmässigt är den kanon i skärgården men jobbig att styra i havssjö,

/stefan

Skriv svar