Tätning i gänga
-
Spikifoten
- Guldmedlem
Tätning i gänga
Vad brukar ni köra som gängtätning? Jag menar mellan tex en skrovgenomföring och kulventil. Lin? Gängtejp? Sikaflex i gängan med risk för att det aldrig går att få isär?
Det är en nippel som köksavloppet skall anslutas till som skall skruvas fast i en kulventil. Den mynnar under vattenlinjen, så det bör ju vara tillförlitligt tätt.
Det är en nippel som köksavloppet skall anslutas till som skall skruvas fast i en kulventil. Den mynnar under vattenlinjen, så det bör ju vara tillförlitligt tätt.
Re: Tätning i gänga
Den extremt populära Loctite-VVS-tätningen har fått en Biltemakusin : http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... ning-3641/Spikifoten skrev:Vad brukar ni köra som gängtätning? Jag menar mellan tex en skrovgenomföring och kulventil. Lin? Gängtejp? Sikaflex i gängan med risk för att det aldrig går att få isär?
Produkten påminner mycket om snor (jodå!) och fungerar utmärkt.
Sedan fungerar säkert lin med smet och gängtape (utan smet) lika bra som de alltid har gjort. Men det här medlet är ännu enklare att använda och tillåter att man justerar lägen på ventilen innan det härdat.
Anders S
Lin gärna förstärkt med rörmokarfett ( vad det nu heter ) är första andra och tredje valet. Ser inget skäl att användaSpikifoten skrev:Vad brukar ni köra som gängtätning? Jag menar mellan tex en skrovgenomföring och kulventil. Lin? Gängtejp? Sikaflex i gängan med risk för att det aldrig går att få isär?
alternativa produkter.
Gängtape går bort då man inte kan "backa" utan att riskera läckage.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Loctite 577 är en populär produkt för gängtätning. Kopplingar går att demontera. Kranar kan ställas i valfri vinkel innan det härdar. Det blir snortätt, mm. Det är en sån där produkt man hade gift sig med om det hade varit en kvinna.
-
Spikifoten
- Guldmedlem
Kanske får köpa lite sån där 577, alternativt biltemavarianten. Det är trångt som attan att komma åt med rörtång och skiftnyckel. Lin blir ju lite trögt när man skall dra åt.
Tack för svar!
Tack för svar!
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag kör med Unipak's gängtätning och lin.
Den är precis lika mycket äkta vara som Loctite, fast mycket billigare.
Även om det som skrivs ovan inte går åt så mycket så måste man lik förbannat köpa en hel tub.
Den är precis lika mycket äkta vara som Loctite, fast mycket billigare.
Även om det som skrivs ovan inte går åt så mycket så måste man lik förbannat köpa en hel tub.
Alla borde ha skägg
Lin med rörmokarfett absolut outstanding!
Det enda som proffs använder vid utsatta lägen.
Slanganslutning utomhus där droppläckage kan accepteras funkar teflontape ok.
Det enda som proffs använder vid utsatta lägen.
Slanganslutning utomhus där droppläckage kan accepteras funkar teflontape ok.
Vem säljer denna gegga över disk i Stockholm?AndersGustafsson skrev:Loctite, köper den äkta varan. Det behövs ju inte så mycket
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Elfa är du förmodligen rätt bekant med.Seawolf skrev:Vem säljer denna gegga över disk i Stockholm?AndersGustafsson skrev:Loctite, köper den äkta varan. Det behövs ju inte så mycket
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18991
mvh Sven-Barry
-
Spikifoten
- Guldmedlem
Det blev lin + smörja. På onsdag får vi se om det blev tätt 
Välsorterade järnhandlare har. Ev går det att finna på andra ställen som kan VVS och liknande.Seawolf skrev:Vem säljer denna gegga över disk i Stockholm?AndersGustafsson skrev:Loctite, köper den äkta varan. Det behövs ju inte så mycket
Varning:
1) det är dyrt.
2) när det väl har härdat (härdar med tryck) sitter det som berget.
Mycket enkelt att använda.
/J
150 spänn för en flaska på 50 cl som aldrig torkar ut. Räcker mycket länge.Jaramaz skrev:Välsorterade järnhandlare har. Ev går det att finna på andra ställen som kan VVS och liknande.Seawolf skrev:Vem säljer denna gegga över disk i Stockholm?AndersGustafsson skrev:Loctite, köper den äkta varan. Det behövs ju inte så mycket
Varning:
1) det är dyrt.
2) när det väl har härdat (härdar med tryck) sitter det som berget.
Mycket enkelt att använda.
/J
577 sitter inte som berget, utan går att demontera. Det är inte gängsäkring vi pratar om, utan gängtätningsprodukter. Det finns dock alternativ, tex Loctites gängsnöre som även funkar på plastgängor - och sedan andra gängtätningsprodukter ämnade för större resp finare gängor.
Slutligen, 577 är ett anaerobt lim, dvs det härdar i brist på syre - inte av tryck.
-
Spikifoten
- Guldmedlem
Var handlar du?
Elfa vill ha 385:- för 50ml, dvs 5cl, när jag tittade.
Jag tycker att det låter dyrt.
jämfört med en lintuss är det svindyrt !Spikifoten skrev:Var handlar du?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.