Ny Logg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Skeebum
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec 2008, 07:31

Ny Logg

Inlägg av Skeebum » fre 18 jan 2013, 08:38

Det är dags att byta logg på min Safir.
Jag letar efter en enkel/prisvärd logg. Det behöver inte finnas allt för många funktioner.

Det räcker igentligen om den visar fart och distans med tydliga siffror.

Någon som har ett bra förslag på var jag kan hitta en sådan, eller förslag på modell?

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Ny Logg

Inlägg av Perra » fre 18 jan 2013, 11:18

http://www.velocitek.com/speedpuck/
Den här har jag monterat med fast strömmatning (5,5V)
Saknar tyvärr distansvisning, men visar istället sann kurs.
Kolla om det kan vara nåt.
Segla vackert.

Skeebum
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec 2008, 07:31

Re: Ny Logg

Inlägg av Skeebum » fre 18 jan 2013, 23:18

Ja, den tål att titta närmare på.

Har väl ratat GPSer tidigare pga att jag trott att en logg visar en snabbare hastighetsförändring. Dvs visar resultatet av trim snabbare.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Ny Logg

Inlägg av oceansailor » lör 19 jan 2013, 09:22

Skeebum skrev:Ja, den tål att titta närmare på.

Har väl ratat GPSer tidigare pga att jag trott att en logg visar en snabbare hastighetsförändring. Dvs visar resultatet av trim snabbare.
Frågan är vad man vill få ut av en logg mer än att visa farten.

Mäter den farten genom vattnet så får man ju bättre koll på strömmen. Att trimma och sedan titta på loggen för att se vad resultatet blev är
är ingen lätt grej. Många gånger uppstår istället en förvirrad diskussion om vad som var anledningen till "fartökningen" Mer vind, Sjö m.m. Besättningens intresse för
loggen blir lätt en distraktion istället för ett hjälpmedel. Speciellt om man kappseglar.

Tillbaka till huvudfråga. Vilken logg? Har Du andra instrument som skall integreras? I så fall välj något som låter sig integreras med vind instrumentet.

Skeebum
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec 2008, 07:31

Re: Ny Logg

Inlägg av Skeebum » lör 19 jan 2013, 16:27

Nej, inga andra instrument kommer att integreras.
Jag vill bara ha en logg.

Spikifoten
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37

Re: Ny Logg

Inlägg av Spikifoten » tor 07 feb 2013, 21:22

Knycker tråden lite. Jag är också ute efter att montera ny logg. Den gamla vajerdrivna är inte riktigt att lita på.
Jag har en gps, så fart över grund ser jag på den, men jag vill kunna se skillnaden så att man kan få en uppfattning om ström.

Jag vet i stort sett inget om loggar.
Vad skall jag tänka på?
Vad är prisvärt?

/Magnus

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Ny Logg

Inlägg av peterh » tor 07 feb 2013, 22:43

Spikifoten skrev:Knycker tråden lite. Jag är också ute efter att montera ny logg. Den gamla vajerdrivna är inte riktigt att lita på.
Jag har en gps, så fart över grund ser jag på den, men jag vill kunna se skillnaden så att man kan få en uppfattning om ström.

Jag vet i stort sett inget om loggar.
Vad skall jag tänka på?
Vad är prisvärt?

/Magnus
du skall tänka på att kunna dra in den i båten för rensning. De flesta loggar har möjligheten men då måste
montera den så att det är praktiskt möjligt.

Kan den sedan sända nmea så har du en chans att koppla den till plottern så du kan "läsa farten" där också.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Ny Logg

Inlägg av callisto » fre 08 feb 2013, 07:32

Skaffat en WEMA-logg till segelbåten.
Billig - nej.
Bra - ja. Var väl lite tveksam men GPS-loggen är överraskande snabb att ge ny FÖG och KÖG.
Därtill ingen sensor under båten med genomföring i skrovet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny Logg

Inlägg av Anders S » fre 08 feb 2013, 08:40

Det en GPS-logg inte kan ge är farten genom vattnet, vilket kan vara en intressant information, i synnerhet om man har info om skillnaden mellan båtfart genom vatten respektive över grund (det berättar en del om strömmens hastighet).

Vd gäller en traditionell logg, så torde de flesta varianter fungera så väl man kan begära - mest en kalibreringsfråga. Är det lågt pris är en begagnad logg en möjlighet, annars tror jag att NASA-instrumenten är de som ligger lägst i pris, runt en tusing för en logg med distansräknare. Hjertman säljer också en Navmanlogg för tusen spänn (Navman är ett udda märke idag, och det handlar nog om restexemplar. Produkten som sådan håller/höll god kvalitet).
Anders S

Skeebum
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec 2008, 07:31

Re: Ny Logg

Inlägg av Skeebum » fre 08 feb 2013, 11:34

Jag är just nu inne på att skaffa en NASA.
De har en med logg och lod för runt 2.800:-i Sverige, billigare i England.

Kaske blir det bättre pris på mässan.

nielf001
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 09:29

Re: Ny Logg

Inlägg av nielf001 » lör 09 feb 2013, 17:46

Skeebum,

Har försökt PM´a dig men det gick inte. Ville bara tipsa om att du borde kolla Båtnet.se (båtutrustning). NASa-logg säljes.

Skeebum
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec 2008, 07:31

Re: Ny Logg

Inlägg av Skeebum » mån 11 feb 2013, 13:22

nielf001 skrev:Skeebum,

Har försökt PM´a dig men det gick inte. Ville bara tipsa om att du borde kolla Båtnet.se (båtutrustning). NASa-logg säljes.
Tack så mycket.

Skriv svar