Konstruktörernas specialiteter
Konstruktörernas specialiteter
Såhär innan säsongen börjat kan man ägna några lätta tankar åt segelbåtskonstruktörernas specialiteter, deras individuella bomärken i designen s a s.
Sparkman&Stephens har ju kända för att ha en "tumble home" på skrovet, friborden insvängda midskepps. Gäller de tidiga Swanarna, IW 31, SS 6.6 mfl.
Håkan Södergrens egenart är att akterspegeln lutar alltid aningen mera framåt än stäven och att rufftaket sluttar kilformigt förut. Så för Crown 31, olika Finngulfar, Siesta, Athena, Sirena och säkert många andra konstruktioner i hans rikhaltiga produktion.
För Pelle Pettersson gäller att akterspegelns nedre linje är horisontell och ligger elegant några centimeter över vattenytan: Maxi 909 och 999, Fenix, Magic.
Eyvind Still ha ofta ett slags fyrkantigt tillyxade rufftak på sina båter: Finnexpress 83, Finnflyer 31, Seawind åtm.
Finns det andra sådana egna kännetecken bland konstruktörerna?
Sparkman&Stephens har ju kända för att ha en "tumble home" på skrovet, friborden insvängda midskepps. Gäller de tidiga Swanarna, IW 31, SS 6.6 mfl.
Håkan Södergrens egenart är att akterspegeln lutar alltid aningen mera framåt än stäven och att rufftaket sluttar kilformigt förut. Så för Crown 31, olika Finngulfar, Siesta, Athena, Sirena och säkert många andra konstruktioner i hans rikhaltiga produktion.
För Pelle Pettersson gäller att akterspegelns nedre linje är horisontell och ligger elegant några centimeter över vattenytan: Maxi 909 och 999, Fenix, Magic.
Eyvind Still ha ofta ett slags fyrkantigt tillyxade rufftak på sina båter: Finnexpress 83, Finnflyer 31, Seawind åtm.
Finns det andra sådana egna kännetecken bland konstruktörerna?
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Konstruktörernas specialiteter
German Frers.
Titta på linjen vid hörnet där skrovsida, akterspegel och däck möts.
Den känner man igen på alla hans konstruktioner. Nautor, HR, Wally och Hylas.
Titta på linjen vid hörnet där skrovsida, akterspegel och däck möts.
Den känner man igen på alla hans konstruktioner. Nautor, HR, Wally och Hylas.
Re: Konstruktörernas specialiteter
Elvstrøm har väldigt sluttande för på många av sina båtar. Vet inte om man kan säga "alla"..?
Alla borde ha skägg
Re: Konstruktörernas specialiteter
Synonymt för Per Brohäll är väl att alla hans skapelser är ovanligt fula?
Re: Konstruktörernas specialiteter
Skönheten ligger i betraktarens ögon -J@nne skrev:Synonymt för Per Brohäll är väl att alla hans skapelser är ovanligt fula?
därmed inte sagt att j@nne har fel, snarare att skönhet eller brist på är en personlig smaksak.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Konstruktörernas specialiteter
För Pelle Pettersson gäller att akterspegelns nedre linje är horisontell och ligger elegant några centimeter över vattenytan: Maxi 909 och 999, Fenix, Magic.
Den egenheten skulle det vara skottpengar på. Min båt (inte ritad av PP) har samma egenhet och den borgar för dålig nattro vid akterlig vind. I akterruffen är det är som att försöka sova i en bongotrumma .
Den egenheten skulle det vara skottpengar på. Min båt (inte ritad av PP) har samma egenhet och den borgar för dålig nattro vid akterlig vind. I akterruffen är det är som att försöka sova i en bongotrumma .
Re: Konstruktörernas specialiteter
många men inte alla. 717 och Mustang lutar fören inte mer än det var normalt den tiden. Inte heller hos Mosquito lutar fören så mycket. den raka fören kom några år senare men då konstruerade Elvstrøm & Kjærulff inte längre båtar.Peter_K skrev:Elvstrøm har väldigt sluttande för på många av sina båtar. Vet inte om man kan säga "alla"..?
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Re: Konstruktörernas specialiteter
Excel 319 skrev:För Pelle Pettersson gäller att akterspegelns nedre linje är horisontell och ligger elegant några centimeter över vattenytan: Maxi 909 och 999, Fenix, Magic.
Den egenheten skulle det vara skottpengar på. Min båt (inte ritad av PP) har samma egenhet och den borgar för dålig nattro vid akterlig vind. I akterruffen är det är som att försöka sova i en bongotrumma .
Sympatiserar till 100 %. Inte heller min båt (Södergrens Inferno 31=Crown 31) är ritad av Pelle P, men det kluckar och klafsar lika förbålt ändå när det vill sig.
Re: Konstruktörernas specialiteter
Peter Norlin har vanligvis et markert overbygg, nokså separat fra skroget. Dette også i en tid da mange eksperimenterte mye mer med overgangen mellom skrog og overbygg.
Re: Konstruktörernas specialiteter
Inser att den nästan horisontella aktern är obekväm för öronen i akterkabinen men den är ofta väldigt vacker. Och var väl bra enligt dåtidens regler - när båten krängde blev väl vattenlinjen längre.
De flesta av Peter Norlins konstruktioner har inget markerat språng - däcket är i hög grad parallellt med vattenlinjen. För sin tid hade hans båtar också höga fribord och låga men tydligt markerade överbyggnader - vackert tycker jag. Se Delta, Nova, Stratus och Omega 42.
Beckers konstruktioner har oftast också många gemensamma drag. Det är som om båtarna först ritats och sedan har någon dragit i rufftaket så att det blir som högst just vid luckgaraget, till skillnad från Norlins ofta med däcket relativt parallella rufftak. Se på konstruktioner som olika Mambor, Birdie 32, min egen Conqubin 38 och Joule 44, det har samma tydliga höjning av rufftaket akterut. Dessutom verkade Becker förtjust i kantiga rufffönster. Om man tycker det är vackert eller inte är väl olika men det ger otvetydigt en tidsstämpel på båtarna. Becker har också gärna kraftigt lutande för. En som avviker från denna mall är ju han Ljusnebons båt, men den var väl Becker mer eller mindre emot att rita.
Per Brohälls båtar är ofta väldigt lika varandra, någon skrev elakt att han gjort en ritning och sedan bara gjort den större och mindre efter varvens behov. Det är väl inte riktigt sant men sätt Albin Viggen, Vega m fl bredvid varandra och man ser likheten, framförallt själva skrovet - akterifrån sett relativt raka skrovsidor som rundar av just innan vattenytan (modernt kan man tycka idag när väldigt många nya båtar ser ut så) och bulliga förskepp för rymd. Men även överbyggnaden - tydligt markerad men med runda hörn. Han gillade också att självlänsen gick ut i akterspegeln.
De flesta av Peter Norlins konstruktioner har inget markerat språng - däcket är i hög grad parallellt med vattenlinjen. För sin tid hade hans båtar också höga fribord och låga men tydligt markerade överbyggnader - vackert tycker jag. Se Delta, Nova, Stratus och Omega 42.
Beckers konstruktioner har oftast också många gemensamma drag. Det är som om båtarna först ritats och sedan har någon dragit i rufftaket så att det blir som högst just vid luckgaraget, till skillnad från Norlins ofta med däcket relativt parallella rufftak. Se på konstruktioner som olika Mambor, Birdie 32, min egen Conqubin 38 och Joule 44, det har samma tydliga höjning av rufftaket akterut. Dessutom verkade Becker förtjust i kantiga rufffönster. Om man tycker det är vackert eller inte är väl olika men det ger otvetydigt en tidsstämpel på båtarna. Becker har också gärna kraftigt lutande för. En som avviker från denna mall är ju han Ljusnebons båt, men den var väl Becker mer eller mindre emot att rita.
Per Brohälls båtar är ofta väldigt lika varandra, någon skrev elakt att han gjort en ritning och sedan bara gjort den större och mindre efter varvens behov. Det är väl inte riktigt sant men sätt Albin Viggen, Vega m fl bredvid varandra och man ser likheten, framförallt själva skrovet - akterifrån sett relativt raka skrovsidor som rundar av just innan vattenytan (modernt kan man tycka idag när väldigt många nya båtar ser ut så) och bulliga förskepp för rymd. Men även överbyggnaden - tydligt markerad men med runda hörn. Han gillade också att självlänsen gick ut i akterspegeln.
Re: Konstruktörernas specialiteter
[quote="Berra2
Beckers konstruktioner har oftast också många gemensamma drag. Det är som om båtarna först ritats och sedan har någon dragit i rufftaket så att det blir som högst just vid luckgaraget, till skillnad från Norlins ofta med däcket relativt parallella rufftak. Se på konstruktioner som olika Mambor, Birdie 32, min egen Conqubin 38 och Joule 44, det har samma tydliga höjning av rufftaket akterut. Dessutom verkade Becker förtjust i kantiga rufffönster. Om man tycker det är vackert eller inte är väl olika men det ger otvetydigt en tidsstämpel på båtarna. Becker har också gärna kraftigt lutande för. En som avviker från denna mall är ju han Ljusnebons båt, men den var väl Becker mer eller mindre emot att rita..[/quote]
Jag vet inte hur många Mambor Becker har ritat men inte 31, 33, 34 i alla fall...
34 har ju Rolf Magnisson ritat och 31 ser ju ut som en nerskalad kopia.
Rolf Magnussons båtar brukar ofta ha tung blyköl, fast det syns ju inte
Beckers konstruktioner har oftast också många gemensamma drag. Det är som om båtarna först ritats och sedan har någon dragit i rufftaket så att det blir som högst just vid luckgaraget, till skillnad från Norlins ofta med däcket relativt parallella rufftak. Se på konstruktioner som olika Mambor, Birdie 32, min egen Conqubin 38 och Joule 44, det har samma tydliga höjning av rufftaket akterut. Dessutom verkade Becker förtjust i kantiga rufffönster. Om man tycker det är vackert eller inte är väl olika men det ger otvetydigt en tidsstämpel på båtarna. Becker har också gärna kraftigt lutande för. En som avviker från denna mall är ju han Ljusnebons båt, men den var väl Becker mer eller mindre emot att rita..[/quote]
Jag vet inte hur många Mambor Becker har ritat men inte 31, 33, 34 i alla fall...
34 har ju Rolf Magnisson ritat och 31 ser ju ut som en nerskalad kopia.
Rolf Magnussons båtar brukar ofta ha tung blyköl, fast det syns ju inte
Re: Konstruktörernas specialiteter
Bernt Andersson (bl a Beason, Compis, Dixie) har ofta negativ språnglinje, eller helt rak. Aldrig positiv.
Alla borde ha skägg
Re: Konstruktörernas specialiteter
förtydligande:
de Mamba jag avser är 29 och 35. Designade av Becker.
På håll är en 29:a väldigt lik vår Conqubin 38.
de Mamba jag avser är 29 och 35. Designade av Becker.
På håll är en 29:a väldigt lik vår Conqubin 38.
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tis 08 jan 2013, 22:25
Re: Konstruktörernas specialiteter
Konstigt att ingen nämner Olle Enderlein Utan bara pråm konstruktörer, Snacka om vackra båtar inga containers.
Man får väl provocera lite?
Man får väl provocera lite?
Re: Konstruktörernas specialiteter
Det får man. Men om man skall titta på Olle Enderleins konstruktioner bör man också titta på traditionerna hos konstruktionsfirman Sparkman & Stephens, där OE uppenbarligen hämtat en del kunskap och inspiration. (Fullt naturligt - han har varit gesäll i den firman, om jag minns rätt). Sedan är ofta visuella grepp av modekaraktär, medan mer bärande (hehe) konstruktionsval inte riktigt syns på samma sätt. Båtar kan vara mycket visuellt tilltalande för ögat, men pråmar i vattnet (pråmar har funktionella skrov, noggrant utformade för att ligga på ett optimum mellan lastdryghet och motstånd, tro inget annat) och de mest "fula" skapelser kan gå som spjut.kalle_vindroder skrev:Konstigt att ingen nämner Olle Enderlein Utan bara pråm konstruktörer, Snacka om vackra båtar inga containers.
Man får väl provocera lite?
Men OE:s båtar är vanligen mycket attraktiva och välformade för ögat. Man skall bli glad av att se sin båt på vattnet, brukar man säga. Den faktorn uppfyller OE vanligen till fullo.
Anders S