Rengöra propeller

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Rengöra propeller

Inlägg av Glad_seglare » sön 12 maj 2013, 08:55

Tack Jason för att du lyfte upp den ursprungliga frågeställningen. Jag tycker stålborsten är bra men frågar mig varför den inte är "godkänd"?

Någon som vet eller som har andra alternativ? Det finns kemiska substanser att köpa mot havstulpaner med de tar inte bort bottenfärgen.

Hälsningar
Glad Seglare

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Rengöra propeller

Inlägg av peterh » sön 12 maj 2013, 13:09

jason skrev:Ingenstans i tråden står best practise för att rengöra en havstulpanbeväxt propeller (fast i mitt fall) och -axel. Jag ska inte använda smärgelduk eller stålborste. Vad ska jag då använda? Och om jag redan använt fel metod :oops: vad gör jag för att återställa?

/j
Havstulpaner tas bort med endera :
direkt efter upptagning : en traskrapa

när de torkat :
avkalkningsmedel för kaffebryggare eller det dyra specialmedlet som innehåller ättika ( som fanns tidigare i tråden)

Om du misshandlat propellern med stålborste :
våtslippapper 500-1200, därefter autosol till spegelglans.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rengöra propeller

Inlägg av Ridax » sön 12 maj 2013, 13:45

Några inlägg upp står det ju Internationals "Barnacle Remover"

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rengöra propeller

Inlägg av Peter_K » mån 13 maj 2013, 13:17

Testa att pensla på vinäger, det löser kalk.
Skölj med vatten.
Polera sedan med Autosol.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rengöra propeller

Inlägg av Lasse L » mån 13 maj 2013, 18:48

Ligger i året runt.
Polerar proppen med Autosol så att den ser ut att vara av "guld".
Ingen zinkanod.
Och inga tulpaner efter 2 år i sjön.
http://lasselundell.se/februari.html

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Rengöra propeller

Inlägg av jason » mån 13 maj 2013, 19:41

Ni som kör utan sinkande, har ni då isolerat axel och eventuella lager galvanisera från övrig jord exempelvis motorblocket?

/j

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rengöra propeller

Inlägg av Lasse L » mån 13 maj 2013, 20:26

jason skrev:Ni som kör utan sinkande, har ni då isolerat axel och eventuella lager galvanisera från övrig jord exempelvis motorblocket?

/j
Nej inte gjort någonting.
Rostfritt och brons ligger "nära" varandra i spänningskedjan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rengöra propeller

Inlägg av Anders S » mån 13 maj 2013, 21:05

Det här är en smula knepigare än man tror. Till att börja med måste man vara säker på att det inte går ström genom propelleraxeln till jord (=havet) för då går det illa, fort. Här är det lämpligt att se till att bryta batteriet till motorn på båda polerna. På en del båtar är landströmjord kopplad till minus i elsystemet, och då är det helt vitalt att man bryter förbindelsen till motorn. Tyvärr kan det då räcka med att man har jord från land i VV-beredaren, så kan det smyga sig den vägen. Den andra boven är batteriladdaren, som om den är kopplad korrekt för landbruk har jord och minus tillsammans. Det här måste man göra vare sig man har zinkanod eller inte - får man fel på det här tar zinken snabbt slut och sedan är det lika för alla.

Det här har Seawolf ett förslag på lösning, som nog inte är olaglig (om man hanterar den korrekt), men den kräver att man kommer ihåg att konvertera kopplingen till landvariant vid upptagningen och koppla om igen vid sjösättning. (Kopplingen bygger på att ett jordfel till sjöss bränner alla säkringar direkt via sjöjord (?)) medan samma jordfel i land väntar på att någon tar tag i propellern eller kopparplåten, till exempel för att göra ren den. Det finns sintrade jordplattor som alternativ till i sammanhanget "stora" kopparplåtar - de blir litet nättare. Men aj, vad det kan bli fel om man har otur på två ställen på rad.

http://www.sxk.se/content/teknik-s%C3%A ... str%C3%B6m
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Rengöra propeller

Inlägg av peterh » mån 13 maj 2013, 21:06

jason skrev:Ni som kör utan sinkande, har ni då isolerat axel och eventuella lager galvanisera från övrig jord exempelvis motorblocket?

/j
Nej.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Rengöra propeller

Inlägg av Fredrik » tor 30 okt 2014, 17:27

Vi köpte vår båt i början på förra säsongen och vid upptagningen förra hösten hade vi en propeller helt täckt av havstulpaner.

I våras putsade jag upp min Gori-propeller så att den glänste och gnistrade med Autosol, rubbing, polish och några lager vax. Offeranoder har jag både på axeln och propellern. Kunde vid upptagningen konstatera 2 st havstulpaner och bara lite algbeväxning. Denna metod kommer jag att köra även nästa säsong, Autosol blir dock onödigt eftersom propellern blänker redan efter en omgång med diskborsten!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Rengöra propeller

Inlägg av Mats Brage » tor 30 okt 2014, 18:38

Jag har en båtgranne som använt 30% salpetersyra för att ta bort tulpanerna (har ingen koll på om det är miljöfarligt - men tulpanerna försvann i a f) - själv har jag använt ättika

//Mats
Scanner 391 nr 142

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Rengöra propeller

Inlägg av peterh » tor 30 okt 2014, 19:01

Mats Brage skrev:Jag har en båtgranne som använt 30% salpetersyra för att ta bort tulpanerna (har ingen koll på om det är miljöfarligt - men tulpanerna försvann i a f) - själv har jag använt ättika

//Mats
Saltpetersyra tror jag fräter propellern och ger en ojämn yta som tulpanerna fastnar bättre i.
Ättika fungerar bra att lösa upp tulpanerna. Men bäst är att hålla dem borta. Polerad yta, extra koppar samt vattenfast fett. Och, naturligtvis, inga offeranoder.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Rengöra propeller

Inlägg av Kalle Kula » fre 31 okt 2014, 09:15

Om Du som jag får loss propellern..
Ta loss den, lägg den i en hink. Fyll hinken med vanlig Ättika från mataffären så att Du täcker propellerdelarna. Glöm bort det några dagar eller så länge som behövs..

Sen är alla tulpaner borta och Du kan skölja av den och diska den med vanlig borste och diskmedel.

Lägg undan den tills det blir något lämpligt tråkigt program på TV'n och sätt Dig och polera upp glansen på den igen!

Kanonenkelt!

/Ola

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Rengöra propeller

Inlägg av sangris » fre 31 okt 2014, 10:43

Några har skrivit här i tråden att lägga på extra koppar, (bl.a. peterh) på propellern. Vad är det ni lägger på då? Vad heter det och var köper man det?
Jag har haft problem med tulpaner på min propeller. Målat med Trilux med dåligt resultat. Trilux är godkänd för både ost-och västkusten, så det ger sig självt att den inte klarar kraven på västkusten. Enligt International så har de nya produkter på G som ska utprovas till nästa år.
Min zinkanod var nästan helt bortfrätt när jag tog upp båten för ett par veckor sedan. Menar Ni som förespråkar omålad propeller att min propeller skulle varit näst intill helt fri från tulpaner om jag avstått zinkanoden, men att ändå propellern klarar sig från att ätas upp? Min propeller är en Mikado tillverkad i manganbrons (vad nu det är för något....)

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Rengöra propeller

Inlägg av peterh » fre 31 okt 2014, 11:06

Koppar lägger man på elektrolytiskt, kopparsulfat i lösning, en svamp med koppartrådar invändigt, fuktad i kopparsulfat,
+12V på svampen och minus på propellern. Svep några tag så syns det direkt en skimring.

Propellerns måste vara helt ren innan ( annars blir det fläckar)

Om man inte använder offeranoder så löses metallen ut ur propellern, det är just detta att det finns kopparjoner i vattnet som
håller havstulpanerna borta. Visst försvinner propellern, men det hela tar många år ( och då har man ändå bytt båt eller propeller
eller fått andra intressen ( eller sjukdomar)). Att addera koppar elektrolytiskt gör att det kommer färsk koppar i ytskiktet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar