Jag handlade också en billig förstärkare (LEPAI) som fungerar alldeles utmärkt. Den låter t o m "bra". Däremot har rederiets inrednings- och utseenderåd (enpersonsfunktion) påtalat att "här blir det inga hål för högtalare, om du trodde det" så saken ligger litet i viloläge tills jag löst problemet med anständiga, marindugliga, fristående, hyfsat bra högtalare. Ingenting blir sådär enkelt, om man inte vill. Men här talar vi om en hundralapp, alltså inget som man inte kan skratta litet lagom skamset åt, när man lugnat sig från känslostormarna av att känna sig lurad.Jaramaz skrev:och inte en tanke på att det kostar att utveckla en värmare som Webasto? Det gäller bara att tjäna in några få kronor som "privatperson"?oceansailor skrev:Man kan ju alltid köpa 4 värmare och ändå inte lagt ut mer än på en original. Min Webasto har funkat klanderfritt i 10 år. Men nu har den börjat krångla.
Sedan kan man ju undra hur lång livslängd som förväntas. 10 år av lite då och då bruk, det är alldeles fantastiskt. Du säger inget om vilket underhåll du gjort under åren.
Vi har haft de här diskussionerna genom åren. Folk som undrat hur P**son utombordare (kopior av annat känt märke) fungerar. Förra årets höjdpunkt var när en sk expert köpte sig en (faktiskt två) kinesisk radio + förstärkare för en billig peng. Och utbredde sig väldiga om hur förträffliga de var, konstruktion och arbetsprinciper. Innan han hade fått hem det beställda. Efter det uppdagades att a) han fick annat än han trodde (hans fel, han hade inte läst på ordentligt) och b) en av de två gick snabbt till de sällare jaktmarkerna.
Samma frågor hela tiden: kopia från Kina, jag kan spara lite, tror ni det är bra?
Svaret är enkelt: nä. Det finns inga gratisluncher.
/J
När det gäller kinavärmare (av "Webastotyp") bör man ju inse att när de befinner sig i båten har man bara sparat inköpsskillnaden mellan själva värmaren från ena och andra leverantören. Allt arbete är detsamma, alla tillbehör, slangar etc är lika. Man har sedan (bokstavligen!) en världsomspännande garanti (i praktiken har man alltså inte det, räkna på returfrakt till Kina, inklusive tull- och speditionsavgifter). Sedan är det en fråga om reservdelar och hur snabbt de kan levereras, om de kan levereras. Min bror, som köper annat från Kina vet att berätta att kineser ofta dealar med garantin på så sätt att man överlevererar till kunden för att ge reklamationsmarginaler. Sedan tillverkar man något annat och kanske aldrig mer just den produkten man sålde för några år sedan.
Det finns en magisk gräns för tull- och momsfrihet från Kina, som ligger på några hundralappar - det kan man utnyttja/räkna med för småskräp på ebay. En produkt för ett antal tusenlappar lär ge utslag på tullens tull&moms-radar.