Var är våren?
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Var är våren?
Nu börjar man längta ordentligt efter våren! Presenningen är av sedan några veckor och det är full aktivitet. Motorbyte och montage av bogpropeller pågår. Trots kylan lyckades marinan pricka in ett par dagar när det gick att plasta..infravärmare och kupéfläktar fick hjälpa till..
Men nu är det snart klart!
Jäklar va spännande det skall bli att provköra det hela!!
Vad har Ni andra haft för projekt under vintern?
/Ola
Men nu är det snart klart!
Jäklar va spännande det skall bli att provköra det hela!!
Vad har Ni andra haft för projekt under vintern?
/Ola
Re: Var är våren?
Småsaker; köpt en tacktic vindmölla, byter sittbrunnsbord , byter "instrumentlåda" mest för att få plats med tacktick-en
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Byggt båt som en tok, hoppas fortfarande på sjösättning under säsongen!
/Tobias
/Tobias
Bygger en Diva 38.2 i halvfabrikat för segling i Europafart, sjösättning 2014
http://www.meadiva.se
http://www.meadiva.se
Med er byggiver så tror jag att ni lyckas, jag är mycket imponerad av ert verk och uttryck, den kommer förmodligen bli den mest gedigna divan som byggts.
Köpt ny genua
Vind/log/lod system (NX2 Sailpack) som ska monteras
Bygger fn en kylbox
Bytt ut alla avlastare & winchar
Rivit ur vattentank och lagt in en vattensäck, dragit nya slangar
Bytt skrovgenomföring för avlopp
Boomstrut ska monteras
Byta alla fall samt masttrissor
Montera ny sprayhood
Så jodå, det har blivit och kommer bli bra mkt att göra inför säsongen -13
Vind/log/lod system (NX2 Sailpack) som ska monteras
Bygger fn en kylbox
Bytt ut alla avlastare & winchar
Rivit ur vattentank och lagt in en vattensäck, dragit nya slangar
Bytt skrovgenomföring för avlopp
Boomstrut ska monteras
Byta alla fall samt masttrissor
Montera ny sprayhood
Så jodå, det har blivit och kommer bli bra mkt att göra inför säsongen -13
vad skönt att allt detta gjordes förra året:
Bytte motor och installerade en elmotor. Nu kör jag med fyra separata framdrivningsalternativ. El, el/diesel, diesel och vind.
Ny rigg. En tvåspridare från seldén med runners och checkstays. Allt löpande i dynema. Topphissad spinn/gennaker som jag inte har köpt än.(knapphet råder) Förhoppningsvis hittar jag något bra begagnat. Ett snyggt gennakerpeke vore fränt. (Ingen landgång)
Ny genua. Nya riggen har längre förstag och kortare kaltopp än den gamla.
Fixat skrovklädseln som helt utan förvarning ramlade ner. Limmade om med våtrumslim.
I år skall jag göra så lite som möjligt och segla så mycket som möjligt. Självklart kommer jag behöva laga allt som hela tiden slutar fungera, så är det ju alltid.
//F
Bytte motor och installerade en elmotor. Nu kör jag med fyra separata framdrivningsalternativ. El, el/diesel, diesel och vind.
Ny rigg. En tvåspridare från seldén med runners och checkstays. Allt löpande i dynema. Topphissad spinn/gennaker som jag inte har köpt än.(knapphet råder) Förhoppningsvis hittar jag något bra begagnat. Ett snyggt gennakerpeke vore fränt. (Ingen landgång)
Ny genua. Nya riggen har längre förstag och kortare kaltopp än den gamla.
Fixat skrovklädseln som helt utan förvarning ramlade ner. Limmade om med våtrumslim.
I år skall jag göra så lite som möjligt och segla så mycket som möjligt. Självklart kommer jag behöva laga allt som hela tiden slutar fungera, så är det ju alltid.
//F
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
I veckan slutade tackticken att visa vind.peterh skrev:Småsaker; köpt en tacktic vindmölla, byter sittbrunnsbord , byter "instrumentlåda" mest för att få plats med tacktick-en
Nu gjorde jag det i fel ordning, första gissningen var att batteriet i vindgivaren var slut. Dessa kostar 400 kronor och byts själv ( men
det invaliderar garantin ...). För att slippa leta reda på kvitto så köpte jag batteri, det var i alla fall ett sannolikt fel.
Men, den gamla batteriet höll > 3V , så oddsen blev plötsligt sämre. Och javisst, den fungerade fortfarande inte.
Suck. Men ramnav erbjöd sig att skaffa en ersättningsmölla till reducerat pris, så det var bara att köpa. Och visst fungerar
den nu igen.
Kan bara gissa att åskan passerade lite väl nära. Nu har jag i alla fall reservdelar ( vindflöjel samt propeller och litium batterier).
Men kvittot kommer jag att spara bättre!
Förlåt lite ot. Vindmölla är väl i vissa regioner väderkvarn, eller tänker jag fel? Jag är jätteintresserad av dialekter och tycker alltid det är skoj att gissa varifrån folk kommer. Jag förstår såklart att du menar givaren till vindinstrumentet i masttoppen.
I skåne används ordet vindmölla ( och mölla för att benämna en kvarn ). Men även i mölndal används begreppetr mölla,Spider skrev:Förlåt lite ot. Vindmölla är väl i vissa regioner väderkvarn, eller tänker jag fel? Jag är jätteintresserad av dialekter och tycker alltid det är skoj att gissa varifrån folk kommer. Jag förstår såklart att du menar givaren till vindinstrumentet i masttoppen.
kommunhuset heter så