Tycker nog vi ska hålla i minnet att det var en relativt liten och lättskött båt ah pris på max 20000 vi pratade om nu. Personligen tvivlar jag att en sån skulle fluktuera nåt särdeles i pris mellan säsongerna.Priserna är lägre nu.
Bra båt att börja med?
Då tycker jag att du ska skaffa dig en jolle.svarne skrev:Hej och tack för alla svaren än så länge!
Vad ska jag ha båten till?
Tja, ska nog bara segla runt lite, dock inte längre turer, och sen i framtiden skaffa mig en större båt för längre turer Tex åka till Öland och ev nere i Europa. Men först vill jag bara ha en bra och lätthanderlig båt som jag kan lära mig segla i och som inte är allt för dyr (max 20 000).
Och anledningen till att jag inte köper en båt nu är för att jag tycker det låter vettigare att köpa en till somaren? det är för kallt nu enligt mig.
// Andreas
Billig, lätt att sköta (väger inte så mycket, vare sig båt, mast, segel eller
annan utrustning). På köpet lär man sig att segla i en sådan.
Finns det någon båtklubb i närheten av där du bor? Kolla vad dom seglar,
kan vara kul om det finns fler båtar av samma klass så att man kan
kappsegla lite
-
Sune
Håller med om att en jolle är ett bra sätt att lära sig trim och balans. Reagerar direkt på allt som du gör, samt att den är lätt att flytta/lägga upp etc. Inget behov av båtplats vilket är en stor fördel. Det var någon som föreslog att kolla med den lokala segel klubben, låter som en mycket god idé. Lärde mig själv segla i GKSS ekor en gång i tiden. Ett annat alt. är att crewa på lite crusing regattor, i.e. den lokala hamnens veckovisa regatta, på det sättet får du även lite känsla för större båtar och hur de seglar, samt att man lär känna nya människor
Lycka till med seglingen
/sune
Lycka till med seglingen
/sune
med 20.000 har du redan lagt dig i en viss kategori. de flesta mindre kölbåtar brukar inte ha så mycket utrymme och är rätt långsamma.svarne skrev:Hej och tack för alla svaren än så länge!
Vad ska jag ha båten till?
Tja, ska nog bara segla runt lite, dock inte längre turer, och sen i framtiden skaffa mig en större båt för längre turer Tex åka till Öland och ev nere i Europa. Men först vill jag bara ha en bra och lätthanderlig båt som jag kan lära mig segla i och som inte är allt för dyr (max 20 000).
Och anledningen till att jag inte köper en båt nu är för att jag tycker det låter vettigare att köpa en till somaren? det är för kallt nu enligt mig.
// Andreas
Hade det varit en nolla till hade jag rekommenderad en NF. lätt att hantera, relativt snabb och något mer utrymme.
Att börja med en jolle kan vara vanskligt om Du är själv. Jag håller mycket på med jollesegling då mina barn tävlar med just jolle. (Optimist, E-jolle, Laser). En jolle är nämligen inte självrätande och Du kommer garanterat att bada en massa i början så du måste då köpa en massa dyra kläder för att klara dig. Vid tävlingar är det alltid krav på torrdräkt eller våtdräkt vid vatten temperatur under 14 grader. Sen har man ALLTID med följebåt som kan assistera.
Nej jag rekomernderar en billig kölbåt att börja med. Köp dig en StorTriss MK2, kostar 10 - 15 tusen kronor. Du kommer för en billig penning ut på vattnet och kan köra med motor in och ut ur hamnen. Om seglingen strular så kör du vidare med motorn, unan för undan lär Du dig hur det går till. Sen kan Du börja med en jolle. Det är svårt svårt att börja med en e-jolle eller laser direkt och Du kommer bara att tycka det är besvärligt och kanske farligt.
Min första segelbåt var en StorTriss sen har jag bytt några gånger och nu seglar vi med en NF. Med en liten båt är allting så mycket enklare och om Du tröttnar så tar Du ingen störe ekonomisk risk.
Kolla att alla segel finns med, att alla sömmar hänger ihop, motorn fungerar, inga sprickor etc etc. Kolla även att Du får tag på en hamnplats där Du bor. I vissa områden (storstäder) är det dyrt. Men om Du lägger båten lite längre bort så sjunker priserna.
Nej jag rekomernderar en billig kölbåt att börja med. Köp dig en StorTriss MK2, kostar 10 - 15 tusen kronor. Du kommer för en billig penning ut på vattnet och kan köra med motor in och ut ur hamnen. Om seglingen strular så kör du vidare med motorn, unan för undan lär Du dig hur det går till. Sen kan Du börja med en jolle. Det är svårt svårt att börja med en e-jolle eller laser direkt och Du kommer bara att tycka det är besvärligt och kanske farligt.
Min första segelbåt var en StorTriss sen har jag bytt några gånger och nu seglar vi med en NF. Med en liten båt är allting så mycket enklare och om Du tröttnar så tar Du ingen störe ekonomisk risk.
Kolla att alla segel finns med, att alla sömmar hänger ihop, motorn fungerar, inga sprickor etc etc. Kolla även att Du får tag på en hamnplats där Du bor. I vissa områden (storstäder) är det dyrt. Men om Du lägger båten lite längre bort så sjunker priserna.
Jag tycker det låter bra med en jolle. Man kan alltid börja segla då det inte blåser så mycket och med ökad kunskap våga sig på mer vind.
Har du själv tänk efter om du vill ha en liten båt (jolle) för att få action och snabbt lära dig konsten att segla
eller har du tänkt dig att känna seglingskänslan, utan krav på att snabbt lära dig alla konstens regler?
Jag köpte en Monark 540 i september 2005, som med motor kostade runt 20000kr.
Den är lite större än stortriss och den här storleken på båt tycker jag är ett bra alternativ
om man vill få seglingskänsla. Eftersom dessa båtar har ruff, kan man övernatta i båten om man vill...
Min båt har fått en hemsida och där du hittar lite information om Monark 540:
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
http://monark.shivas.se
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Har du själv tänk efter om du vill ha en liten båt (jolle) för att få action och snabbt lära dig konsten att segla
eller har du tänkt dig att känna seglingskänslan, utan krav på att snabbt lära dig alla konstens regler?
Jag köpte en Monark 540 i september 2005, som med motor kostade runt 20000kr.
Den är lite större än stortriss och den här storleken på båt tycker jag är ett bra alternativ
om man vill få seglingskänsla. Eftersom dessa båtar har ruff, kan man övernatta i båten om man vill...
Min båt har fått en hemsida och där du hittar lite information om Monark 540:
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
http://monark.shivas.se
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Det ÄR viktigt att tänka på vattentemperaturen då man seglar jolle. Som både jollepappa och då och då jolle-oldboy, (i en Laser jag inte får ha ifred) så kan man mycket väl segla i normala badkläder eller en billig våtdräkt på sommaren. Det lät ju som att Andreas föredrog sommarväder...
Men det är inget större fel på en Stortriss om man inte vill ha fartkänslan och utmaningen att segla en jolle. Jolle seglas helst och roligast i sällskap, dessutom.
Men det är inget större fel på en Stortriss om man inte vill ha fartkänslan och utmaningen att segla en jolle. Jolle seglas helst och roligast i sällskap, dessutom.
Anders S
-
Gäst
Det med jolle beror mycket vilket ambitionsnivå. Jag själv ha seglad i över 25 år nu och började med jollesegling. i många år nu har jag seglat kölbåt. I fjol köpte jag Mustangen (danska varianten) som lika seglingsmässig en jolle. Jag visste inte att jag gör så många fel med segeltrim och styrning. Med den nuvarande båten får jag känna varje fel på direkten i form av misslyckat manöver eller minskad fart. Har man dock inte sådan ambitionsnivå så tycker jag är jolle kanske inte det man bör börja med utan satsa på utrymme och bekvämlighet istället.
-
georgiasatellites
Stortriss
Köp en stortriss så du kan övernatta åtminstonde! du kommer att vilja göra det jag lovar! Stortrissarna är härliga små båtar, perfekt nybörjarbåt på alla sätt.
Gjorde så själv, sen tog jag med farsan ut som kunde segla och han lärde mig grunderna. Segla är busenkelt sålänge man inte ska tävla.
Gjorde så själv, sen tog jag med farsan ut som kunde segla och han lärde mig grunderna. Segla är busenkelt sålänge man inte ska tävla.
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
PRISER
Håller med om att man kan göra riktiga klipp nu innan våren!
Titta på den här då, under 20.000:- trailerbar så du slipper båtplatskostnaden.
Och en bra segelbåt i den storleken.
Albin 57.
http://www.blocket.se/vi/6953612.htm?ca=15_s
Och en bra segelbåt i den storleken.
Albin 57.
http://www.blocket.se/vi/6953612.htm?ca=15_s
-
Putte
Bra första båt
Hej !
Min fru och jag började vår bana med en två-mans flipper. Kommer tyvärr inte i håg hela namnet. Vi hade dock ingen fast plats att hålla till på så det var ett evigt bökande med att frakta den på biltaket m m. Men det var en himla rolig tid. När vi sedan började titta på lite större båtar så var jag intresserad av J-17 av senare modell.
Detta är en bra båt, kostar idag runt 10-20000 kr men är en båt för mer dagsegling ev. helgsegling. Ett par båtkompisar till oss köpte en SeaCat till sin dotter. De hittade en för strax under 10 000 och den seglar heller inte helt oävet.
Vi skippade dock detta mellanskikt och köpte en IF. Många tycker idag att IF är en liten, small och trång båt men för oss funka den riktigt bra. Trygg säker.
Den riktiga fördelen med båtar som man kan bo i är att du hinner uppleva så mycket, mycket mera av livet ute på sjön. Om man är ute en längre tid det är då denna speciella känsla av frihet och lugn infinner sig. Det finns inget som går upp mot detta. Och har man väl fått detta i blodet så går det aldrig ur.
Det är alltid snack om vilken båt man skall ha och du kommer att få jättemånga förslag. Mitt tips är alltså att oavsett vad det är för båt du väljer så satsa på en som du kan bo hyfsat i. Detta kommer du att tjäna på.
Hälsningar Putte
Min fru och jag började vår bana med en två-mans flipper. Kommer tyvärr inte i håg hela namnet. Vi hade dock ingen fast plats att hålla till på så det var ett evigt bökande med att frakta den på biltaket m m. Men det var en himla rolig tid. När vi sedan började titta på lite större båtar så var jag intresserad av J-17 av senare modell.
Detta är en bra båt, kostar idag runt 10-20000 kr men är en båt för mer dagsegling ev. helgsegling. Ett par båtkompisar till oss köpte en SeaCat till sin dotter. De hittade en för strax under 10 000 och den seglar heller inte helt oävet.
Vi skippade dock detta mellanskikt och köpte en IF. Många tycker idag att IF är en liten, small och trång båt men för oss funka den riktigt bra. Trygg säker.
Den riktiga fördelen med båtar som man kan bo i är att du hinner uppleva så mycket, mycket mera av livet ute på sjön. Om man är ute en längre tid det är då denna speciella känsla av frihet och lugn infinner sig. Det finns inget som går upp mot detta. Och har man väl fått detta i blodet så går det aldrig ur.
Det är alltid snack om vilken båt man skall ha och du kommer att få jättemånga förslag. Mitt tips är alltså att oavsett vad det är för båt du väljer så satsa på en som du kan bo hyfsat i. Detta kommer du att tjäna på.
Hälsningar Putte