Värmare från china?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Värmare från china?

Inlägg av Anders S » sön 10 mar 2013, 11:08

Jaramaz skrev:
oceansailor skrev:Man kan ju alltid köpa 4 värmare och ändå inte lagt ut mer än på en original. Min Webasto har funkat klanderfritt i 10 år. Men nu har den börjat krångla.
och inte en tanke på att det kostar att utveckla en värmare som Webasto? Det gäller bara att tjäna in några få kronor som "privatperson"?

Sedan kan man ju undra hur lång livslängd som förväntas. 10 år av lite då och då bruk, det är alldeles fantastiskt. Du säger inget om vilket underhåll du gjort under åren.

Vi har haft de här diskussionerna genom åren. Folk som undrat hur P**son utombordare (kopior av annat känt märke) fungerar. Förra årets höjdpunkt var när en sk expert köpte sig en (faktiskt två) kinesisk radio + förstärkare för en billig peng. Och utbredde sig väldiga om hur förträffliga de var, konstruktion och arbetsprinciper. Innan han hade fått hem det beställda. Efter det uppdagades att a) han fick annat än han trodde (hans fel, han hade inte läst på ordentligt) och b) en av de två gick snabbt till de sällare jaktmarkerna.

Samma frågor hela tiden: kopia från Kina, jag kan spara lite, tror ni det är bra?

Svaret är enkelt: nä. Det finns inga gratisluncher.
/J
Jag handlade också en billig förstärkare (LEPAI) som fungerar alldeles utmärkt. Den låter t o m "bra". Däremot har rederiets inrednings- och utseenderåd (enpersonsfunktion) påtalat att "här blir det inga hål för högtalare, om du trodde det" så saken ligger litet i viloläge tills jag löst problemet med anständiga, marindugliga, fristående, hyfsat bra högtalare. Ingenting blir sådär enkelt, om man inte vill. Men här talar vi om en hundralapp, alltså inget som man inte kan skratta litet lagom skamset åt, när man lugnat sig från känslostormarna av att känna sig lurad.

När det gäller kinavärmare (av "Webastotyp") bör man ju inse att när de befinner sig i båten har man bara sparat inköpsskillnaden mellan själva värmaren från ena och andra leverantören. Allt arbete är detsamma, alla tillbehör, slangar etc är lika. Man har sedan (bokstavligen!) en världsomspännande garanti (i praktiken har man alltså inte det, räkna på returfrakt till Kina, inklusive tull- och speditionsavgifter). Sedan är det en fråga om reservdelar och hur snabbt de kan levereras, om de kan levereras. Min bror, som köper annat från Kina vet att berätta att kineser ofta dealar med garantin på så sätt att man överlevererar till kunden för att ge reklamationsmarginaler. Sedan tillverkar man något annat och kanske aldrig mer just den produkten man sålde för några år sedan.

Det finns en magisk gräns för tull- och momsfrihet från Kina, som ligger på några hundralappar - det kan man utnyttja/räkna med för småskräp på ebay. En produkt för ett antal tusenlappar lär ge utslag på tullens tull&moms-radar.
Anders S

Spikifoten
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37

Re: Värmare från china?

Inlägg av Spikifoten » sön 10 mar 2013, 13:43

Det gäller ju att skillnaden i pris motiverar risken för usel kvalitet och skillnaden i funktion, mm.
Om den kostar 14.000 lokalt och 4000 från china så kan jag tycka att det är värt att chansa, om man dessutom kan få lite feedback från andra som köpt. Skillnaden mellan 5000:- och 7000:- lär inte få mig att beställa från china, så har vi rett ut det i alla fall.
Dock vore det fortfarande intressant att veta hur china-varianten fungerar och hur den är byggd. Dvs är det en helt annan produkt, eller är det rentav en kopia med samma delar som originalet? De ser så väldigt lika ut.
Det förekommer ju ibland att den mindre nogräknade fabriken dubblerar serien genom att köra ett nattskift extra och sedan sälja de produkterna vid sidan av.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Värmare från china?

Inlägg av Excel 319 » ons 13 mar 2013, 11:43

Här finns lite erfarenheter från ett grannforum angående kinavärmare. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=424136

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Värmare från china?

Inlägg av goph » ons 13 mar 2013, 18:21

Såg en Snugger Air heater på ebay för sådär 4500:- ett rimligt pris tycker jag.

Men svensken är som han är: "Frugan, nu har vi kört volvo i 40 år, dä ä finfina grejer dä, så det bli nog en till"

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Värmare från china?

Inlägg av Excel 319 » tor 14 mar 2013, 07:30

goph skrev:Såg en Snugger Air heater på ebay för sådär 4500:- ett rimligt pris tycker jag.

Men svensken är som han är: "Frugan, nu har vi kört volvo i 40 år, dä ä finfina grejer dä, så det bli nog en till"
När jag läser om problemen köparna har haft med Snuggern, så tycker jag nästan att 4500:- är i överkant av vad jag skulle vilja betala.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Värmare från china?

Inlägg av Seagull » tor 14 mar 2013, 08:30

Om jag skulle köpa en värmare är tillförlitligheten och säkerhetstänket bakom konstruktionen viktigt.
Det tillverkas produkter av mycket hög kvalité i Kina och det tillverkas också kopior av konstruktioner som den värmare som det pratas om i denna tråd. Men frågan är hur pass mycket "tänk" det finns bakom deras kopierade konstruktion? Kan man verkligen med gott samvete släcka sin läslampa på kvällen och låta värmaren stå på medan man slumrar? Hur brandsäker är konstruktionen? Ett känt värmar-företag sätter ju hela sin verksamhet och namn på spel ifall man skulle tillverka en produkt som är farlig att använda. Ett Kinesiskt kopieringsföretag byter bara inriktning och börjar istället kopiera en ny teknikpryl.
Det är sådant jag skulle tänka på om ligger vaken på natten -och inte på hur många tusenlappar jag sparar.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Värmare från china?

Inlägg av Schvidja » tor 14 mar 2013, 09:10

Tittar man på bildieselvärmare så verkar de ha lite bättre priser, finns det någon skillnad mot en båtvattenvärmare?
http://www.blocket.se/vasternorrland/Di ... m?ca=2&w=3

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Värmare från china?

Inlägg av Anders S » tor 14 mar 2013, 11:07

En sak som skiljer är ju avgasröret. I en vattenburen fordonsinstallation kan man räkna med att värmaren sitter "utomhus", det kan man aldrig på en båt. Därför måste avgassystemet vara helt tillförlitligt. Så till den vattenburna värmaren måste du lägga kostnaden för en avgasgenomföring (som inte smälter eller bränner båten) och en rostfri, isolerad avgasledning. Det blir ett par tusen till (typ, två).

Sedan jämförs en luftvärmare med en vattenvärmare, och då ingår elementen (konvektorerna) och vattenledningarna i budgeten, men det är ju inte båt- utan modellberoende. I fordon brukar ju dessa redan finnas på plats.
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Värmare från china?

Inlägg av Schvidja » fre 15 mar 2013, 18:14

Jo det förstår jag men för den som vill uppgradera sin båtvattenvärmare till en ny så ser det ut som att man kan tjäna rätt mycket på att köpa en ny eller begagnad bilvärmare, utbudet är stort de ser likadana ut du kan köpa samma märke och samma extrautrustning, displayerna kan se lite annorlunda ut och du kan få en startnyckel med ett känt bilmärke på. Jag har svårt att förstå varför en båtvärmare kostar dubbelt så mycket. Eller har jag missat något.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Värmare från china?

Inlägg av Anders S » fre 15 mar 2013, 20:48

Nej, bara skillnaden mellan en värmare monterad utomhus och en värmare monterad inomhus. Om du kollar upp vad kostnaden är för ett luftintag, ett avgasutsläpp, rostfri isolerad avgasslang och en näve beslag för dessa så blir det väl ungefär skillnaden. Monteringssatsen till en bil är ju mycket mindre omfattande än för en båt.
Anders S

Skriv svar