Flexibel koppling

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Darefelt
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 20:42

Flexibel koppling

Inlägg av Darefelt » sön 12 maj 2013, 22:04

Vi har en Ballad med en ny Yanmar motor och fast 2 bladig propeller. Tycker att de vibrerar för mycket mellan ca: 2400 och Max varv.
Funderar på att montera en flexibel koppling, men vet ej vad ja ska välja för sort.
Centaflex ca: 3000:- eller R &D ca: 1500:- är det någon som har erfarenhet av dessa?
Går det att montera när båten ligger i sjön?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Flexibel koppling

Inlägg av peterh » mån 13 maj 2013, 06:46

Varför tror du att det skulle hjälpa ? Vibrationer vid höga varv tyder snarare på att propellern är problemet, kan du få den
längre ut ( öka avståndet till båten) ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Flexibel koppling

Inlägg av Peter_K » mån 13 maj 2013, 08:33

Det kan vara axeln som är i obalans också - eller cutlass-lagret som är slitet.
Kolla först glappet kring lagret - det är billigast och lättast att fixa.
Alla borde ha skägg

Darefelt
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 20:42

Re: Flexibel koppling

Inlägg av Darefelt » mån 13 maj 2013, 14:33

Att det är de som är felet vet jag inte, såg bara att dom demonstrerade sådana på mässan. Hade väl hoppats att firman som monterade motorn hade sagt om något var slitet eller fel.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Flexibel koppling

Inlägg av Peter_K » mån 13 maj 2013, 14:53

Jag måste erkänna - jag såg inte att motorn var nyinstallerad.
Om det vibrerar - reklamera det till firman som installerat grejerna.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Flexibel koppling

Inlägg av Anders S » mån 13 maj 2013, 16:17

Det här kan vara knepiga grejor. Normalt vibrerar en propelleraxel en smula, för vare sig propeller, axel eller lager är precisionsmekanik. Handlar det sedan om ett gummilager i lagerbocken och en stum lagring i motorn (flänskoppling) så käns varje obalans och kraftpuls i båten. Det går heller inte att ha hur mjuka tassar som helst om man har stel axel, motorn måste stå "rätt" och för mycket rörelse i fötterna är kontraproduktivt. Sedan (det är Peter H:s misstanke) kan man få en kraftpuls (negativ...) då propellerbladet maskeras av kölen. Nu har Balladen sin propeller en bit från kölens bakkant och en bit ner från botten, vilket i princip minskar på det här problemet och ett annat, att det kan uppstå en stående våg mellan propeller och botten, som yttrar sig som en vibration på dubbla propellervarvtalet (bladet "slår" en vattenduns varje halvt varv mot botten).

Har du en ny installation skall du förstås reklamera den. Om inte annat kan du kanske få firman att göra jobbet, om du (och de) kommer fram till att en mjukare koppling (radiellt mjukare) skulle göra nytta. Det borde nämligen förutsett och frågat dig om du ville betala för en mjukare koppling. Kanske gjorde de det ?

Annars kan man göra jobbety i sjön, om man har plats att jobba. Man bör då säkra propelleraxeln med mer än två slangklämmor, till exempel surra propellern i relingslisten (eller nåt). MAn vill INTE tappa axeln så långt att den inte går att dra in igen, men i tappat läge spärrar rodret... Går axeln ut helt... behöver man en TRÄPLUGG! Genast!

Arbetet innehåller moment som, "mätning av var axeln skall kapas" (4 ggr innan man kapar), kapning med bågfil (kolla för jösse namn att det går att göra, 25 mm rostfritt tar en stund, och längre om man bara kan såga med vänster hand bakom nacken, liggande på rygg...), gradning , filning, och litet besutsamhet. Dubbel- och trippelkolla axeldiametern också. Kopplingar finns till alla vanlig dimensioner, men det gäller ju att axeln har sin rätta dimension även där man kapar den. Det är inte säkert om den vänts i samband med motorbytet och fått gamla lagerslitytan inne i båten.

På min båt (den har nog en större motor och därmed mer potential för obalans och muller&skak) har jag dubbla CV-knutar i en lagerbock. Den lösningen fungerar bra med mjuka tassar. Mwn jag har också en trebladig propeller och bra avstånd till skrovet. Det kan du ju fundera på, men det är ingen quick fix.
Anders S

Darefelt
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 20:42

Re: Flexibel koppling

Inlägg av Darefelt » mån 13 maj 2013, 18:03

Tack för alla bra svar!
Problemet är att ja köpte båten för två år sedan, då var motorn helt ny. Sedan har ja totalrenoverat båten och inte haft den i sjön sedan dess. Jag har en 14" med 12 eller 13 stigning Radice foldingpropeller liggande som jag kan prova och se om de hjälper.
Hur mäter man om axeln är rak?
Trodde de bara var att släppa axeln, skjuta ut den lite, sätta dit den flexibla kopplingen, skruva ihop och sedan åka! Varför kan aldrig något vara enkelt? :D

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Flexibel koppling

Inlägg av goph » mån 13 maj 2013, 18:23

Det kan vara axeln som är i obalans också - eller cutlass-lagret som är slitet.
Kolla först glappet kring lagret - det är billigast och lättast att fixa.
Har ganska samma problem. Har en en Ballad också. Köpte en Nanni 3.75 för ett par år sedan. Den går så bra så. Så motorn är det inget fel på. Men har liksom trådskaparen obalans. Liksom kommer och går. Ibland är det ganska okej men ibland är det mindre okej.

Kan nog bli en egen tråd att byta cutless-lagret. Jag gav upp. Tog en halv evighet att få bort på propellern, och sedan lyckades jag sabba gängorna på propelleraxeln under denna manöver (som återställdes med gängtapp.) Att sedan få bort cutless-lagret gick bara inte. Som sagt, jag gav upp. Som amatör blir det aldrig bra första gången.

Jag överlever med lite dunk-dunk. Bryr mig inte längre.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Flexibel koppling

Inlägg av Lasse L » mån 13 maj 2013, 18:40

goph skrev:
Det kan vara axeln som är i obalans också - eller cutlass-lagret som är slitet.
Kolla först glappet kring lagret - det är billigast och lättast att fixa.
Har ganska samma problem. Har en en Ballad också. Köpte en Nanni 3.75 för ett par år sedan. Den går så bra så. Så motorn är det inget fel på. Men har liksom trådskaparen obalans. Liksom kommer och går. Ibland är det ganska okej men ibland är det mindre okej.

Kan nog bli en egen tråd att byta cutless-lagret. Jag gav upp. Tog en halv evighet att få bort på propellern, och sedan lyckades jag sabba gängorna på propelleraxeln under denna manöver (som återställdes med gängtapp.) Att sedan få bort cutless-lagret gick bara inte. Som sagt, jag gav upp. Som amatör blir det aldrig bra första gången.

Jag överlever med lite dunk-dunk. Bryr mig inte längre.
Messersmitter som jag är så var det nog en "gängkloppa" som du använde för att fixa proppaxelnsgängor. 8)
När jag använder avdragare på en axel så låter jag muttern sitta kvar, lossar den något varv, skulle gängorna längst ut stukas kan muttern "justera" upp dom, då den skruvas av, muttern håller oxå proppen kvar på axeln, utan muttern ramlar proppen av och kan skadas ner den trillar i backen.
När proppaxeln är utdragen eller Cutlesslagret bortmonterat sågas en "ränna" i lagret och pressas sedan ur "lätt" se: http://www.pbase.com/mainecruising/replacing_a_cutlass

En bra länk till den praktiske båtfixaren. http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects
http://lasselundell.se/lankar.html
gängkloppa.jpg
gängkloppa.jpg (8.71 KiB) Visad 7368 gånger

Darefelt
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 20:42

Re: Flexibel koppling

Inlägg av Darefelt » mån 13 maj 2013, 19:44

Blir inte klok på vilket som är cutless lagret, sitter de där som axeln går " ut ur skrovet" eller i skäddan mitt på axeln?
Bilagor
image.jpg
Lite otydlig bild, men så ser de ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Flexibel koppling

Inlägg av Anders S » mån 13 maj 2013, 19:54

Darefelt skrev:Blir inte klok på vilket som är cutless lagret, sitter de där som axeln går " ut ur skrovet" eller i skäddan mitt på axeln?
I skäddan.

Du kan troligen avstå från att såga, beroende på hur mycket kopplingen bygger och marginalen till rodret och den fria längden på axeln bakom skäddan. Men ju mer propelleraxel du har som sitter "bortom" lagringen, ju mer känslig blir drivlinan för svängningar. För att göra Lasses "grej" med cutlesslagret (hylsan) kan man inte ha axeln kvar i lagret, det inser alla. Men när det gäller en axel som är friliggande kan man dela en rörbit som passar runt axeln och använda
för att slå ut lagret med axeln som styrning. Det är inte kul (akta fingrarna) och kanske inte helt lätt, men det går. Dela röret och sätt det på axeln med slangklämmor och sedan blir röret en "ihålig dorn"...

Man kan alltid ge sig attan på att propelleraxeln träffar rodret helt perfekt, även om man mycket väl kan rikta axeln en liten liten aning snett utan någon större effektförlust. Proffsen har ett hål för att kunna dra axeln genom rodret, men då kan man inte ha en skädda i vägen. Hur det är på Balladen och var axeln träffar vet jag inte exakt.
Anders S

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Flexibel koppling

Inlägg av goph » mån 13 maj 2013, 20:12

Jo Anders, på Balladen träffar axeln exakt på skäddan. Så fiffigt är det. Men som sagt. Som amatör blir det för det mesta fel första gången. Det är tänkt så

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Flexibel koppling

Inlägg av Lasse L » mån 13 maj 2013, 20:14

Darefelt skrev:Blir inte klok på vilket som är cutless lagret, sitter de där som axeln går " ut ur skrovet" eller i skäddan mitt på axeln?
Cutlesslagret är en "rörstump" med ett gummilager och finns i många varianter.
https://www.google.se/search?q=cutlessl ... 80&bih=657
cutless.jpg
cutless.jpg (5.58 KiB) Visad 7342 gånger

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Flexibel koppling

Inlägg av paliswe » mån 13 maj 2013, 20:55

Obalans i propellern är inget ovanligt. I min båt (som är Albin 79, lillasyster till Balladen) bytte jag motor från MD5 till VP 2010. Jag fick en ny (billig) 2-bladig foldingpropeller och hade väldiga besvär med vibrationer. Sedan hampade sig så att jag tappade propellern och pga olika omständigheter blev det en VP 3-bladig folding. Farten ökade från 4 till 5,5 knop med samma varvtal och alla vibrationer försvann. Nu kommer jag upp i över 7 knop på slätt vatten, något som var totalt omöjligt tidigare, då jag trodde att allt skulle skaka sönder om jag över 2500 rpm.
Cutlesslagret kan vara knepigt att byta. Enklast är att såga med en tigersåg och sedan pressa med en avdragare. Kräver sina verktyg.
Att sätta in en flexibel koppling, typ Centaflex, är som många skriver ingen bra lösning, det bara förvärrar problemet. Mjuka motortassar ställer också till besvär. Man kan kolla tassarna genom att titta på hur motorn står obelastad och sedan se om den rör sig framåt när man kör max fart. All kraft framåt tas upp av motortassarna och flyttar sig motorn märkbart är de för mjuka. Man ska inte heller kunna skaka i motorn så att den rör sig när den är avstängt.
Den perfekta (men dyra) lösningen är att sätta in en Aqua-drive, det är ett extra lager som tar upp propellerns tryck framåt och eliminerar vibrationer mellan motor och axel. Men det löser inte problemet med obalans i propellern (om det nu skulle vara det).

Darefelt
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 20:42

Re: Flexibel koppling

Inlägg av Darefelt » mån 13 maj 2013, 21:24

Ursäkta min okunnighet, hur ska jag kunna såga? Ska jag såga ett snitt i hylsan måste ju axeln ur. Men ja kan ju inte dra axeln bakåt, då tar ju roder skäddan emot. Då är väl enda alternativet att dra den framåt, = lyfta ur motorn förmodar ja?
Hur vet man om det är slitet, får de inte vara något glapp när man rycker i axeln på land?

Skriv svar