Marknadsundersökning Ankarolina

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Helenablixth

Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Helenablixth » mån 29 apr 2013, 10:17

Hejsan!
Mitt namn är Helena och läser Markandsinriktad företagssäljare i Uddevalla på Affärshögskolan :) Har fått i uppdrag av min praktik att intervjua 100 personer som äger en Ankarolina. Vi gör marknadsföringen för att se hur stort behovet är att hitta en ny lösning , så kommer det ett komplement på marknaden. Och skulle gärna vilja ha eran hjälp att svara på en enkät den tar inte lång tid att svara på :)
Hur många av er skulle kunna tänka er att ställa upp ? :) Så kan jag bifoga enkäten i forumet eller om ni har en annan lösning ? :)
/ En studerande och glad tjej! :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Anders S » mån 29 apr 2013, 13:13

Anders S skrev:
Helenablixth skrev:Hejsan!
Mitt namn är Helena och läser Markandsinriktad företagssäljare i Uddevalla på Affärshögskolan :) Har fått i uppdrag av min praktik att intervjua 100 personer som äger en Ankarolina. Vi gör marknadsföringen för att se hur stort behovet är att hitta en ny lösning , så kommer det ett komplement på marknaden. Och skulle gärna vilja ha eran hjälp att svara på en enkät den tar inte lång tid att svara på :)
Hur många av er skulle kunna tänka er att ställa upp ? :) Så kan jag bifoga enkäten i forumet eller om ni har en annan lösning ? :)
/ En studerande och glad tjej! :)
Då gör du så här:

Du letar upp någon av de talrika gratistjänsterna om nu inte Affärshögskolan; (vad i herrans namn är det?) har en handledare som kan visa dig tillrätta. Surveymonkey ( http://sv.surveymonkey.com ) är en sådan.
När du sedan har din enkät ordnad och provkörd (skall inte din handledare godkänna dina frågor INNAN du går ut med dem ?) så kommer du tillbaka i tråden, och så lägger vi den på båtsidan. Sedan får vi se hur det går.

Lycka till!
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Peter_K » tor 02 maj 2013, 11:36

Vill också lägga till att om du vill representera ett seriöst företag som jobbar med sådana oskojiga produkter som ankarolina, och du dessutom vill ställa frågor på ett så gubbigt forum som ett båtforum är fem smajlis definitivt fem för många i ditt inlägg.
Surgubbe - jajjemensan.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Anders S » tor 02 maj 2013, 14:22

Peter_K skrev:Vill också lägga till att om du vill representera ett seriöst företag som jobbar med sådana oskojiga produkter som ankarolina, och du dessutom vill ställa frågor på ett så gubbigt forum som ett båtforum är fem smajlis definitivt fem för många i ditt inlägg.
Surgubbe - jajjemensan.
Men hur sura vi än är (bottenhumör, ingen slipar undan, blytungt...) så svarar vi förstås gärna på en redig enkät.
Såklart.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Peter_K » tor 02 maj 2013, 19:28

Jaja. Exakt.
Att svara på båtfrågor är det bästa som finns ju.

Just det - en sak till.
Jag är f d ägare till en Ankarolina. Jag gjorde mig av med produkten då jag inte fattar vitsen eftersom man måste veva in den själv. Eftersom jag seglar ensam ofta skulle jag då behöva tre armar, vilket jag inte har. Men, du vill att bara ägare till Ankarolina svarar på enkäten, då missar du oss som ratat produkten av ovan nämnda skäl, som samtidigt var jag förstår är en av frågorna - om den bör vara självinrullande?
Alla borde ha skägg

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Excel 319 » lör 04 maj 2013, 17:48

En Ankarolina med en Krokolina är skitbra. Du har missat något där Peter_K :?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Peter_K » mån 06 maj 2013, 12:19

Excel 319 skrev:En Ankarolina med en Krokolina är skitbra. Du har missat något där Peter_K :?
Säkert.
Men, allvarligt - hur bär man sig åt om man är själv? Jag står i aktern på båten, använder två armar för att dra ut mig i ankarlinan, och en tredje - sittandes i knähöjd - som vevar in bandet?
Fattade aldrig hur det där skulle funka, så det blev vanlig lina som jag bara ringlar ner i stuven istället.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Anders S » mån 06 maj 2013, 12:36

Peter_K skrev:
Excel 319 skrev:En Ankarolina med en Krokolina är skitbra. Du har missat något där Peter_K :?
Säkert.
Men, allvarligt - hur bär man sig åt om man är själv? Jag står i aktern på båten, använder två armar för att dra ut mig i ankarlinan, och en tredje - sittandes i knähöjd - som vevar in bandet?
Fattade aldrig hur det där skulle funka, så det blev vanlig lina som jag bara ringlar ner i stuven istället.
Nu har jag ingen, men jag har haft. Poängen är att man får en kompakt men trasselfri stuvning, men att rulla in bandet i takt med att man drar in det går ju inte utan en synkad medhjälpare. Jag lade bandet i en slarvhög i brunnen och sedan, i moment två, så rullade jag in det. Poängen (för mig) var att ha en 50m ankarlina tillhands, med "garanterad utrullning", men sådär bra och användbar tyckte jag inte den var. Bland annat är den knepig att göra knopar på (för att inte säga "omöjlig" och att lägga den runt winchar och slikt var heller inte helt optimalt. Värdelös? Nej. Bättre än en kvalitetslina i samma längd? Knappast.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av AndersGustafsson » tis 07 maj 2013, 07:40

Då vi köpte båten kom det en ankarolika med, utan rulle.. Ersatte med vanlig ankarlina...
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Anders S » tis 07 maj 2013, 08:22

AndersGustafsson skrev:Då vi köpte båten kom det en ankarolika med, utan rulle.. Ersatte med vanlig ankarlina...
Utan rullen ("stuvplatsen") blir den ju också tämligen meningslös.

Dessutom är originalet försedd med en UV-självdestruerande plastspole, rätt så dåligt. Det finns kopior av rullen i RF, om man till äventyrs vill ha en sådan utomhus. Men då de inte skyddar bandet får man istället bekymmer med UV-tåligheten i bandet, och det finns de som sett bandet brista i den del som alltid ser dagens ljus. Här är band sämre än linor, eftersom band alltid visar hela sin yta för solen. Min avlagda rulle har skrotats och den friska kärnan (det mesta) har blivit spännband, stroppar och annat praktiskt.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av peterh » tis 07 maj 2013, 11:32

Peter_K skrev:
Excel 319 skrev:En Ankarolina med en Krokolina är skitbra. Du har missat något där Peter_K :?
Säkert.
Men, allvarligt - hur bär man sig åt om man är själv? Jag står i aktern på båten, använder två armar för att dra ut mig i ankarlinan, och en tredje - sittandes i knähöjd - som vevar in bandet?
Fattade aldrig hur det där skulle funka, så det blev vanlig lina som jag bara ringlar ner i stuven istället.
Enkelt, man drar upp (ankaro)linan och lägger den på akterdäck. Den kommer att ligga i en vädefinierad hög.
När man hängt upp ankaret så vevar man in (ankaro)linan så är den klar för nästa fällning.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Peter_K » tis 07 maj 2013, 15:48

peterh skrev:Enkelt, man drar upp (ankaro)linan och lägger den på akterdäck. Den kommer att ligga i en vädefinierad hög.
När man hängt upp ankaret så vevar man in (ankaro)linan så är den klar för nästa fällning.
Nu har jag ju inget akterdäck... och, det låter mycket krångligare än att bara ringla ner ankartampen - rund och go - i ankarstuven i en väldefinierad hög.
Klart!
Lägger ankaret och kättingen ovanpå, inget vevande.
Sedan är det klart för nästa fällning.

Dvs:
+ Jag slipper extramomentet att veva
+ Jag slipper ha ankare, kätting och en ful rulle hängandes på pushpit
+ Jag har en rund lina som fjädrar bra och är skön att hålla i
+ När linan inte används är den skyddad från solens arga strålar
- Jag hade kunnat använda stuven till något annat, kanske?

...men det är bra att många är nöjda med produkten, även om jag fortfarande inta fattar grejen...
Alla borde ha skägg

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av naffatS » lör 11 maj 2013, 22:22

Jag seglar oftast ensam och har en 56 meters Ankarolina i aktern. Tidigare gjorde jag så, när jag skulle hala in bandet, att jag halade in 5-6 meter varefter jag snabbt spolade upp slacken och halade in ytterligare 5-6 m som sedan spolades upp på rullen. Så där gjorde jag tills det var dags att lossa ankaret från botten (ofta med mycket stånk och stön) När jag fått upp ankaret till vattenytan fick det hänga där i kättingstumpen för att sköljas rent innan jag lyfte det ombord. Numera gör jag så här: jag halar in hela bandet utan att spola upp det, lyfter ankaret (med stånk och stön) och låter det hänga strax under vattenytan för avspolning. När båten gör måttlig fart framåt för motor eller segel och ofta med autopiloten inkopplad, slänger jag hela ormboet av band överbord. Det spolas då rent och kan snabbt spolas upp på rullen utan att det kinkar sig. Det var signaturen Seawolf som "lärde" mig tillvägagångssättet och det funkar alltid. Jag svajankrar oftast och när jag förväntar mig friskare vindar byter jag ut bandet mot en multiplaitlina som är mer fjädrande och inte utsätter ankaret för häftiga ryck som kan få det att lossna.

Staffan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av Anders S » mån 13 maj 2013, 15:54

Peter_K skrev:
peterh skrev:Enkelt, man drar upp (ankaro)linan och lägger den på akterdäck. Den kommer att ligga i en vädefinierad hög.
När man hängt upp ankaret så vevar man in (ankaro)linan så är den klar för nästa fällning.
Nu har jag ju inget akterdäck... och, det låter mycket krångligare än att bara ringla ner ankartampen - rund och go - i ankarstuven i en väldefinierad hög.
Klart!
Lägger ankaret och kättingen ovanpå, inget vevande.
Sedan är det klart för nästa fällning.

Dvs:
+ Jag slipper extramomentet att veva
+ Jag slipper ha ankare, kätting och en ful rulle hängandes på pushpit
+ Jag har en rund lina som fjädrar bra och är skön att hålla i
+ När linan inte används är den skyddad från solens arga strålar
- Jag hade kunnat använda stuven till något annat, kanske?

...men det är bra att många är nöjda med produkten, även om jag fortfarande inta fattar grejen...
Nyckeln till att "fatta grejen" är värdet i att bandet alltid är klart att löpa ut, utan att kinka (därför brukar vi som föredrar tamp också ha diverse byttor, säckar och hinkar att samla linan i, så den löper ut igen, utan knot (obs: vits!). Det enda som är praktiskt med upprullningen är när det efter diverse dekadarier är upprullat, så tar det mindre plats än 50 meter tamp i en bytta. Men skall man Ankarolina sig efter konstens alla regler får man också räkna med att om bandet lindas upp vått, så är det inte helt bra (lika litet som en lina) men en löst stuvad lina torkar relativt snabbt. Den stora och allvarliga baksidan är att polyesterbandet inte tål solljus så bra som man förmodligen önskar.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Marknadsundersökning Ankarolina

Inlägg av peterh » tis 14 maj 2013, 09:16

Anders S skrev:
Peter_K skrev:
peterh skrev:Enkelt, man drar upp (ankaro)linan och lägger den på akterdäck. Den kommer att ligga i en vädefinierad hög.
När man hängt upp ankaret så vevar man in (ankaro)linan så är den klar för nästa fällning.
Nu har jag ju inget akterdäck... och, det låter mycket krångligare än att bara ringla ner ankartampen - rund och go - i ankarstuven i en väldefinierad hög.
Klart!
Lägger ankaret och kättingen ovanpå, inget vevande.
Sedan är det klart för nästa fällning.

Dvs:
+ Jag slipper extramomentet att veva
+ Jag slipper ha ankare, kätting och en ful rulle hängandes på pushpit
+ Jag har en rund lina som fjädrar bra och är skön att hålla i
+ När linan inte används är den skyddad från solens arga strålar
- Jag hade kunnat använda stuven till något annat, kanske?

...men det är bra att många är nöjda med produkten, även om jag fortfarande inta fattar grejen...
Nyckeln till att "fatta grejen" är värdet i att bandet alltid är klart att löpa ut, utan att kinka (därför brukar vi som föredrar tamp också ha diverse byttor, säckar och hinkar att samla linan i, så den löper ut igen, utan knot (obs: vits!). Det enda som är praktiskt med upprullningen är när det efter diverse dekadarier är upprullat, så tar det mindre plats än 50 meter tamp i en bytta. Men skall man Ankarolina sig efter konstens alla regler får man också räkna med att om bandet lindas upp vått, så är det inte helt bra (lika litet som en lina) men en löst stuvad lina torkar relativt snabbt. Den stora och allvarliga baksidan är att polyesterbandet inte tål solljus så bra som man förmodligen önskar.
det riktigt positiva med en rulle är att den med hög grad av sannolikhet rullar ut sig utan att kinka när man behöver fälla ankaret. En lina, även om den ligger i en hink, tenderar att knyta sig och/eller kinka ( för mig i alla fall).
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar