sugtömning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
rowe
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 21:54

sugtömning

Inlägg av rowe » ons 06 mar 2013, 22:36

Skall instalera sugtömning i min HR 29 och vill ha tips på slangdraging samt hur och om tilluft som kommer i liten slang via vent.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: sugtömning

Inlägg av AndersGustafsson » tor 07 mar 2013, 07:41

Det beror litet på hur det ser ut i din båt. Finns en massa om detta på nätet, men kort så skall du ha minst 19mm avluftning och gärna dra den akterut så lukten försvinner :)

I vår gamla båt så gick det en slang från tanken till tömningspumpen. På den slangen satte jag ett T-stycke i mässing och moddade en mässingsplugg med O-ring. Alt detta satt under luckan i aktertoften.Man lossade muttern och tryckte ned sugbeslaget. Funkade busbra.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: sugtömning, rörmokeriet - tips:

Inlägg av Anders S » sön 10 mar 2013, 10:48

Här gäller det att tänka rätt! När hamnens suganordning kopplas in bryr den sig inte om vad den får grepp om, utan tar vad den får. Har man då ett T-rör mellan tanken och en tömningspump (eller på ledningen mellan tankbotten och utlopp, vid självfall) så är det viktigt att man kan isolera tanken från havet. I pumpfallet blir det då pumpens backventil som blir första stopp, sedan den (förmodar vi) stängda utloppsventilen. I självfallet blir det lika viktigt att man har bottenventilen stängd.

Man kan därför också överväga att sätta en "L"-ventil på utloppet från tanken, där man växlar mellan sugbeslaget respektive bottenventilen ("nödtömning"). JAg rekommenderar att man sätter en prydlig, för ändamålet avsedd standard-utloppsbeslag på lämpligt ställe. Det kan var mycket bra att inte riskera att förväxla vatten-, bränsle- och toatömning, av uppenbara skäl.

Som AndersGustafsson påpekar, 19 mm avluftning är den nya rekommendationen. Har man nu en 13 mm är allt inte förlorat, men det blir mycket viktigt att denna inte är strypt. Ofta finns en nätförsedd ventilator på skrovsidan - se noga till att det nätet inte är igensatt efter någon överfyllning. Man kan ta bort nätet om man vill.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: sugtömning

Inlägg av AndersGustafsson » mån 11 mar 2013, 09:15

Här gäller det att tänka rätt! När hamnens suganordning kopplas in bryr den sig inte om vad den får grepp om, utan tar vad den får
Du har helt rätt! I mitt fall var det a) pumpens backventil och b) bottenventilen som alltid var stängd.
/Anders G

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: sugtömning

Inlägg av Excel 319 » ons 13 mar 2013, 11:54

Det pratas en hel del om risken för att suga ihop tanken om avluftningen är för klan, men sugs inte luften in via toan i så fall? Där sitter ju bara gummibackventilen, om man inte har den senaste med Twist´n´lock-funktion.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: sugtömning

Inlägg av T » ons 13 mar 2013, 12:49

Excel 319 skrev:Det pratas en hel del om risken för att suga ihop tanken om avluftningen är för klan, men sugs inte luften in via toan i så fall? Där sitter ju bara gummibackventilen, om man inte har den senaste med Twist´n´lock-funktion.
På mässan såg jag en säkerhetsventil avsedd för ändamålet, den öppnar alltså vid för stort undertryck. Säljs av Dometic, googla på 'SeaLand TankSaver'. Svenska Dometic vill ha 595 pix, det tycker jag är för dyrt. Det borde gå att hitta den till ett bättre pris i t.ex England men ännu har jag inte hittat det.

:o
/T

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: sugtömning

Inlägg av AndersGustafsson » ons 13 mar 2013, 13:11

/Anders G

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: sugtömning

Inlägg av Lasse L » ons 13 mar 2013, 16:40

T skrev:
Excel 319 skrev:Det pratas en hel del om risken för att suga ihop tanken om avluftningen är för klan, men sugs inte luften in via toan i så fall? Där sitter ju bara gummibackventilen, om man inte har den senaste med Twist´n´lock-funktion.
På mässan såg jag en säkerhetsventil avsedd för ändamålet, den öppnar alltså vid för stort undertryck. Säljs av Dometic, googla på 'SeaLand TankSaver'. Svenska Dometic vill ha 595 pix, det tycker jag är för dyrt. Det borde gå att hitta den till ett bättre pris i t.ex England men ännu har jag inte hittat det.

:o
/T
Istället för en säkerhetsventil kan man koppla på ett rör på utsuget som släpper in "tjyvluft" med en lämplig kran för reglering.
TOATÖMM.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: sugtömning

Inlägg av Anders S » ons 13 mar 2013, 17:53

Lasse L skrev:
Istället för en säkerhetsventil kan man koppla på ett rör på utsuget som släpper in "tjyvluft" med en lämplig kran för reglering.
Det kan man göra, inte så dumt. Men tror panelen inte det i så fall är bättre att sätta smygluftventilen på ledningen från toan till tanken i så fall ? Med en liten utveckling kan man då kanske våga ha en backventil på den, och slippa risker för obehaglig bakspolning. Till vardags är ventilen förstås stängd.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: sugtömning

Inlägg av T » ons 13 mar 2013, 21:03

Anders S skrev:
Lasse L skrev:
Istället för en säkerhetsventil kan man koppla på ett rör på utsuget som släpper in "tjyvluft" med en lämplig kran för reglering.
Det kan man göra, inte så dumt. Men tror panelen inte det i så fall är bättre att sätta smygluftventilen på ledningen från toan till tanken i så fall ? Med en liten utveckling kan man då kanske våga ha en backventil på den, och slippa risker för obehaglig bakspolning. Till vardags är ventilen förstås stängd.
Till vardags? I min vardag är det lugnast om det inte finns några kranar som ska öppnas eller stängas, kommas ihåg eller glömmas bort.
Vid tanktömning ska det bara var att öppna däcksförskruvningen, trycka i slangen och blåsa på, eller suga i eller vad det är man gör.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: sugtömning

Inlägg av Anders S » ons 13 mar 2013, 22:41

T skrev:
Anders S skrev:
Lasse L skrev:
Istället för en säkerhetsventil kan man koppla på ett rör på utsuget som släpper in "tjyvluft" med en lämplig kran för reglering.
Det kan man göra, inte så dumt. Men tror panelen inte det i så fall är bättre att sätta smygluftventilen på ledningen från toan till tanken i så fall ? Med en liten utveckling kan man då kanske våga ha en backventil på den, och slippa risker för obehaglig bakspolning. Till vardags är ventilen förstås stängd.
Till vardags? I min vardag är det lugnast om det inte finns några kranar som ska öppnas eller stängas, kommas ihåg eller glömmas bort.
Vid tanktömning ska det bara var att öppna däcksförskruvningen, trycka i slangen och blåsa på, eller suga i eller vad det är man gör.

:o
/T
Jag tror att det kan vara litet vådligt att sätta en undertrycksventil på just bajstanken, med tanke på dess innehåll, så därför kan det nog vara bra att ha en stabilare tätning än enbart en fjäderbelastad backventil, speciellt i sjögång och med litet dynamiska belastningar. Här är ju en svetsad stos med en slang rakt ut mycket bättre - det här är ju "fix" för den som tror att luftningen inte riktigt räcker till. Frågan är ju också om ditt första tips skapar en potentiell läcka i tanken om den havererar eller om den havererar failsafe ? Här en diskussion om just detta: http://www.greatgrady.com/forum/viewtop ... =2&t=14528

Vill man ha det problemfritt skall man nog satsa på en rejäl avluftningsledning i första hand.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: sugtömning

Inlägg av Lasse L » tor 14 mar 2013, 09:06

T skrev:
Anders S skrev:
Lasse L skrev:
Istället för en säkerhetsventil kan man koppla på ett rör på utsuget som släpper in "tjyvluft" med en lämplig kran för reglering.
Det kan man göra, inte så dumt. Men tror panelen inte det i så fall är bättre att sätta smygluftventilen på ledningen från toan till tanken i så fall ? Med en liten utveckling kan man då kanske våga ha en backventil på den, och slippa risker för obehaglig bakspolning. Till vardags är ventilen förstås stängd.
Till vardags? I min vardag är det lugnast om det inte finns några kranar som ska öppnas eller stängas, kommas ihåg eller glömmas bort.
Vid tanktömning ska det bara var att öppna däcksförskruvningen, trycka i slangen och blåsa på, eller suga i eller vad det är man gör.

:o
/T
När man "hittat" hur kranen skall stå för lämplig mängd tjyvluft behöver man inte stänga den.
Förutsatt att luftintaget sitter på lämpligt ställe så att vatten inte tränger in vid segling.

rowe
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 21:54

Re: sugtömning

Inlägg av rowe » tor 28 mar 2013, 22:12

Tack för bra tips kommer troligen att bevara nuvarande luftning, sätter en trevägs kulventil på sjötömningsrör nära septitank och går med ny tömningsmöjlighet upp på babord. skall ta foto i påsk.
Troligen är luftning i rätt storlek.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: sugtömning

Inlägg av Mackey » fre 29 mar 2013, 19:45

Håller med om att det är skönt att slippa olika ventiler som ska stå i rätt lägen.

Det behövs ingen dyr 3-vägs kulventil, ett T-rör på slangen mellan tank och bottentömning räcker gott.
Köpte ett T-rör på Hjertmans för 79:- kr.
http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=639&xartnr=

Avluftningen bör var relativt grov, men vi har en 3 m lång 10 mm slang och det funkar också bra. Vi provade lite försiktigt i början, men det är absolut inga problem att dra på fullt sug.

Just nu verkar det råda mest förvirring vilken typ av däcksgenomföring man ska ha.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... attoalett/
Dessutom är det oklart vad som funkar i våra grannländer...

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: sugtömning

Inlägg av Anders S » sön 31 mar 2013, 08:43

Mackey skrev:Håller med om att det är skönt att slippa olika ventiler som ska stå i rätt lägen.

Det behövs ingen dyr 3-vägs kulventil, ett T-rör på slangen mellan tank och bottentömning räcker gott.
Köpte ett T-rör på Hjertmans för 79:- kr.
http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=639&xartnr=

Avluftningen bör var relativt grov, men vi har en 3 m lång 10 mm slang och det funkar också bra. Vi provade lite försiktigt i början, men det är absolut inga problem att dra på fullt sug.

Just nu verkar det råda mest förvirring vilken typ av däcksgenomföring man ska ha.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... attoalett/
Dessutom är det oklart vad som funkar i våra grannländer...

Mackey
Sådär säger bara den som aldrig haft anledning att fixa med en full bajstank... :D Jabscos addendum till Murphys lag: "Sannolikheten för att tömningen av en toatank krånglar är direkt proportionell till fyllnadsgraden".

Tvärtom: mina varma rekommendationer är att ha en ventil nära eller på tanken (för att kunna isolera tanken mot insidan av båten) och en ventil vid bordsgenomföringen (för att kunna isolera havet från insidan av båten, den är ju odiskutabel). Sedan är ju frågan om vad man menar med en "dyr ventil". Arbete, slang, däcksbeslag och nödiga slangklämmor kostar såpass att projektet kanske inte blir så mycket totalt dyrare med en extra kulventil. Om man då väljer att sätta en tvåvägs eller trevägs (kompaktare lösning men dyrare än ett T-rör och en envägs) på tanken bestämmer man själv. Det är ju troligt att lösningen med ett T-rör emellan två ventiler kan ge bättre flöde och kan rensas om något, någon gång (brrrrr) fastnar i kröken.

Sedan är en annan viktig fråga om man har en lågt liggande tank eller en högt placerad (självfall). Ett slangbrott (eller brusten slangklämma, åldrat T-rör (som i länken) eller ett i lönndom uppfrätt mässingsbeslag) är helt förödande i det senare fallet. Där skall man absolut ha en extra ventil på själva tanken eller så nära man kan.

Erfarenheterna från en 10 mm avluftning låter ju bra. Ett beslag av "nya standarden" med en adapter för gamla sugslangar borde ge max användbarhet. "Jag tvår mina händer" är ett i dessa tider aktuellt uttalande som nog får gälla även framgent i detta.
Anders S

Skriv svar