Prisfall på båtar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av jaba » mån 04 mar 2013, 21:24

Fast får man 200 för en mamba 29?
Detskulle inte jag betala idag :roll:

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Spider » ons 06 mar 2013, 12:07

Som jag skrev, det bestämmer ju köparen ;). Får man 150' eller 100' så är det ju ännu mer båt/krona. En sex meters båt med övernattningsmöjlighet kostar mer. Tror att oavsett Mamba eller annan äldre båt så finns en tanke på bekvämlighet, lite pengar för skaplig volym. Men som sagt, köparen lär avgöra. Tills dess plöjer jag ner lite till i den bara för att få den som jag vill ha den :-).

Segla
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 09:00

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Segla » ons 06 mar 2013, 19:30

Jag skulle anse 200' för en Mamba 29 som ett verkligt fynd. Om båten är välskött.

Sunkiga båtar däremot som tagits om hand fel eller inte alls tappar däremot hur mycket som helst i värde. Vilket är vettigt. Så var det inte förut, och det var det som var felet. Jämför man t ex med villor så kostar inte ett renoveringsobjekt lika mycket som ett välunderhållet hus från, låt säga, 1929. Då är det inte ålder utan skick som har betydelse. Både nya villor och nya båtar måste kontinuerligt underhållas för att inte tappa i värde.
Bilmarkanden är svårare att jämföra eftersom bilar rostar och då inte går igenom besiktningen. Fick själv köra en bil till skroten efter en släktings bortgång. Bilen var felfri i övrigt men ramen rostad bortom alla räddning, trots att den inte missskötts.

Men just nu är allting lite rörigt på båtmarknaden. Köpare tror att de ska få köpa välskötta båtar för ingenting. Marknadskrafterna lär väl jämna ut priserna.

Men visst är det oroande för nybåtstillverkarna att priserna fallit så mycket på nya båtar. Vem vill betala 1 miljon för en ny båt om man förlorar 300-400 tusen de första åren? (en 33-fots Bavaria går på ca 900' med utrustning även om det i montern står 750') Då ska man ha mycket kapital. Att ta ett båtlån är ju uteslutet om man efter försäljning riskerar att ha kvar
300 000 i lån. Gör så ett par gånger och man är redo för Lyxfällan.
Jag tror att det faktum att båtar nu sjunker snabbare i pris är ett större problem för båtar i den högre prisklassen eftersom det är en större summa som förloras än båtar i 200-300 tusen kronors-klassen. Då kan en förlust hanteras. En förlust däremot på flera hundra tusen kan innebära en ekonomisk tragedi om familjens ekonomiska förmåga plötsligt förändras. På en sådan marknad minskar kunderna.

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av jaba » mån 11 mar 2013, 20:29

Fast idag är det mest det fattiga folket med båtar i 30 fots klassen som vill ha bra betalt , och inte får sålt :wink:
Man får en större båt för samma pengar. Har dessa ägare kanske råd med en förlust?

optimisten
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 jan 2007, 08:10

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av optimisten » mån 11 mar 2013, 22:37

Segla, jag håller inte med dig. Antag att jag köper en Bavaria 33 för 900 000kr med all nödvändig utrustning som efter 5 år sjunkit med 300 000kr. Alternativet är att köpa ett mer eller mindre renoveringsobjekt i samma storlek dvs en 80 talsbåt t ex en Scanmar 33. Du får betala ca 400 000kr för en välbehållen. Under 5 år har du kostnader på mellan 100 000kr och 200 000kr för att byta ut hela eller delar av segelgarderoben, eventuellt motorbyte om orginalmotorn inte är bytt, byta ut sliten och föråldrad utrustning samt att även en gammalbåt blir ännu äldre och faller i värde. Antag att en Scanmar 33 trots all renovering är värd 300 000kr om 5 år då den trots allt då är ca 35 år. Den stora skillnaden för en ny eller begagnad båt är kostnaden för lånet, har man möjlighet att belåna sin bostad är den skillnaden inte så stor.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Anders S » tis 12 mar 2013, 07:06

I traditionell utbudsteori (tillgång/efterfrågan) handlar det om en marknad som dels är fullt informerad (det brukar marknader inte vara på riktigt) och där det inte bara finns en efterfrågan utan också en anpassningsbart utbud. I vårt fall är efterfrågan svag och tillgången osäker. En ägare blir inte en säljare utan att han får ett pris som överstiger det upplevda värdet att behålla båten. Båtar är inte heller helt värdeneutrala produkter, de kan mycket väl ha ett affektionsvärde i tillägg till det allmänna marknadsvärdet, och det gör pris/värdebilden osymmetrisk. Detta gäller många "leksaker". Vill man hitta en förklaring till att inte det finns sunkiga Ballader till salu för 15 tusen kronor, utan att de står kvar på land, år efter år så är det nog där den hittas.

Det är rimligtvis insikten om att det kostar mer än man tror i framförallt värdeminskning som gör att marknaden för dyra (objektivt: "mycket pengar") båtar så svag. Att köpa en ny HR för tre á fyra millar och iskallt inse att den kommer att kosta 2-300.000 per år i värdeminskning de första fem åren lär ju inte smaka lika bra för alla. (Utbyteskostnaden till en ny, likvärdig är en bra värderingsmodell, det verkar som detta matchar KPi rätt väl).
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Schvidja » tis 12 mar 2013, 09:23

Utbudet av prylar och investeringsobjekt är enormt för den som har lite olika intressen i familjen: sommarhus, semestervåning, vinterstuga, mc, husvagn, häst, husbil, sportbil, skoter, segelbåt. Det finns mycket att köpa och som drar kostnader. Det svåra kan vara att verkligen få användning för det man investerat i. En hel familj behöver ändra sitt beteende för att prylen inte ska vara en belastning utan något som berikar tillvaron. Båten i detta sammanhang riskerar att kräva både beteendeförändring och resurser. Den är svår att hantera rent fysiskt både på land och hav, den kräver olika typer av anläggningar sommar respektive vinter, den kräver ett omfattande tekniskt kunnande för att överhuvudtaget vara klar för användning. Den kräver ett visst mått av tillsyn året om och du kan inte räkna med att alla kommer att älska användningen eller förberedelserna inför användningen, själva seglingen anses också av många som svår och då tillkommer allt med navigation och säkerhet samt att det ekonomiska åtagandet är stort och inte så förutsägbart. Det krävs ett kraftfullt intresse för segling för att komma över alla dessa hinder och köpa en båt och då inte bara av en person i familjen, konkurrensen hårdnar om våra resurser och då är det lättaste valet sällan -vi ska köpa segelbåt. Men de största upplevelserna är sällan de enklaste att nå.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av stangen » tis 12 mar 2013, 16:53

Schvidja skrev:Utbudet av prylar och investeringsobjekt är enormt för den som har lite olika intressen i familjen: sommarhus, semestervåning, vinterstuga, mc, husvagn, häst, husbil, sportbil, skoter, segelbåt. Det finns mycket att köpa och som drar kostnader. Det svåra kan vara att verkligen få användning för det man investerat i. En hel familj behöver ändra sitt beteende för att prylen inte ska vara en belastning utan något som berikar tillvaron. Båten i detta sammanhang riskerar att kräva både beteendeförändring och resurser. Den är svår att hantera rent fysiskt både på land och hav, den kräver olika typer av anläggningar sommar respektive vinter, den kräver ett omfattande tekniskt kunnande för att överhuvudtaget vara klar för användning. Den kräver ett visst mått av tillsyn året om och du kan inte räkna med att alla kommer att älska användningen eller förberedelserna inför användningen, själva seglingen anses också av många som svår och då tillkommer allt med navigation och säkerhet samt att det ekonomiska åtagandet är stort och inte så förutsägbart. Det krävs ett kraftfullt intresse för segling för att komma över alla dessa hinder och köpa en båt och då inte bara av en person i familjen, konkurrensen hårdnar om våra resurser och då är det lättaste valet sällan -vi ska köpa segelbåt. Men de största upplevelserna är sällan de enklaste att nå.
Och skillnaden med 1984 är...?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Schvidja » tis 12 mar 2013, 18:35

...stora.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Pelle-48 » tis 12 mar 2013, 20:26

stangen skrev:
Schvidja skrev:Utbudet av prylar och investeringsobjekt är enormt för den som har lite olika intressen i familjen: sommarhus, semestervåning, vinterstuga, mc, husvagn, häst, husbil, sportbil, skoter, segelbåt. Det finns mycket att köpa och som drar kostnader. Det svåra kan vara att verkligen få användning för det man investerat i. En hel familj behöver ändra sitt beteende för att prylen inte ska vara en belastning utan något som berikar tillvaron. Båten i detta sammanhang riskerar att kräva både beteendeförändring och resurser. Den är svår att hantera rent fysiskt både på land och hav, den kräver olika typer av anläggningar sommar respektive vinter, den kräver ett omfattande tekniskt kunnande för att överhuvudtaget vara klar för användning. Den kräver ett visst mått av tillsyn året om och du kan inte räkna med att alla kommer att älska användningen eller förberedelserna inför användningen, själva seglingen anses också av många som svår och då tillkommer allt med navigation och säkerhet samt att det ekonomiska åtagandet är stort och inte så förutsägbart. Det krävs ett kraftfullt intresse för segling för att komma över alla dessa hinder och köpa en båt och då inte bara av en person i familjen, konkurrensen hårdnar om våra resurser och då är det lättaste valet sällan -vi ska köpa segelbåt. Men de största upplevelserna är sällan de enklaste att nå.
Och skillnaden med 1984 är...?
Räntan är nu otroligt mycket lägre (även om bara 30% är avdragsgill)
Fastighetsskatten är nu mycket lägre
Gammal båt nu är sällan träbåt som krävde massor av underhåll
Bristen på båtplatser är nu mycket större framför allt på Västkusten
Utlandsresorna har blivit mycket billigare
(Hur många svenskar åkte till Thailand 1984?)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Anders S » ons 13 mar 2013, 07:56

[quote="Pelle-48"]
... Bristen på båtplatser är nu mycket större framför allt på Västkusten...
/quote]

Det där är intressant. Som de flesta nuvarande båtägare har jag mitt på det torra (haha) men en kompletterande fråga är ju då om bristen är verklig, konstlad eller relativt en prisnivå? Att ha en båtplats är ju en av de verkligt kritiska faktorerna för en fritidsbåtsägare, och frågan kanske är om det är en verklig brist eller ett missförhållande mellan vad man vill betala ("tycker det är värt") och vad marknadspriset har blivit.

En reflektion, så här i EU-tider är att det är fortfarande relativt billigt (som sagt, relativt!) att drifta en båt i Sverige jämfört med Tyskland, Frankrike, Holland, England etc.
Anders S

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Pelle-48 » mån 25 aug 2014, 15:32

Åter till en gammal tråd.
Man upphör aldrig att förvånas!
Mistinguette ligger nu på Blocket från 40 000 till 297 000....en viss skillnad!
Albin- båtar framför allt verkar vara billiga i Norge (se finn.no).
Även Nova långt under 200 000 NOK
Saltvatten är väl värre än sötvatten för andrahandvärdet. Något annat som förklarar detta?

Skriv svar