Förbättrat ankarlås /Elevprojekt Nacka Gymnasium

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar

läs första inlägget för förklaring

Omröstningen slutade mån 25 feb 2013, 17:53

Detta är en bra idé
2
29%
Detta är en dålig idé
0
Inga röster
Detta kan vara en bra idé
5
71%
 
Antal röster: 7

Gfc
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 15 feb 2013, 10:03

Förbättrat ankarlås /Elevprojekt Nacka Gymnasium

Inlägg av Gfc » mån 18 feb 2013, 17:53

Hej vi är några teknikelever på Nacka Gymnasium som håller på med ett skolprojekt där vi jobbar med att utveckla ett enklare sätt att ankra.

Våran idé är att kombinera en standard camcleat av större modell med ett kättinglås. Detta är sedan tänkt att monteras på akterrelingen eller på en eventuell ankardävert.
När man ska lägga till så hänger man ut ankaret så att det släpar efter båten i vattnet. Har man kätting på i slutet av sin lina så fäster man den i kättinglåset och om inte så fäster man den i cleaten.

När ankaret ska läggas så behövs det bara ett lätt ryck uppåt för att lägga ankaret. När man når land så lägger man snabbt fast ankartampen i cleaten och gå fram och förtöja, när båten är förtöjd kan man gå bak till aktern och lägga linan på en knap.

När ankaret sedan ska upp så är det samma sak fast omvänt. Man drar upp det till vatten ytan och fäster tampen i låset. Detta gör att man i lugn och ro kan manövrera båten ut ur hamnen på ett säkert sätt. när man väl är ute på öppet vatten så kan man i lugn och ro ta upp ankaret ur vattnet. Om man har tur så har det då tvättat av sig all eventuell lera.

Vad tycker du om den här idén? Svara här ovan.

Stort tack för ditt deltagande!

//Rubriken förtydligad. Mod //
Senast redigerad av 1 Gfc, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Förbättrat ankarlås

Inlägg av Lasse L » mån 18 feb 2013, 18:46

Det finns en elektrisk ankar"släppare", ankaret förbereds innan ankomst. När det är dags tryck på knappen och ankaret "sjösätts" :wink: .
Jag har ankarspel för o akter förbereder ankaret. På plats släpps det.
Det finns otaliga "hemmafixare" som löst detta problemet om det nu är ett sådant. 8)
På ankarspelet i aktern har jag ett "sköljläge", ankaret "stannar" i vattenytan för rensköljning innan sista biten tas hem.
Saxat från http://lasselundell.se/caravelle.html
"Problem med aktre ankarspelet
Har monterat ett ankarspel i akterruffens skott under skarndäck.
Linan går i ett 40 mm plaströr akterut.
Linan faller ner i stuvfack vid sidan av motorn.
Det händer då och då att linan knyter sig själv och inte löper ut, ankaret hänger
då 1 a 2 meter under båten, till andra båtgrannars förtjusning.
För att få en indikering om att linan löper, monterades en magnetkontakt på ankarlinans brytrulle i aktern. Signal från den går till en summer som tutar varje varv som rullen roterar.
Bra nu, hör jag om linan löper ut.
Utvecklade det här. Kopplade en cykeldator till kontakten för att räkna hur
många varv rullen gör och kan då se hur mycket linan som löpt ut.
Tyvärr hängde inte magnetkontakten med vid snabb rotation på brytrullen.
Borrade in 4 st M5 skruvar i rullen, monterade en "induktiv" avkännare som kan känna av skruvskallarna, kopplade på cykeldatorn och kan nu se på decimetern
hur mycket lina som löpt ut." :mrgreen:
Bilagor
Ankarspel.jpg
Ankarspel.jpg (40.96 KiB) Visad 5909 gånger

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Förbättrat ankarlås

Inlägg av peterh » mån 18 feb 2013, 19:19

Gfc skrev:Hej vi är några teknikelever på Nacka Gymnasium som håller på med ett skolprojekt där vi jobbar med att utveckla ett enklare sätt att ankra.

Våran idé är att kombinera en standard camcleat av större modell med ett kättinglås. Detta är sedan tänkt att monteras på akterrelingen eller på en eventuell ankardävert.
När man ska lägga till så hänger man ut ankaret så att det släpar efter båten i vattnet. Har man kätting på i slutet av sin lina så fäster man den i kättinglåset och om inte så fäster man den i cleaten.

När ankaret ska läggas så behövs det bara ett lätt ryck uppåt för att lägga ankaret. När man når land så lägger man snabbt fast ankartampen i cleaten och gå fram och förtöja, när båten är förtöjd kan man gå bak till aktern och lägga linan på en knap.

När ankaret sedan ska upp så är det samma sak fast omvänt. Man drar upp det till vatten ytan och fäster tampen i låset. Detta gör att man i lugn och ro kan manövrera båten ut ur hamnen på ett säkert sätt. när man väl är ute på öppet vatten så kan man i lugn och ro ta upp ankaret ur vattnet. Om man har tur så har det då tvättat av sig all eventuell lera.

Vad tycker du om den här idén? Svara här ovan.

Stort tack för ditt deltagande!
ideen är inte alls dum. Fast jag brukar lägga i ankaret när jag närmar mig stranden, hålla med en hand
samtidigt som jag styr med den andra. På "lagom" avstånd släpper jag ankaret och när det nått botten
bromsar jag. Detta bromsande anser jag ger en dubbel effekt : jag märker att ankaret suger fast
( gör det inte det kan jag backa tillbaka, hala upp ankaret och göra ett nytt försök). Den andra
effekten är att om ankaret fastnat så bromsar jag båten till stillastående. Jag kan tom låta
motorn gå på tomgång fram samtidigt som jag "släpper båten" meter för meter.
MAO använder jag ankarlinan aktivt under tilläggningen.
Genom att bromsa med ankaret undviker jag att propelleraffekt drar båten i sidled, jag hamnar precis
^^^^^^^^
nu var freud framme ! Jag menar förstås propellereffekt. Men skojigt såg det ut!

där jag vill.

/PS
frågorna i enkäten finner jag felformulerad. Ja/nej till vadå ?
/DS
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Gfc
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 15 feb 2013, 10:03

Re: Förbättrat ankarlås

Inlägg av Gfc » mån 18 feb 2013, 19:53

Bra påpekat, nu fixat.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Förbättrat ankarlås

Inlägg av toaen » mån 18 feb 2013, 19:55

Så har jag gjort så länge jag haft större segelbåt - dvs de senaste 40 åren. Seglar i regel själv

Tidigare har jag belagt ankarlinan på en knap. Går väldigt snabbt och enkelt när man får in vanan. Både i beredskapslägen inför fällning. Tillfällig fastsättning medan jag kliver iland för att förtöja. Fören mot land och motorn i tomgång framåt. Även vid fastsättning efter upptag när ankaret får hänga i vattnet en stund för att bli avsköljt.

På min nuvarande båt sitter skotvinchen till Styrbords fockskot på akterruffen och under den en klemcleats. Den klemcleatsen används till mycket mer än skotet. Bl.a. till tillfällig fastsättning av ankarlinan enligt ovan. Ett halvt eller ett och ett halvt varv runt skotvinchen och sen låsa med klemcleten. Fungerar alldeles utmärkt.
Bilagor
zzzzzzzzzzzzzIMG_2837.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

spackel
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:11

Re: Förbättrat ankarlås

Inlägg av spackel » mån 18 feb 2013, 20:05

Jag har en sådan i min akter på en ankardävert från Thimanders Rostfria. Ingen aning hur gammal den är

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Förbättrat ankarlås

Inlägg av Tordmulen » tis 19 feb 2013, 08:33

Som tidigare nämnts hade Thimanders rostfria just en sådan dävert, jag köpte en sådan av dom i början på 80-talet när dom låg i Hägersten Stockholm, jag tror den var tämligen nykonstruerad då.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förbättrat ankarlås

Inlägg av Anders S » tis 19 feb 2013, 13:39

Den är inte ny eller unik, men det behöver den ju inte vara heller. Det räcker ju att man kan konstruera en överlägsen produkt som saknar svagheter och kanske också har en "silver bullet"... :D

Då skulle man ju kunna tänka sig att en bromsad rulle (friktionsbromsad) skulle kunna ge PeterH:s önskade mothåll, och också en kontrollerad utrullning av linan, gärna med knarrfunktion för att veta att allt rullar på. Sedan har många en Ankarolina i aktern, kan mekanismen stödja även en sådan eller kan man tänka sig en variant? Stanna inte heller vid själva ankarläggaren (t o m Biltema hade en sådan i sortimentet för ett tag sedan) utan lös problemet med hur ankarlinan skall stuvas för att inte kinka vid utläggningen, när ni ändå är igång.

Som vanligt, hjälper hjärntrusten till med att spåna ideer så vill vi ha feedback då studenterna/eleverna har ett resultat. Lycka till!
Anders S

Gfc
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 15 feb 2013, 10:03

Re: Förbättrat ankarlås /Elevprojekt Nacka Gymnasium

Inlägg av Gfc » sön 17 mar 2013, 20:39

Tack för alla synpunkter!
Misstänker dock smått att vi har varit lite otydliga.
Detta är en anordning som främst är tänkt för båtar under 30 fot och skall därför inte vara för invecklad eller dyr.
Den är helt enkelt en praktisk simpel anordning för att ha fria händer mer av tiden vid tillägningsmanövrar. Detta kan vara särskilt praktiskt om man seglar ensam och vill kunna röra sig fritt på båten och sedan snabbt kunna springa bak till rodret och därifrån snabbt fälla ankaret.
Denna funktion kan också vara hjälpsam om man seglar in i hamn och måste brottas med segel och bom samtidigt som ankaret ska i.

Nu har vi i alla fall tagit fram en mer grundlig enkät som kan hittas under länken.

Tack för er medverkan!!!

https://docs.google.com/forms/d/1h4EzR3 ... wsWzQ/edit

Skriv svar