Laddningsproblem och luftningsproblem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Laddningsproblem och luftningsproblem

Inlägg av thomask » fre 05 apr 2013, 16:12

Behöver lite input igen! :( Fick äntligen igång md5an. MEN, den laddar inte. och avluftningen till sjövattnet läcker som ett såll, Allt är original md5.

Generatorn är en Sev/Marschall 35a. när motorn är i gång så ger den bara 0,3 volt på 61an (till lampan) och ingen laddning. OM jag kickar till den med 12 volt direkt till 61an så laddar den fullt sen. den behöver bara sättas igång liksom. men så kan jag inte hålla på varje gång. vad kan vara fel??? kan jag mäta nåt?
innan satt den det en röd klump på generatorn som jag slet bort (laddningsfördelare)

fel nummer två är den jäkla luftningsventilen som mer rinner än droppar, jag har gjort rent och allt ser ok ut, kan man plugga igen den utan att båten sjunker?
Kylslangar runt motor ligger väl över vattenlinje.

Snälla, ge mig lite enkla snabba fix :)

/Thomas

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Laddningsproblem och luftningsproblem

Inlägg av peterh » fre 05 apr 2013, 17:59

Problem 1 laddningen :
Lampan skall vara hel och skall vara ansluten till +12V när du slår på tändningen.
( om du drar ur kabeln i generatorn , och slår på tändningen skall laddlampan lysa
om du jordar 61)
Laddlampan skall f.ö lysa redan när du slår på tändningen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Laddningsproblem och luftningsproblem

Inlägg av Jaramaz » fre 05 apr 2013, 19:29

thomask skrev:el nummer två är den jäkla luftningsventilen som mer rinner än droppar, jag har gjort rent och allt ser ok ut, kan man plugga igen den utan att båten sjunker?
Kylslangar runt motor ligger väl över vattenlinje.
Nej, du skall inte plugga igen. Antar att det är vakuum - ventilen du avser. Den är möjlig att plocka isär, och rensa ordentligt. Obs försiktigt, inga märken i membran och packningar. En del kokar membranet för att få det fritt från salt.
I vilket fall, om det läcker så har det nog samlats smuts / avlagringar - rengör.

Det har skrivits spatkilometrar här på forumet hur man kan lösa problemen kring vakuumventilerna, en variant är att konvertera till ett stilla strilande (utombords).

/J

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Laddningsproblem och luftningsproblem

Inlägg av thomask » fre 05 apr 2013, 19:41

Lampan lyser när jag slår på tändning, OCH när motorn går. men slocknar genast när jag triggar den med 12 volt på 61.

Tänker INTE ha slangarna till avluftning upp genom sittbrunnsluckan och hängandes över kanten, så jäkla illa kan man inte ha det!
Då kan jag lika gärna borra hål i botten på båten, så vattnet kan rinna ut. bra försäkring så löser det sig.

/Thomas

120cara
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: Laddningsproblem och luftningsproblem

Inlägg av 120cara » fre 05 apr 2013, 20:36

Du skall ha 12v från tändning till lampan. Strömmen går sedan genom lampan och i fält på generatorn. När denna börjar ladda skickas plus spänning ut från generatorn till lampan. Således blir det plus/plus på lampan som då slocknar. Du kan få igång laddningen lite tidigare genom att öka watten på lampan, förslagsvis 4 watt.
http://motoren.ath.cx/. Bra sida!

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Laddningsproblem och luftningsproblem

Inlägg av thomask » lör 06 apr 2013, 08:23

Lampan har redan 12 volt vid tillslag av nyckel (den lyser) Det är generatorns 61 anslutning som inte skickar ut 12 volt när den börjar snurra.
som jag skrev innan, så hoppar laddningen igång när jag ger 61an en strömdutt.

/Thomas

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Laddningsproblem och luftningsproblem

Inlägg av Perra » lör 06 apr 2013, 10:38

Kolla att Du har 12 V på ledningen vid gen. när Du slår på tändningen.
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laddningsproblem och luftningsproblem

Inlägg av Anders S » sön 07 apr 2013, 12:27

Luftningen kan du inte vara utan, en hävert måste brytas, även om rörkröken går över vattenytan. Arkimedes, vet du.

Antingen en ventil som fungerar, eller en skvallerledning ut på sidan, det finns inget annat.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Laddningsproblem och luftningsproblem

Inlägg av thomask » sön 07 apr 2013, 14:06

Okay! jag ska köpe en martec avluftare eller liknande. Seasea har någon Avluftare, är det någon som har provat den?

Vad gäller laddningen, så har jag bara 3 anslutningar på gen. B+ D- och 61 till lampan. som jag för övrigt har som styrning till skiljerelät och sötvattenpumpen. men det kan väl inte ha med saken att göra?
B+ har 12 volt när tändning är på. D- har jord.

/Thomas.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Laddningsproblem och luftningsproblem

Inlägg av paliswe » sön 07 apr 2013, 14:58

thomask skrev:Okay! jag ska köpe en martec avluftare eller liknande. Seasea har någon Avluftare, är det någon som har provat den?
...
/Thomas.
Nej, du ska inte köpa nåt "liknande", du ska köpa Martec för det är den som är bäst och det är den som fungerar. Finns i olika storlekar, bl a 16, 19 och 22 mm slang (innerdiam).

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Laddningsproblem och luftningsproblem

Inlägg av Perra » sön 07 apr 2013, 23:20

Mellan lampan och 61 på gen. ska det inte vara något annat kopplat, det kan medföra att 61 blir kopplat direkt till jord genom relä eller annat, då får
inte generatorn tillräcklig spänning på fältlindningen för att kunna kicka igång laddningen.
Prova med att koppla bort allt utom lampan från 61. Mata övrig utrustning från tändlåset direkt istället.
Segla vackert.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Laddningsproblem och luftningsproblem

Inlägg av thomask » mån 08 apr 2013, 21:04

Ska testa det imorgon. har med funderat på om det krånglar pga att skiljerelät och sötvattenpumpen matas av generatorns 61a.
Har kopplat så på den andra båten, där funkar det.

/Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laddningsproblem och luftningsproblem

Inlägg av Anders S » mån 08 apr 2013, 21:31

thomask skrev:Ska testa det imorgon. har med funderat på om det krånglar pga att skiljerelät och sötvattenpumpen matas av generatorns 61a.
Har kopplat så på den andra båten, där funkar det.

/Thomas
Då skall jag förklara: 61-klämman matas med + genom lampan när generatorn står stilla. Får den inte en liten spänning den vägen börjar den aldrig ladda, men väl den börjat, så matar den fältlindningarna själv.
Nu kan det tänkas att du kopplat den andra båtens generator utan lampan, och då gå det utmärkt att ha förbrukare inkopplade på 61 - den går då raka vägen till + då "tändningen" slås till och motståndet i lampan ställer inte till med något. Har du däremot en lampa på vägen, så är du helt beroende av att lampan släpper igenom så mycket ström att batterifrånskiljaren och cirkulationspumpen inte tar alltihop. Då blir spänningsfallet stort och generatorn kikar helt enkelt inte igång.

Att testa: Kortslut lampan tillfälligt. Fungerar det då, så vet du. Botemedel: Dra en extra ledning till förbrukarna från tändningslåset, dvs "+1 på Perra".
Anders S

Skriv svar