VP 2002 olje och vatten läckage

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
lffnisse
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 21 mar 2013, 19:14

VP 2002 olje och vatten läckage

Inlägg av lffnisse » lör 23 mar 2013, 17:08

Min VP 2002 från 84 läcker olja mellan motorblock och backslag. Det droppar ungefär 0,5 dl/ timme under gång. Har gissat att det kan vara packbox på vevaxeln men är det enkelt i så fall att bytahttp://www.sailguide.biz/forum2/posting.php?mode=post&f=3#. Dessutom såg jag att att oljan i backslaget var mjölkig. Finns det någon del att byta ut gällande vattenkylningen? Tacksam för råd eftersom båten ligger utomlands. :roll:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: VP 2002 olje och vatten läckage

Inlägg av Anders S » lör 23 mar 2013, 18:26

Det är inte svårare att byta den packboxen än någon annan. Däremot kräver det att motor och drev delas, och för att få arbetsutrymme får man nog räkna med att flytta fram motorn. Frågan är ju hur du vill göra här, för har du inte bytt tätningsringen kan det ju vara dags för det, så här efter (typ) 20 år. I det läget kanske man kan göra det utan att flyttamotorn framåt (då kan man ta ut drevet i stället).

Äe oljan i backslaget mjölkig brukar det betyda att tätningen vid propelleraxeln är otät, lätt hänt om man (till exempel) får in en fiskelina i propellern. Den kan ju också helt enkelt vara sliten. Men den packningen lyder inte under normala slitageregler pga risken för mekanisk skada. Den byter man dock nerifrån.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: VP 2002 olje och vatten läckage

Inlägg av Seawolf » lör 23 mar 2013, 19:45

För att komplettera:
Byte av packboxen i drevänden av 2002:an sker via att dela svänghjulskåpan, sen lossa medbringaren med invändiga splines som håller fast svänghjulet, och lossa även svänghjulet.
Sen är det nog enklast och säkrast att lossa även andra delen av svänhjulskåpan och byta pckboxen som sitter där. Innan den gamla lossas mäter man hur långt in den är intryckt, så man kan montera den nya förskuten någon mm ifrån gamla läget så att nya packboxens läpp inte går i det gamla slitspåret på axeln.
Om motorn är OK för övrigt och man vill behålla båten ett tag bör man byta medbringaren till den senare typ som finns och som har gummibussningar annars löper man risk att splinesen på drevaxeln nöts ut och släpper. OBS: man behöver helst nya O-ringar till inre svänghjulskåpan när man återmonterar den.

Sen är det nog dags att byta packboxen bakom remskivan i motorns andra ände då man ändå är på G. Det går någorlunda enkelt att göra via att se en sprängskiss. Men man behöver en avdragare för själva remskivan, resten är OK.

Grå olja i drevet:

På land tappar man ut oljan. Sen lossar man propellern, sen offeranoden. Därefter lossar man de två bultar som håller nedre lagerhuset och drar ut det. Sen är resten någorlunda självförklarande för hur man byter packboxarna. Skulle utgående axels yta vid packboxen ha för stora slitspår kan man renovera den via en slags supertunna bussningar från SKF som man får beställa särskilt. (FInns beskrivet i en några år gamma "Practical Boat Owner).
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: VP 2002 olje och vatten läckage

Inlägg av Anders S » sön 24 mar 2013, 07:12

Det kanske är bäst att påpeka att både jag och (tror jag) Seawolf utgår från att backslaget är ett segelbåtsdrev. Det är det vanligaste, men det måste inte vara så, och då kräver den mjölkiga oljan en annan förklaring. För fullständighetens skull bör man då veta ett det finns backslag som kyls med vatten via någon form av VV-växlare, och att det kan då tänkas att olja och vatten blandas den vägen.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: VP 2002 olje och vatten läckage

Inlägg av Seawolf » sön 24 mar 2013, 08:01

200X-serien har varianter av backslaget MS2 http://www.marinepartseurope.com/en/vol ... 15158.aspx
Det verkar inte så troligt att vatten kommer in där. Fast det är marigt att se hur oljekylarens vatten passerar oljeutrymmet.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: VP 2002 olje och vatten läckage

Inlägg av Perra » sön 24 mar 2013, 10:59

Jo det sitter ett kylarpaket innanför bakgaveln på backslget. Där kan det uppstå läckage.
Perra.
Segla vackert.

lffnisse
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 21 mar 2013, 19:14

Re: VP 2002 olje och vatten läckage

Inlägg av lffnisse » sön 24 mar 2013, 11:46

:lol:
Tackar för all hjälp. Känns som jag har koll på oljeläcket på vevaxeln. Som Anders S var inne på så har jag inte segelbåtsdrev och om Värmeväxlaren är problemet så tror jag att det sitter längst akterut. Är det någon som vet hur man reparerar eller byter den smidigast? :roll:/lffnisse

Skriv svar