Storlek på Houdini lucka

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Storlek på Houdini lucka

Inlägg av thomask » sön 14 apr 2013, 08:38

Finns det möjligen olika storlekar på Houdini? Hittade ny på Viking som det står att det är 500x500. min mäter jag till 493x493 invändigt.
Kan inte förstora hålet i båten. för då sabbar jag ramen som den sitter i.

Nån som vet??

/Thomas

Mats Brage
Diamantmedlem

Re: Storlek på Houdini lucka

Inlägg av Mats Brage » sön 14 apr 2013, 11:50

Hej,

Finns ett par alternativ om inte du hittar ngn bra på http://www.houdini-marine.co.uk/sheet6.html.

Både Lewar, Bomar och Vetus gör bra luckor, men lika olika håltagningsmått.

Själv kommer jag att öka öppningen lite, eftersom det blir väsentligen krångligare att minska hålet. Resten blir bara att spackla upp lite för att hantera den konvexa formen.

//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 apr 2013, 12:15

Se upp, se upp! Houdinis hålmått liknar inget annat, för radien är mindre. Det betyder att andra luckor som är "nära" inte räcker till i hörnen, vilken gör hela bytesprojektet mer opraktiskt än det måste vara.

Från Houdini till "annan lucka" => bevaka måtten och leta efter luckor med "houdinimått" - sådana finns. HAr man 2annan lucka" bör man fundera både en och två gånger innan man byter till Houdini, eftersom man sedan får svårt att byta till annat.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » sön 14 apr 2013, 12:48

Har Houdini nu och fortsätter gärna med det. Tycker den passar båten.
Om ingen vet får jag åka ut till Viking och mäta, Är den 500x500 så går den inte i, för min Houdini från 1978 är 493x493.
7 ynka millimeter! :o

/Thomas

M.A.C.
Silvermedlem

Inlägg av M.A.C. » sön 14 apr 2013, 14:08

Det är väl hålet som ska vara 500 x 500 om jag minns rätt. Gebo har ersättningslucka som ska passa om man inte vill ha Houdini igen...

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem

Inlägg av mikaelno » sön 14 apr 2013, 16:57

Den här funkar också istället Moonlight (554949 M98)

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 14 apr 2013, 19:31

Nu får någon gärna rätta mig, men jag har ett minne av att en kompis med Houdini-lucka på båten pratade om att de var andra mått på förr, vilket var irriterande när man skulle köpa tätningslister eftersom de bara fanns till den nya större luckan, men att om man var noggrann kunde listen kapas ner för att passa då den hade "hörnor" som följer luckans form...

Alltså, din gamla Houdini är något mindre än den som går att köpa ny idag.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 apr 2013, 22:44

Peter_K skrev:Nu får någon gärna rätta mig, men jag har ett minne av att en kompis med Houdini-lucka på båten pratade om att de var andra mått på förr, vilket var irriterande när man skulle köpa tätningslister eftersom de bara fanns till den nya större luckan, men att om man var noggrann kunde listen kapas ner för att passa då den hade "hörnor" som följer luckans form...

Alltså, din gamla Houdini är något mindre än den som går att köpa ny idag.
Som gammal Houdiniägare vet jag att ber'tta att det i så fall finns flera problem. Tidiga luckor har en typ av lucklås som är sådär, detta har ändrats på halvgamla. Sedan har vi problemet med hörnradien och tydligen nu också en variant med olika långa rännor för packningen, och därmed olika långa gummilister. Det som räknas är måttet utsida fläns/fläns - är detta större kan hindra att en lucka passar.
Anders S

Användarvisningsbild
burkslaven
Trogen medlem

Inlägg av burkslaven » mån 15 apr 2013, 08:17

Monterade en lucka från Gebo (luckan heter GE 80500129 hos KGK) kostar dock strax över 4000 i Sverige.

Länk med jämförelse:
http://www.seateach.com/Gebo-Houdini-Re ... -Hatch.htm

Tät, håller sig uppe själv, går att öppna/stänga utifrån (dock inte när den är låst).
Passar perfekt rakt i, man behöver dock borra nya hål för fästskruvarna.

Det finns även en lucka från Moonlight som enligt källor på internet ska passa 554949 M98. Se sidan 8 i länken:
http://www.omegasails.com.ua/site/BSI_moonligt_web.pdf
eller
http://www.bsidk.com/site.asp?sideid=221

Bild

Skriv svar