sugtömning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: sugtömning

Inlägg av goph » mån 01 apr 2013, 18:47

Jag har ingen septitank, och tänker inte skaffa mig någon heller. Klart jag uppför mig som folk och inte låter fekalierna flyta omkring i badviken. Jag gör det jag måste göra på därvid anvisade platser. Vad som stör mig är alla dessa människor som sitter här och köper rakt av vad EU-ministeriet med dessa självutnämnda Påvar: Barosso, Herman Van Rompuy och Martin Schulz bestämmer. Lyssna och njut av en man med stort mod sätter dessa nissar på plats:

http://www.youtube.com/watch?v=sRjvFK9fYLQ

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: sugtömning

Inlägg av Anders S » mån 01 apr 2013, 23:35

goph skrev:Jag har ingen septitank, och tänker inte skaffa mig någon heller. Klart jag uppför mig som folk och inte låter fekalierna flyta omkring i badviken. Jag gör det jag måste göra på därvid anvisade platser. Vad som stör mig är alla dessa människor som sitter här och köper rakt av vad EU-ministeriet med dessa självutnämnda Påvar: Barosso, Herman Van Rompuy och Martin Schulz bestämmer. Lyssna och njut av en man med stort mod sätter dessa nissar på plats:

http://www.youtube.com/watch?v=sRjvFK9fYLQ
Var och en trotsar ju lagar och bestämmelser på eget ansvar. Att bajsa till sjöss eller t o m dricka en öl (eller två) låter ju förstås inte direkt som ett högriskprojekt när det gäller upproriskhet.

Det är nu inte heller EU som bestämt det här. Ett antal av EU:s medlemsländer har haft sådana här regler i många år, några redan innan de blivit medlemmar och i detta ärende har Sverige, likt Finland skrivit på HELCOM, och sitter därmed (inte) i smeten. . Ett av de mer bajsreglerande båtnationerna är USA (vissa stater) som inte är med i EU och Rysslandär med i HELCOM, men är som bekant inte med EU de heller, liksom Turkiet, som har riktigt stränga regler.
Anders S

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: sugtömning

Inlägg av goph » tis 02 apr 2013, 17:20

Anders S, du är inte dum någonstans, vet det. Men eftersom du ikläder dig besserwisserrollen kan du inte ge mig, och andra fakta. Hur mycket bajs, samt övriga utsläpp som förstör Östersjön, fördelat på människor, jordbruk, industri, allehanda djur, tror du begriper.

Statistik och fakta är alltid en bra grej.

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: sugtömning

Inlägg av goph » tis 02 apr 2013, 18:19

Helcoms hemsida:

In the 2010 HELCOM Moscow Ministerial Declaration, the Ministers of the Environment of the HELCOM Contracting Parties “decided to establish, for those HELCOM Contracting States being also EU-Member States, the role of HELCOM as the coordinating platform for the regional implementation of the EU Marine Strategy Framework Directive (EU MSFD) in the Baltic Sea...”.

The role of HELCOM as the coordinating platform for the regional implementation of the EU Marine Strategy Framework Directive (EU MSFD) in the Baltic Sea...”.

jaha

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: sugtömning

Inlägg av Anders S » tis 02 apr 2013, 18:52

Jag tror du missförstår mig, Goph:

Det finns två bottnar i detta: Den ena är filosofisk-praktisk-pragmatisk, och där kan man utan vidare beskriva bajsproblematiken som obefintlig i relation till naturens egen påverkan och helt irrelevant som problem betraktat om man jämför med till exempel polskt jordbrukande och dess restprodukter. Den andra bottnen är den symboliska betydelsen av att följa viktiga regelverk i smått, därför att det annars blir omöjligt att kräva att de efterföljs i stort. Det är det enda funktionella skälet att överhuvud taget avkräva båtfolk en septiktank, ett sughål och en (proforma?) efterlydnad av regelverket.

Sedan (och det vet alla båtägare, "sanna seglare" och andra amfibier som har mer än två hjärnceller med intakta synapser) så kan bara akut hjärnsläpp vara anledningen till utsläpp som skadar, till exempel om man tömmer eller spolar ut i småbåtshamnen eller på redden utanför badstranden... Att vi rent allmänt skitar ner med vårt kiss, bajs och kaffesump etc är en vulgäruppfattning hos miljömuppar som inte är på sjön mer än möjligen någon Ålandskryssning.

Det går att påstå samma sak om spritproblematiken, men den är litet mindre enkel, eftersom den kolliderar med en del andra regler. Bland annat har vi (jag, Goph, T och PeterK som exempel) alla en skyldighet att göra vad vi kan för att hjälpa våra medseglare om de är i nöd, och det går ju att tänka sig att en sådan plikt i alla fall inte skall påkallas av att omdöme eller risktagande förvärrats av ens litet salongsberusning. Sedan ÄR det ett faktum att alkoholberusning försämrar den mentala och fysiska prestationsförmågan, med den obehagliga bieffekten att det känns helt tvärtom. Här finns trots allt en smula vetenskaplig evidens - personperoende risker på sjön minskar en smula om man är nykter och ökar en aning om man är en smula berusad. Skandalen i den lagstiftningen är att den inte gäller de grupper som ÄR en fara för sig själv och andra (riktigt små båtar) och att den är godtyckligt satt vad gäller mellanstora båtar. (Examensfråga: Redogör för alla gränsdragningar avseende båtstorlek och toppfart när det gäller sjötrafikregler...). Sedan gäller exakt samma problematik för septiktankar som för alkohol, problemet (eller behovet) försvinner inte därför att det inte finns en toalett ombord.

Men hela saken (eller båda) har nu hamnat i det trista läget "damned if you do, damned if you don't". Att sanktionera onykterhet går inte an, lika litet som att sanktionera utsläpp och den som då aktivt arbetar för att ändra lagen får ju den besvärliga sitsen att svara på frågan: "Men vill du verkligen tillåta...." - en omöjlig sits i ett oinformerat opinionsläge. Det är den verkliga baksidan när en lätt klåfingrig lagstiftare försöker styra upp ett ickeproblem. Samtidigt måste man nog respektera det större problemet, och i min värld gör man då så gott man kan, på ett förståndigt sätt och blir elt enkelt en ögontjänare och uppträder lojalt med reglernas anda även om man (tror jag) i många fall tummar på deras bokstav.

Men, återigen, det är inte EU som tagit de här besluten åt oss. Det har vi gjort själva.
Anders S

rowe
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 21:54

Re: sugtömning

Inlägg av rowe » tis 02 apr 2013, 20:10

Bilden före jobbet att instalera sugtömning slang från tank till sjötömning bort (markerad två tejp) syns lite dåligt.
Före.jpg
sen här ser det ut efter jobbet nästan klart 1 1/4 tum T- rör,en rak, en 45 + en 90 graders vinkel återstår slang upp till däck genom skott. Röd slang luftning kommer ev, sätta in en till i insp.lucka på tank som går ihop till ny större genomföring.
Kommer att kolla vid sjösättning då det inte nu går att suga på vinterplats.
Vill gärna ha kommentarer.
Efter.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: sugtömning

Inlägg av Anders S » ons 03 apr 2013, 08:04

Jag anar att du fått den tama bläckfisken "på köpet", men skall du mecka ytterligare, så fundera på hur (om?) du kan dra ledningarna kortare och rakare. I min värld (toavärld) är det en fördel om man inte har för mycket att välja på. Är det genomförbart att du helt enkelt alltid spolar till tanken, och tar jobbet att tömma den på lämpligt sätt? Då minskar man avsevärt riskerna för ett slangbrott. Jag gillar att ha isoleringsventiler mellan olika komponenter i systemet och därför också så få komponenter som möjligt. Måste du ha trevägsventilen eller kan den inte göra bättre nytta mellan pumpen och T-röret ?

Men man får ju ta hänsyn till vad som kan göras och hur det gjorts tidigare, om man inte vill vända ut och in på allt.
Anders S

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: sugtömning

Inlägg av goph » ons 03 apr 2013, 17:22

Gillar dig Anders S. Kan inte låta bli. Är inte sarkastisk, menar det verkligen

rowe
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 21:54

Re: sugtömning

Inlägg av rowe » ons 03 apr 2013, 19:25

Bra förslag har haft tänket men eftersom det inte blir helt slut förän tidigast 2015 har jag möjliheten kvar att köra rätt ut, kanske inte så bra men har inte andvänt tanken innan så mycket, ser en bra lösning i framtiden med att ta bort rätt ut och bara ha tank skall jag då plugga sjötömning eller.
Har ventil mot havet efter sjöpump, det blir en del mindre slangar om jag gör enl Ert förslag men har inte plats till ventil mellan sug och sjö förrutom den mot sjön frågan är om sjöpump kan ta skada vid sugtömmning? Den vita slangen på bilden med 45 gradaren är bara löst ditsatt och inte klämmad bara för att visa hur det blev kommatt gå in i gardrob och upp genom däck med förhoppningsvis rätt genomföring ISO 8099:2000 110 mm.

Bra förslag skall överväga men tiden går och sjön suger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: sugtömning

Inlägg av Anders S » tor 04 apr 2013, 06:50

rowe skrev:Bra förslag har haft tänket men eftersom det inte blir helt slut förän tidigast 2015 har jag möjliheten kvar att köra rätt ut, kanske inte så bra men har inte andvänt tanken innan så mycket, ser en bra lösning i framtiden med att ta bort rätt ut och bara ha tank skall jag då plugga sjötömning eller.
Har ventil mot havet efter sjöpump, det blir en del mindre slangar om jag gör enl Ert förslag men har inte plats till ventil mellan sug och sjö förrutom den mot sjön frågan är om sjöpump kan ta skada vid sugtömmning? Den vita slangen på bilden med 45 gradaren är bara löst ditsatt och inte klämmad bara för att visa hur det blev kommatt gå in i gardrob och upp genom däck med förhoppningsvis rätt genomföring ISO 8099:2000 110 mm.

Bra förslag skall överväga men tiden går och sjön suger.
När folk frågar mig hur man kan göra brukar jag tycka att:
Med en hög tank, så sätter man "T-röret" mellan tankbotten och hav, och med en ventil till havet (och i mitt fall, också tanken). Då går avloppet från toan alltid till tanken, och om man är "utanför 12M-gränsen" direkt ut i sjön.
Med en låg tank ersätts "självfallet" av en pump och före pumpen ett t-tör för sugen, och så får man ta besväret att (om man är utanför 12M, förstås) genast eller senare tömma tanken med pumpen efter att ha spolat.

Isoleringsventiler sätts in efter tycke och smak - jag har en mellan toa och tank och en på tanken och mot sjön. Allt jag sparar i korta ledningar har jag bränt på ventiler... :D Det kan vara ide att ha en ventil mellan T-rör och pump, eftersom man då kan ta loss pumpen vid behov, men systemet fungerar för sugtömning i alla fall. Annars får man jobba med träpluggar och proppar om man krigsreparerar.

Toan är i båda fallen alltid kopplad bara till tanken, en enda slang. Om man tänker så kan man ju också vara säker på att ingen gör ett misstag i hamn (byggd eller natur-) och släpper något rakt ut - detta har ju varit viktigt även innan lagen kom. Idiotsäkert kan det inte göras, men det krävs ju i ditt fall i så fall att man med vett och vilja pumpar ut - det sitter ju långt inne.

Med din uppenbarligen fungerande bläckfisk hade jag heller inte gjort mer än en komplettering i sommar. Sedan kan man i lugn och ro göra ledningarna mer kompakta, efter att ha fått erfarenhet.
Anders S

Skriv svar