Vantskruvar till Maxi 77

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
exon82
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 15 apr 2013, 17:55

Vantskruvar till Maxi 77

Inlägg av exon82 » ons 08 maj 2013, 09:55

Hej!

Nu när jag skulle rigga masten, för första gången, på min Maxi 77 och spänna upp stagen som går från toppen via spridarna märkte jag att jag kan dra dem i botten utan att staget blir spänt. Under slutet av förra säsongen märkte jag att de stagen var ovanligt lösa.

Jag misstänker att förre ägaren har bytt dessa vantskruvar, kan han ha satt dit fel (för långa?) och då kommer min fråga, om jag ska byta dessa vilka vantskruvar ska vara på min rigg? Det stod 316, och 10 på dem. Antar att det inte säger något om längden utan snarare bultstorlek och kanske avslöjar hållfastheten.

När vi ändå är igång gällande riggning av mast (svart briand) på en Maxi 77 kanske någon kan ge tips på hur mycket man spänner masten (gammal 70 tals båt alltså)..

exon82
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 15 apr 2013, 17:55

Re: Vantskruvar till Maxi 77

Inlägg av exon82 » ons 08 maj 2013, 14:48

Ska försöka förtydliga min luddiga fråga ovan.

Vilka storlekar av vantskruvar ska vara på en Maxi 77 från 1972? Och är det dessutom möjligen olika storlekar beroende på vilken vant man pratar om?

Hoppas verkligen någon kan kan ge lite råd. Jag har försökt googla fram instruktionsbok/manual utan fynd än så länge.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Vantskruvar till Maxi 77

Inlägg av Lasse M » ons 08 maj 2013, 16:05

Hejsan!

Om vanten blir omkastade vid infästningen så blir längden lite annorlunda och kanske räcker inte vantskruven till för att kompensera. 316 hänger nog ihop med att vantskruven är i RF. Kolla på på den danska sidan www.maximalt.dk där finns massor med information och bla hela MAXIBOKEN med detaljerad info om påmastning av Maxi 77 mm mm.

Lycka till

Lasse

beason
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 18:47

Re: Vantskruvar till Maxi 77

Inlägg av beason » tor 09 maj 2013, 08:01

Det låter lite märkligt att det började slacka i höstas. Var det OK innan ?

Många 70-talare har problem med att maststöttningen är underdimensionerad (rufftaket sjunker in). Har inte hört att Maxi 77 har detta problem dock.. och stöttan ser ju gedigen ut på bild. Ser det ut så här i din båt ?

Bild

exon82
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 15 apr 2013, 17:55

Re: Vantskruvar till Maxi 77

Inlägg av exon82 » tor 09 maj 2013, 09:45

Jag köpte båten sjösatt och klar förra sommaren. Pratat med tidigare ägare och han kände inte till det. Han hade däremot bytt någon av vantakruvarna trodde han. Har inte känslan av att rufftaket har sjunkit in.

Tänkte åka ut och prata med Erlandssons om olika vantskruvar, ska läsa på på den danska maxisidan och se villka skruvar det ska vara.

Det är förresten toppvanten som är slack och ej går att dra tajtare...

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vantskruvar till Maxi 77

Inlägg av consensus » tor 09 maj 2013, 18:13

Vant som tycks vara för långa beror som sagt inte på att metallen blivit längre under vintern, utan på en vek maststöttning och/eller svaga röstjärn. Tidiga Maxibåtar är ökända för båda problemen.

Är båten förstärkt med rods på röstjärnen? Om inte, så är det de som fjädrar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vantskruvar till Maxi 77

Inlägg av Anders S » tor 09 maj 2013, 18:30

Sakta i backarna nu. Finns det minsta risk att vantskruvarna bytts, så skall dessa mätas, i sitt mest inskruvade läge, och jämföras med Selden (fd Hasselfors)-vantskruvar. På den svenska marknaden är det den typen av vantskruvar som "alltid" används, men det finns andra att köpa. Eftersom Selden/Hasselfors är dyra är det ju inte säkert att före ägaren köpt sådana då vantskruvarna bytts, och det räcker att vantskruvarna är några cm längre i kroppen eller har längre gafflar, så blir det såhär.

Är undervanten och babystaget (miniförstaget) tighta har masten inte krympt, ej heller har masten börjat sjunka igenom rufftaket.

En annan möjlighet är att toppvanten bytts ut och blivit ett par cm för långa. Det kan hända den bäste.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vantskruvar till Maxi 77

Inlägg av Peter_K » fre 10 maj 2013, 09:00

Jag röstar också för att kolla om det finns tie-rods eller om det finns och de sitter som de ska.
Tidiga Maxi 77:or hade enbart röstjärning fästa i däck - det ledde till att däcket bågnade av krafterna. Ett symptom brukar vara läckande rutor. Tie-rods för ner krafterna från däcket till skrov eller basinredet.
Alla borde ha skägg

exon82
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 15 apr 2013, 17:55

Re: Vantskruvar till Maxi 77

Inlägg av exon82 » fre 10 maj 2013, 09:43

Pratade med förra ägaren nu som mycket riktigt bytt vantskruvar då de gamla kärvade. De nya är på toppvanten 3 cm längre på vardera sida, ska köpa kortare skruvar och testa nu. Undervant å innerförstag drar tajt, taket har inte börjat rasa.

Och ja, det är en modell som ej är förstärkt med tierods, inga problem med rutorna. Men att montera dit tierods är förstås alltid bra! Kanske höstens projekt!

exon82
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 15 apr 2013, 17:55

Re: Vantskruvar till Maxi 77

Inlägg av exon82 » lör 11 maj 2013, 13:52

Okey här kommer min lösning. Problemet berodde på att masten hade krummat rejält och svängde i toppen mot styrbord.. varvid styrbords-toppvantskruv inte gick att dra mer och slackade. Men också, på grund av att jag inte dragit vantskruvarna rätt, fanns kvar skruv att dra på ena sidan av vantskruven. Så, vantskruvar är viktigt att de startar i fullt utsträckt läge på båda sidor innan man börjar dra.

Pinsamt att erkänna men alltså ett nybörjarfel av rang, bättre att bjuda på det här i hopp om att andra nyblivna sjöbusar kan läsa sig till detta utan att pröva själv. Tack för ert engagemang!

bran
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 08:43

Re: Vantskruvar till Maxi 77

Inlägg av bran » mån 13 maj 2013, 09:05

exon82 skrev:Okey här kommer min lösning. Problemet berodde på att masten hade krummat rejält och svängde i toppen mot styrbord.. varvid styrbords-toppvantskruv inte gick att dra mer och slackade. Men också, på grund av att jag inte dragit vantskruvarna rätt, fanns kvar skruv att dra på ena sidan av vantskruven. Så, vantskruvar är viktigt att de startar i fullt utsträckt läge på båda sidor innan man börjar dra.

Pinsamt att erkänna men alltså ett nybörjarfel av rang, bättre att bjuda på det här i hopp om att andra nyblivna sjöbusar kan läsa sig till detta utan att pröva själv. Tack för ert engagemang!
Du kan alltid mäta med ex storfallet (dra det ut till vantskruvsinfästena, ska vara lika långt på BB/SB) att masten är rak i sidled innan du börjar skruva vanten.

Skriv svar