Maxi 999

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Maxi 999

Inlägg av Fredrik » lör 23 mar 2013, 17:48

Har börjat snegla på Maxi 999, det verkar vara en ganska trevlig båt att både segla och bo i. Letar efter lite erfarenheter av denna båttyp. Nästa båt vi köper kommer att användas till lite längre havsseglingar, t.ex. står det på agendan att segla till Skottland. Curt Gelin skriver i sitt test att roderaxeln på Maxi 999 går av efter ett tag när man seglar undanvind i grov havssjö och det låter ju onekligen lite trist... Stämmer det han skriver att det är dåliga roder på dessa båtar, eller är det bara att köra?

Vad finns det i övrigt för för- och nackdelar med denna båt? Vi vill ha en båt som inte är allt för tungdriven, den skall vara kul att segla med i skärgården och ändå lagom trygg ute på havet.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Maxi 999

Inlägg av Seawolf » lör 23 mar 2013, 19:19

http://www.batteknik.se/maxi/klubben/index.html
Där står det mesta.

Hjärtstocken har ett äldre och nyare utförande. Många ägare har förstärkt det äldre (som är rörformigt och har en olycklig svetsning av en bussning vid nedre lagret) med en intryckt homogen stång i epoxi .

På senare tid har MAXI 999 fått lite höjt SRS.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

120cara
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: Maxi 999

Inlägg av 120cara » lör 23 mar 2013, 20:31

Jag har seglat i 40 år ca 30000 sjömil i olika båttyper, så när jag bytte båt visste jag ungefär vad jag ville ha för egenskaper. Lättskött rigg med självslående fock och en båt som är lättmanövrerad i skärgården och i hamnar eftersom hälften av all segling är jag ensam. Ville absolut inte ha en båt som känns som en buss att segla. Var nära att köpa en ny Hanse, men pga urusla försäljare blev det inget av. Blev en 999:à som jag nu seglat 5000 sjömil med.
Mina positiva omdömmen:
*innerutrymmena, enkelt ihopsatt men fungerar bra
*kul att segla med lättdrivet skrov
*verkar vara bra byggda skrov med divinycell i däcket
*stor sittbrunn där alla får platts

Negativt:
*svanakter. Förtöjer man med akterlig vind sover man inte!
*Hjärtstocken bör på dom tidigare förstärkas. Har själv monterat i en homogen rostfri axel= urstark
*Väldigt beroende av ett fräscht storsegel som går att plana ut helt. Båten har fått ett ryckte om tungstyrdhet beroende av detta.
*Dåligt elsystem från fabrik. Har bytt det mesta.
*kunde vara 10 hk mer i maskin. Gör 7,1 knop, men vid tilläggningar i hård vind saknas det effekt.

Segla till Scottland är säker inga problem. Skulle dock rekommendera att fixa ett 3:e rev. Skulle jag segla längre så skulle iallafall jag välja en mera långkölad båt med masthead rigg för en lugnare resa.
Du kommer här säkert få tipps av seglare som aldrig ägt en 999:à men så är det ju på forum.
Lycka till.

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Maxi 999

Inlägg av Tordmulen » sön 24 mar 2013, 11:19

Det finns ett flertal 999 som har seglats i tuffa förhållanden både på Östersjön och Nordsjön en Norsk båt deltog i flera år på Shetlandsracet, andra båtar har deltagit i Östersjömaran Gotland runt Baltic 2 star under ganska jobbiga förhållanden, om du ska segla mycket havssegling välj rattstyrning, rodret är inte dåligt tvärtom men välj ett exemplar med 50mm homogen roderaxel som kom efter att par år.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Maxi 999

Inlägg av Seawolf » sön 24 mar 2013, 14:45

Nu skall väl inte denna tråd bli en fullkomlig förbättringshandbok, sånt finns det redan upptill i tråden.
Någon önskade starkare motor: Man kan med en mycket enkel modifiering av motorluckans vinkel få plats med en trecylindrig 2003:a på 28 hk, via några förlängningsjärn på motorbockarna, den motorn passar direkt mot S-drevet. Ingen plastning behövs, reglage, motorinstrument, avgas etc. passar som de är. Skapligt enkelt att byta även om man inte är någon van meckare. Det finns några sådana motorer på blocket, varav en del är renoverade.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar