Raymarine

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Raymarine

Inlägg av Calvados » mån 11 feb 2013, 15:46

Hej, har fått tag i en beg raymarine c80, dock utan kablar och antenn.
Tänkte jag skulle använda en annan enklare gps (furuno) som antenn genom nmea ingången och så långt går ju allt bra.... :D
men sen skall jag även ha in ais information också och då är jag tydligen tvungen att införskaffa en multiplexer för 2900:-?? :o
En ny antenn skulle kosta ännu mer typ 3700:-!!
Någon som har nåt förslag? Finns det billigare varianter att tillgå eller måste det vara Raymarine?
Annars... det är ingen som har en beg multiplexer eller antenn till försäljning?

Mvh
Calvados

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine

Inlägg av Ridax » mån 11 feb 2013, 20:25

Vad är det för en C80 du har fått tag på? Om det är C-classic serien, så trodde jag inte de hade någon GPS-mottagare inbyggd och alltså ingen antenn heller. De behöver en extern GPS för att få in data via Seatalk eller NMEA.

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Raymarine

Inlägg av Calvados » mån 11 feb 2013, 20:48

Jo, classic serien e det nog. Antar att det bara är raymarines egna antenn som kan gå in via seatalk ingång för att nmea ingången ledig för aisen.... :cry:

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine

Inlägg av Ridax » mån 11 feb 2013, 21:36

Njae, du kan ju ansluta vilken NMEA-GPS som helst via en NMEA/Seatalk-konverterare, eller så kan du skaffa en SeatalkNg/NMEA2000-GPS.

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Raymarine

Inlägg av Calvados » tis 12 feb 2013, 01:59

Hmm det där lät intressant!
Var hittar man en nmea/seatalk konverterare eller SeatalkNg/NMEA2000-GPS? Exempel?

Tack på förhand!
Calvados

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Raymarine

Inlägg av peterh » tis 12 feb 2013, 09:09

Calvados skrev:Hmm det där lät intressant!
Var hittar man en nmea/seatalk konverterare eller SeatalkNg/NMEA2000-GPS? Exempel?

Tack på förhand!
Calvados
jag antar att du kan köra in en nmea gås också, och då har elfa en gps-puck BR-355
(elfa 14-000-65 396.00 )
Den matas med +5V men lämnar +-5V ut så den kan driva rs232. Jag tror den
default sänder i 4800 baud men är omställbar)
Jag köpte en sådan att friva min DSC vjf ( så att den var oberoende av annan utrustning)

Det finns en "tokig tysk" som gör en nmea-mux med seatalk (gadgetpool.de) jag har en sådan .
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine

Inlägg av Ridax » tis 12 feb 2013, 09:33

Det billigaste sättet att få in GPSen via Seatalk är att köpa en gammal ST50 Navdata-display. Den har NMEA-ingång och översätter GPS-informationen till Seatalk. De brukar man kunna få ganska billigt begagnade (ett par hundra), men nu på vintern är ju inte utbudet på max.

Raymarine har också en interface-box som heter E85001 som man ibland kan hitta begagnat.

Sedan finns det lite speciallösningar som t.ex.
http://www.ebay.co.uk/itm/Brookhouse-NM ... ec2&_uhb=1

Tror den skall fungera, du kan hitta fler detaljer på http://brookhouseonline.com/nmea_multiplexer.htm

Till peterh: Problemet är att C80 bara har portar för Seatalk2 (SeatalkNg/NMEA2000), Seatalk och NMEA, dvs bara en NMEA-port. Eftersom han vill ha AIS och de flesta AISer går över NMEA (på en högre hastighet än GPSen) så har han ingen NMEA-port ledig.

Antingen kan man använda en NMEA-combiner eller ansluta GPS/AIS via Seatalk/SeatalkNg istället.

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Raymarine

Inlägg av Calvados » fre 15 feb 2013, 17:45

Hittade en antenn på kjell o co som har samma hastighet som ais´en 38400, ut nmea 0183 :D
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... nformation

/Calvados

marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: Raymarine

Inlägg av marcusli » mån 18 feb 2013, 15:57

Det finns VHF'er med både GPS och AIS mottagare. Kan inte en sådan mata din plotter med all information du är ute efter?

Raymarines autopiloter kan brygga NMEA och SeaTalk nätverk - så har jag gjort med en SPX-5, den har NMEA ut/in, Seatalk & Seatalk NG.
Seglar Forgus 321 - 1992

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Raymarine

Inlägg av Calvados » mån 18 feb 2013, 17:59

Jo det hade kunnat vara en idé men jag har en vhf som jag är nöjd med och antennen från kjell o co var ju väldigt billig så det borde gå att köra den parallellt med ais infon via nmea porten.

Mvh
Calvados

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine

Inlägg av Ridax » tis 19 feb 2013, 12:58

Det går inte att köra in två NMEA-källor till samma port, även om de kör på samma hastighet, om man inte sätter en NMEA-combiner emellan.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Raymarine

Inlägg av peterh » tis 19 feb 2013, 13:05

Ridax skrev:Det går inte att köra in två NMEA-källor till samma port, även om de kör på samma hastighet, om man inte sätter en NMEA-combiner emellan.
eller som vi säger i götet - en nmea-mux

dvs en burk som har 2 eller flera serieingångar där nmea meningar tas emot, och när tillfälle ges sänds ut igen
på en serie-utgång. Man kan ha olika baudrate på alla portar, ibland har man även möjlighet
att filtrera/skriva om nmea meningar.
Kostar någon eller några 1000-lappar och finns från flera leverantörer.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine

Inlägg av Ridax » tis 19 feb 2013, 18:52

Problemet med begreppet mux inte säger något om enheten har en ingång och fler utgångar eller tvärtom. Om något, så torde det vara att kasta ut nmea data till flera enheter. Det är därför uttrycket combiner används för att mer bestämt tala om vad det är för enhet.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Raymarine

Inlägg av peterh » tis 19 feb 2013, 20:13

google visar "nmea combiner" 51900 träffar
"nmea mux" 21200
"nmea multiplexer" 64100

Så "därute används allt multiplexer / mux

Och ja en nmea mux har flera ingångar och ofta flera utgångar. Detta för att kunna sortera / sortera bort
det som en speciell mottagare inte behöver. Men nu leker vi med ord
Några exempel istället :
NDC-4: NMEA Multiplexer
www.actisense.com/products/nmea-0183/ndc4.htmlShare
The Actisense NDC-4 and NDC-4-USB allow up to five OPTO isolated NMEA 0183 sources to be multiplexed into a single stream*.

NMEA 0183 and Multiplexers - ShipModul Marine Electronics
www.shipmodul.com/en/multiplexer.htmlShare
NMEA 0183 and Multiplexers.

NMEA Multiplexer with optional Seatalk-NMEA bridge + USB.
brookhouseonline.com/nmea_multiplexer.htmShare
NMEA 0183 multiplexers play a central role in integrated marine electronics systems

Och min favorit : The gadgetPool NMEA & SeaTalk Multiplexer is a NMEA-Multiplexer with additional Seatalk input and USB-port.
With this NMEA-Multiplexer you can connect serveral NMEA devices, read data from a SeaTalk network and also connect your PC ( http://www.gadgetpool.de/bestellen/cata ... ucts_id/93 )
Denna har just 2 utgångar och konfigurerbara filter så man kan styra varje mening/ingång vart man vill.

Att sedan både nmea183 och nmea 2000 är något som apor hade gjort bättre är en annan sak!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine

Inlägg av Ridax » tis 19 feb 2013, 21:01

Jag har aldrig påstått att uttryket nmea mux inte används. Jag sa att mux inte talar om vad burken gör och därför är uttrycket nmea combiner mer precist eftersom det enbart används för apparater som klarar av att sammanföra två (eller flera) nmea-strömmar, medan en mux kan vara en apparat som sänder ut samma data på flera lika utgångar. Så det är fullt naturligt att man får fler träffar på MUX än combiner eftersom mux inte är lika precist och används för apparater med vitt skild funktion. Det var liksom det som var poängen, och du har med din utmärkta google sökning bevisat just det.

Skriv svar