Smartladdare från Biltema

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Smartladdare från Biltema

Inlägg av Nautihamstern » fre 01 mar 2013, 08:00

Hur kan det komma sej att Biltemas laddare på 25 A kan vara såå mycket billigare än alla andra? Jag köpte grisen i säcken, så det blir väl nån sorts långtidstest nu då. Den verkar åtminstone vara ganska gediget gjord och stänger inte av sej vid -5 grader som deras 20 A -laddare gör. Ganska tyst går den också. Hoppas den inte steker hela elsystemet i båten...

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av peterh » fre 01 mar 2013, 09:03

Om bara "lägst pris" ger poäng så är naturligtvis biltemas laddare bra. De säljer ju även nya batterier :-)

Själv köpte jag ett klaffbord i teak av dem förra året. När jag skulle ta loss gångjärnen efter ett år
gick skruvarna av, det var nämligen inga mässingskruvar som man kunde tro utan
järnskruvar lackade i någon sorts mässingfärg.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ingmar
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 28 dec 2006, 11:46

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av Ingmar » fre 01 mar 2013, 10:52

Jag köpte den, om det nu är samma, förra året efter att den gamla Sterling-laddaren lagt av under säsong.
Biltemaladdaren var riktigt kass! Kylfläkten gick kontinuerligt under mycket oväsen. Den var permanent inkopplad till batteribanken, med den underhållande bieffekten att när landströmmen bröts och sedan kopplades in fick laddaren spel och började tjuta. Den svarade inte på knapptryckningar, utan jag var tvungen att bryta strömmen från batteriet.
Ganska raskt köpte jag en CTEK M300 istället...

Ingmar
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 28 dec 2006, 11:46

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av Ingmar » fre 01 mar 2013, 10:58


Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av T » fre 01 mar 2013, 11:56

Har man gott om pengar kan man börja med att prova med något billigt. Har man däremot begränsat med ekonomiska resurser, blir det i längden billigare att redan från början satsa på kvalitet.

:o
/T

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av Schvidja » fre 01 mar 2013, 13:35

Den såg riktigt fin ut, jag har inte sett den förrän nu. Den verkar ha extrafunktioner
jämfört med en ctek med mätning av laddström, spänning och energinivå på batteriet.
Det som saknas är kanske temp.mätare då den verkar ha en givare.
Den har även strömförsörjningsmode och motsvarande Ctek kostar mellan 2500-3000kr.
Risken att köpa biltema är liten då de är duktiga på att hantera reklamationer.
Men om du den fungerar som du beskriver Ingemar så verkar den inte hålla måttet.
Har du försökt reklamera den?
Personligen skulle jag vilja ha en laddare med separat display, laddaren vid batterierna
och displayen där den syns bäst.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av Nautihamstern » fre 01 mar 2013, 13:51

Ingmar skrev:Jag köpte den, om det nu är samma, förra året efter att den gamla Sterling-laddaren lagt av under säsong.
Biltemaladdaren var riktigt kass! Kylfläkten gick kontinuerligt under mycket oväsen. Den var permanent inkopplad till batteribanken, med den underhållande bieffekten att när landströmmen bröts och sedan kopplades in fick laddaren spel och började tjuta. Den svarade inte på knapptryckningar, utan jag var tvungen att bryta strömmen från batteriet.
Ganska raskt köpte jag en CTEK M300 istället...
Ujuj, det här låter inte lovande... :(

Ingmar
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 28 dec 2006, 11:46

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av Ingmar » fre 01 mar 2013, 14:05

Nej Schvidja, jag har inte försökt reklamera. Jag har gjort åverkan på den, jag sprättade upp den långa svarta slangen som innehåller batterikablar och en temperatursensorkabel, sensorn och batterikablarna skulle åt olika håll...

Jag hoppas för Nautihamsterns skull att jag fick ett måndagsex.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av Peter_K » fre 01 mar 2013, 14:09

Ingmar skrev:Nej Schvidja, jag har inte försökt reklamera. Jag har gjort åverkan på den, jag sprättade upp den långa svarta slangen som innehåller batterikablar och en temperatursensorkabel, sensorn och batterikablarna skulle åt olika håll...

Jag hoppas för Nautihamsterns skull att jag fick ett måndagsex.
En viktig fråga i sammanhanget är ju om det ÄR samma laddare - tyckte jag såg ett frågetecken i ditt tidigare inlägg? Biltema brukar ju inte vara blyga, de trycker ju gärna artikelnummer på laddaren. Är det samma laddare, eller har man bytt ut den mot en som funkar bättre i sortimentet?
Alla borde ha skägg

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av Nautihamstern » fre 08 mar 2013, 23:28

En första rapport:
Laddarens minnesfunktion fungerar endast med laddaren permanent kopplad till batteribanken. Jag har inte kollat hur mycket ström den drar i det läget (inkopplad till batteribanken men utan 230v-matning. Inget stort problem för mej, jag kan gott trycka på ett par knappar de 2-3 gånger per sommar jag kopplar upp båten till landström.
Idag åkte laddaren in för kontroll eftersom den matade in som mest 15,2 volt i batteribanken vid - 3 grader celsius. Att värma tempgivaren gjorde ingen skillnad, annat än att laddaren efter en stund meddelade "CHK", dvs "kontrollera batterierna före laddning". Kontrollera för vadå? Laddningsfördelningsreläet kopplade bort startbatteriet pga överspänning. Vid test hos Biltema gav laddaren ut 14,9 volt vid +20 grader Celsius, vilket är 0,5 volt mer än jag godkänner (den ska ge 14,4 volt i normalt laddlöge, 14,7 volt i köldläge och pulsladdning på upp till 16 volt i reparationsläge. Jag har "underhållsfria" batterier, så de kokar torra på en vecka med 15 volts inmatning... Navtexen, värmarstyrningen och GSM-larmet stryker väl med på köpet.
Nu finns det ju en risk att jag faktiskt har nåt problem med ett eller flera batterier i båten och att laddaren därför kör på med över 15 volt i normalt laddningsläge, men jag har svårt att se vilket problem som kunde göra att en smartladdare bär sej åt på det viset. Batteribanken är enkel att kolla bit för bit när jag har fått en reparerad laddare tillbaka.
Återkommer med nästa avsnitt i följetongen så småningom 8)

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av peterh » lör 09 mar 2013, 09:38

Nautihamstern skrev:En första rapport:
Laddarens minnesfunktion fungerar endast med laddaren permanent kopplad till batteribanken. Jag har inte kollat hur mycket ström den drar i det läget (inkopplad till batteribanken men utan 230v-matning. Inget stort problem för mej, jag kan gott trycka på ett par knappar de 2-3 gånger per sommar jag kopplar upp båten till landström.
Idag åkte laddaren in för kontroll eftersom den matade in som mest 15,2 volt i batteribanken vid - 3 grader celsius. Att värma tempgivaren gjorde ingen skillnad, annat än att laddaren efter en stund meddelade "CHK", dvs "kontrollera batterierna före laddning". Kontrollera för vadå? Laddningsfördelningsreläet kopplade bort startbatteriet pga överspänning. Vid test hos Biltema gav laddaren ut 14,9 volt vid +20 grader Celsius, vilket är 0,5 volt mer än jag godkänner (den ska ge 14,4 volt i normalt laddlöge, 14,7 volt i köldläge och pulsladdning på upp till 16 volt i reparationsläge. Jag har "underhållsfria" batterier, så de kokar torra på en vecka med 15 volts inmatning... Navtexen, värmarstyrningen och GSM-larmet stryker väl med på köpet.
Nu finns det ju en risk att jag faktiskt har nåt problem med ett eller flera batterier i båten och att laddaren därför kör på med över 15 volt i normalt laddningsläge, men jag har svårt att se vilket problem som kunde göra att en smartladdare bär sej åt på det viset. Batteribanken är enkel att kolla bit för bit när jag har fått en reparerad laddare tillbaka.
Återkommer med nästa avsnitt i följetongen så småningom 8)
de är listiga på BT, först tar de pengar för en batterisabbare, sedan säljer de batterier till dig !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av Nautihamstern » lör 09 mar 2013, 09:50

peterh skrev:
Nautihamstern skrev:En första rapport:
Laddarens minnesfunktion fungerar endast med laddaren permanent kopplad till batteribanken. Jag har inte kollat hur mycket ström den drar i det läget (inkopplad till batteribanken men utan 230v-matning. Inget stort problem för mej, jag kan gott trycka på ett par knappar de 2-3 gånger per sommar jag kopplar upp båten till landström.
Idag åkte laddaren in för kontroll eftersom den matade in som mest 15,2 volt i batteribanken vid - 3 grader celsius. Att värma tempgivaren gjorde ingen skillnad, annat än att laddaren efter en stund meddelade "CHK", dvs "kontrollera batterierna före laddning". Kontrollera för vadå? Laddningsfördelningsreläet kopplade bort startbatteriet pga överspänning. Vid test hos Biltema gav laddaren ut 14,9 volt vid +20 grader Celsius, vilket är 0,5 volt mer än jag godkänner (den ska ge 14,4 volt i normalt laddlöge, 14,7 volt i köldläge och pulsladdning på upp till 16 volt i reparationsläge. Jag har "underhållsfria" batterier, så de kokar torra på en vecka med 15 volts inmatning... Navtexen, värmarstyrningen och GSM-larmet stryker väl med på köpet.
Nu finns det ju en risk att jag faktiskt har nåt problem med ett eller flera batterier i båten och att laddaren därför kör på med över 15 volt i normalt laddningsläge, men jag har svårt att se vilket problem som kunde göra att en smartladdare bär sej åt på det viset. Batteribanken är enkel att kolla bit för bit när jag har fått en reparerad laddare tillbaka.
Återkommer med nästa avsnitt i följetongen så småningom 8)
de är listiga på BT, först tar de pengar för en batterisabbare, sedan säljer de batterier till dig !
Det krävs nog lite mer än några minuter av 15 volts laddningsspäning för att sabba min batteribank. Så blåögd är jag inte att jag kopplar in en ny fulladdare och glömmer den för en vecka...

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av Schvidja » lör 09 mar 2013, 22:54

Testar du en toppnotchladdare på samma sätt som en biltemaladdare, jag hade en ctek som uppförde sig väldigt konstigt den bara matade 15v och det släppte liksom aldrig, jag var rädd om mina batterier och tyckte den hade ett konstigt beteende. Jag insåg då att jag hade för hög förbrukning samtidigt som jag laddade. Köp inte saker som du inte har förtroende för eller testa alla märken med samma metod.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av Nautihamstern » mån 11 mar 2013, 09:46

Schvidja skrev:Testar du en toppnotchladdare på samma sätt som en biltemaladdare, jag hade en ctek som uppförde sig väldigt konstigt den bara matade 15v och det släppte liksom aldrig, jag var rädd om mina batterier och tyckte den hade ett konstigt beteende. Jag insåg då att jag hade för hög förbrukning samtidigt som jag laddade. Köp inte saker som du inte har förtroende för eller testa alla märken med samma metod.
Naturligtvis gör jag det. Jag ska kolla om jag har nånting liknande på gång med batteribanken, men jag tror inte att så är fallet. Jag köper och testar väl vad jag vill så länge som det är jag som betalar. Om du verkligen vill att jag testar alla märken med samma metod så kan jag skicka dej en offert på det jobbet, för det finns några stycken att välja mellan och jag har ingen direkt nytta av informationen jag då får fram... 8)

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Smartladdare från Biltema

Inlägg av Schvidja » mån 11 mar 2013, 12:57

Min poäng var att när man köper något som man inte riktigt litar på så börjar man göra en massa egna tester och får fram olika resultat medan när man köper finmärket så gör man ingenting fast man tycker att den inte fungerar som man tycker men man tror att tillverkarna tänkt till och löst alla problem, man tänker istället -den ska väl fungera så här. Jag tycker att det är intressant att du delar med dig av dina erfarenheter med laddaren.

Skriv svar