Marknadsundersökning Ankarolina

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Peter_K » ons 15 maj 2013, 18:04

Jag vill bara säga att jag hittills aldrig har kinkat en lina vid utläggning. Jag har inte haft några knutar heller. Kanske har jag bara haft tur.
Linan är vanlig treslagen polyesterlina.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Anders S » tor 16 maj 2013, 08:31

peterh skrev: det riktigt positiva med en rulle är att den med hög grad av sannolikhet rullar ut sig utan att kinka när man behöver fälla ankaret. En lina, även om den ligger i en hink, tenderar att knyta sig och/eller kinka ( för mig i alla fall).
Just det. Det är därför vi som är linomaner (inte remmare) har byttor, hinkar, lär oss att lägga ut linor på däck och alla de olika, fungerande grepp som skall till för att en tamp skall löpa ut kinkfritt. Me det går ju att lära sig. Torr nylontamp med kinkar är ett syndastraff, helt klart - de har ett eget liv med knutar och trassel. Den som kveilar sådana 50-meterslinor, lägger dem utan tillsyn i stuven och hoppas på att de rinner ut utan problem kommer givetvis att få bekymmer förr eller senare. Min favorit är därför en bra polyesterlina med en lövkorg att samla tampen i.

Jag är ju en sådan gammal stöt att jag kommer ihåg "Flygande ankaret" och där fungerade en lättrullande ankarolina mycket bra. Men ankaret var tyvärr skit, bortsett från förmågan att transportera sig under goda förhållanden. (Tyst minut för Gunnar S.)

Jag ogillar dock inte rullen i sig, utan mer bandet, som jag finner svårknopat, obehagligt att hålla i och (vid beläggning) benäget att lossna då det inte skall och låsa sig ohämmat då man inte vill. För den som vill finns tågvirkesrullar, men de blir inte så kompakta som 50 meter band.
Anders S

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av goph » fre 17 maj 2013, 21:34

En mer relevant undersökning, torde väl vara att hitta på en mojäng, hur man ska dra upp ett tungt ankare utan att knäcka ryggen. Att stå i en böj på 90 grader med ett 10 kilos ankare, frestar bra på ryggslutet. Nu är jag så fiffig att jag tar min ankarolina, just det, drar linan till en winch, och vevar upp. Bara det att det avslutande momentet, att få ankaret överbord repar ofelbart bordläggningen. Men jag bryr mig inte längre.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av peterh » fre 17 maj 2013, 21:50

goph skrev:En mer relevant undersökning, torde väl vara att hitta på en mojäng, hur man ska dra upp ett tungt ankare utan att knäcka ryggen. Att stå i en böj på 90 grader med ett 10 kilos ankare, frestar bra på ryggslutet. Nu är jag så fiffig att jag tar min ankarolina, just det, drar linan till en winch, och vevar upp. Bara det att det avslutande momentet, att få ankaret överbord repar ofelbart bordläggningen. Men jag bryr mig inte längre.
Det beror kanske på båten, men jag kan stå på akterdäck med rak rygg och dra in ankaret. Bandet släpper jag på däcket för att efteråt veva in på rullen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Excel 319 » sön 19 maj 2013, 07:59

Jag har Ankarolinan med en krokolina och det ger många fördelar. Ankaret hänger på akterpulpit och bredvid har jag en liten burk som jag förvara 3m kätting med ett chackel i. I stuven har jag en Boj-Grip. Med hjälp av Krokolinan är det enkelt att växla användningsområde för Ankarolinan från ankarlina till förtöjningslina. Jag håller med om att bandet inte är det bästa när det gäller att dra hårt i. Då är det inte användarvänligt. Därför så gör jag nästan aldrig det, utan använder motorn och backar ut. Är det vid ankarupptagning så kör jag sakta bak och håller under tiden bandet sträckt. När jag kommer rakt över ankaret lägger jag i friläge, lägger bandet runt knapen och låter båtens rörelseenrgi knäcka upp ankaret. Sedan lägger jag bandet över ankardäverten http://www.benns.se/ankardavert-p-9163-c-243.aspx och drar upp det till strax under ytan, där det får hänga ett tag under förd och sköljas rent. När det är rent viker jag in däverten och fäster ankaret i hållaren, lägger kättingen i burken, krokar ur Krokolinan och slänger linan i sjön. Sedan är det bara att ta vinschveven och veva in. Inget skräp eller vatten i stuvfacket.

millgard
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 11 maj 2013, 18:54
Ort: Alldeles vid havet.

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av millgard » tis 04 jun 2013, 22:29

Jag tyckte att Ankarolina fungerade bra och hade aldrig problem med vare sig knapar, bristningar eller kink. Man KAN ju montera en Ankarolina i ett stuvfack och öppna när det är dags att ankra. Den platta linan smiter ju lätt under luckkanten när man stänger sedan. Alla system har sina nackdelar men jag måste säga att det är enormt smidigt med lina på rulle.
Navigare vivere est

Skriv svar