Jag vill ha... Innspill til seilbåtkjøp
Jag vill ha... Innspill til seilbåtkjøp
Hei
Jeg og kona skal kjøpe seilbåt
Vi er begge glad i både tur og regatta, hun mest det første og jeg mest det siste
Våre spesifikasjoner ser ut som følger:
Serieprodusert seilbåt 33-36 fot bygd av anerkjent verft
Max dyptgående 2 m
Diesel motor 25-30 hk
Seildrev
Trimvennlig akterstag med utveksling
Rorkult
Løygang i nærheten av rorkulten
Godt med stuerom i cockpit/hekk
Tauverk ledet til vinsjer på hyttetak (el motor på den ene til fallene)
Genoavinsjer
Bukk til selvslående fokk
Spinnaker
Ankerbrønn framme
Brøkdelsrigg med max mastehøyde 16,5 m (skal under en bro)
Ikke lensetakler
Laxy jacks og bag
Rulleforseil
LYS >1.25
7 køyeplasser (2 i forpigg, 2 i salongbenkene og 3 i ene akterkabinen, dvs dobbel køye nede og en sjøkøye over ute i skutesiden)
Toalett med dusj
Varmeapparat
OK tankkapasitet (vann minst 150 l, drivstoff minst 80 l) septik og gass
Kartbord, salongbord
Godt med stueplass i skap, skuffer og andre hulrom
Listen over aktuelle båtkjøp er per i dag ikke særlig lang
Diva 35 - http://www.bavariasverige.se/segelbatar ... va/diva-35
X-362 Classic - dersom det finnes et bra ex med rorkult - http://www.x-yachts.ch/uploads/X-362_br ... 283%29.pdf
Problemet ser ut til å være den syvende båtplassen...
Noen som har tips til andre båter som kan vurderes - både ny og brukt er av interesse?
Hilsen
Samson
Vi er begge glad i både tur og regatta, hun mest det første og jeg mest det siste
Våre spesifikasjoner ser ut som følger:
Serieprodusert seilbåt 33-36 fot bygd av anerkjent verft
Max dyptgående 2 m
Diesel motor 25-30 hk
Seildrev
Trimvennlig akterstag med utveksling
Rorkult
Løygang i nærheten av rorkulten
Godt med stuerom i cockpit/hekk
Tauverk ledet til vinsjer på hyttetak (el motor på den ene til fallene)
Genoavinsjer
Bukk til selvslående fokk
Spinnaker
Ankerbrønn framme
Brøkdelsrigg med max mastehøyde 16,5 m (skal under en bro)
Ikke lensetakler
Laxy jacks og bag
Rulleforseil
LYS >1.25
7 køyeplasser (2 i forpigg, 2 i salongbenkene og 3 i ene akterkabinen, dvs dobbel køye nede og en sjøkøye over ute i skutesiden)
Toalett med dusj
Varmeapparat
OK tankkapasitet (vann minst 150 l, drivstoff minst 80 l) septik og gass
Kartbord, salongbord
Godt med stueplass i skap, skuffer og andre hulrom
Listen over aktuelle båtkjøp er per i dag ikke særlig lang
Diva 35 - http://www.bavariasverige.se/segelbatar ... va/diva-35
X-362 Classic - dersom det finnes et bra ex med rorkult - http://www.x-yachts.ch/uploads/X-362_br ... 283%29.pdf
Problemet ser ut til å være den syvende båtplassen...
Noen som har tips til andre båter som kan vurderes - både ny og brukt er av interesse?
Hilsen
Samson
Re: Jag vill ha... Innspill til seilbåtkjøp
Några trevliga exempel är ju följande
cb365
comfortina 35
Linjett 35
Swedestar 370
Kan inte alla masthöjder ,men det är väldigt trevliga båtar,
comfortinan blev det för oss ,vi är mycket nöjda med den
//johan
cb365
comfortina 35
Linjett 35
Swedestar 370
Kan inte alla masthöjder ,men det är väldigt trevliga båtar,
comfortinan blev det för oss ,vi är mycket nöjda med den
//johan
Takk for tips, men disse båtene er jo ikke i nærheten av å være innenfor spec' en.
Kort fortalt så vil jeg gjerne ha noe som seiler rimelig bra og som er enkel å betjene.
Under dekk vil vi kunne leve noenlunde komfortabelt noen uker sommerstid. Vi er bare tre personer selv, men kommer nok til å ha med litt venner og deres barn og det er derfor denne syvende køyen er interessant. Er det noen som har sett noen andre båter med en fungerende løsning for en akterkabin som man finner i Diva 35'en (to køyer nede + en sjøkøye over)?
Ny eller brukt er mindre viktig, ei heller er pris (inntil et visst punkt, selvsagt) veldig avgjørende. Vi tenker at når vi først kjøper så er det viktigste å bli fornøyd og dermed er vi villige til å bla opp dersom det trengs.
Hilsen Samson
Kort fortalt så vil jeg gjerne ha noe som seiler rimelig bra og som er enkel å betjene.
Under dekk vil vi kunne leve noenlunde komfortabelt noen uker sommerstid. Vi er bare tre personer selv, men kommer nok til å ha med litt venner og deres barn og det er derfor denne syvende køyen er interessant. Er det noen som har sett noen andre båter med en fungerende løsning for en akterkabin som man finner i Diva 35'en (to køyer nede + en sjøkøye over)?
Ny eller brukt er mindre viktig, ei heller er pris (inntil et visst punkt, selvsagt) veldig avgjørende. Vi tenker at når vi først kjøper så er det viktigste å bli fornøyd og dermed er vi villige til å bla opp dersom det trengs.
Hilsen Samson
Jag matade in de parametrar jag kunde hitta i Sailguides "avancerad sökning".
Resultat - noll båtar hittades.
Du får nog börja tulla på dina krav.
http://www.sailguide.com/batfakta/index ... nstructor=
Kan du tänka dig en långsammare båt är det lättare, http://www.sailguide.com/batfakta/index ... nstructor=
Sedan kan det tänkas att du måste anpassa den; självslående fock, elektriska winchar osv är tillbehör man kan skruva dit själv om de är nödvändiga.
Resultat - noll båtar hittades.
Du får nog börja tulla på dina krav.
http://www.sailguide.com/batfakta/index ... nstructor=
Kan du tänka dig en långsammare båt är det lättare, http://www.sailguide.com/batfakta/index ... nstructor=
Sedan kan det tänkas att du måste anpassa den; självslående fock, elektriska winchar osv är tillbehör man kan skruva dit själv om de är nödvändiga.
Alla borde ha skägg
Ja det kan nog bli problem ,redan de båtar du har som förslag missar mot din spec.Divan har enligt sailguide 16,8 meter mast antagligen tillkommerantenner o beslag ,samt att lyset ligger strax under 1,25 också enligt sailguide
X362 classic har masthead rigg och är ej lämplig för självslående samt att den inte har tre sängplatser i akterkabinen
Sen finns ju sport varianten med partial rigg skulle förvåna mig om den var under 17 meter
Motorerna på dessa båtar verka ligga på runt 20 hästar,så min mening är att både Cb n och Sweden staren matchar 362 o de andra matchar väl divan ganska bra fast de är lite bekvämare
Ratt verkar det vara på de flesta x båtar men finns säkert utan
X362 classic har masthead rigg och är ej lämplig för självslående samt att den inte har tre sängplatser i akterkabinen
Sen finns ju sport varianten med partial rigg skulle förvåna mig om den var under 17 meter
Motorerna på dessa båtar verka ligga på runt 20 hästar,så min mening är att både Cb n och Sweden staren matchar 362 o de andra matchar väl divan ganska bra fast de är lite bekvämare
Ratt verkar det vara på de flesta x båtar men finns säkert utan
Ja, og da er vi inne på noe av problemet. De tingene jeg ønsker meg er på ingen måte noe ekstremt eller særlig unikt (og jeg vil tro at jeg ikke er alene om å ha en slik ønskeliste for hvordan en seilbåt skal være). Det som har slått meg mange ganger når jeg har sett på nye båter er at det er mye nesten rett og sjelden eller aldri helt rett. Håper det finnes noen seilbåtkonstruktører som leser denne type diskusjoner/noen som kan hviske noen seilbåtkonstruktører dette i øret.
Så litt om de to båtene:
Diva bygger i stor grad på bestilling så om jeg vil ha en litt kortere mast så vil jeg tro at jeg kan få det. Med racing-optimalisert dekkslay-out har den nye Diva 35'en SRS på 1,31. Jeg har vanskelig å se for meg at denne båten da får et LYS-tall under 1,25 (selv i nokså moderat rigget utgave).
X362 Classic - mener å ha sett eksemplar med brøkdelsrigg og rorkult, men det finnes neppe mange. Mastehøyden her er selvsagt et problem siden det her uansett vil være snakk om en brukt båt. Da gjelder det også å finne et pent eksemplar, noe som ikke alltid er så lett.
Den nevnte akterkabinsløsningen er etter mitt syn den mest effektive måten å få til en ekstra køye på. Selvsagt bør det være inne i tankene alt på tegnebrettet da det spiller stor rolle hvordan cocpitens sittebenker er designet og ikke minst høyde og bredde på den kanten som genoavinsjen står på (har denne kanten forresten noe eget navn?). Løsningen med å ha to akterkabiner stjeler for mye stueromskapasitet. Det er alltid godt å ha flere stuerom med bra volum. Er utrolig hvor mye greier man klarer å putte nedi disse.
Når det gjelder motorstørrelse så må jeg si at det overrasker meg at båtfabrikker stadig bruker dette som en salderingspost. 18-20 hk er for lite på en båt som veier ca. 5-6 tonn. Standardmotoren burde vært 27-30 hk!
Selvsagt går det an å modifisere en del av tingene inn i en båt, tenker da på selvslående fokk, el-vinsj, akterstag, hvor tauverket havner, lazy jacks, rulleforseil. Men hovedpoenget som jeg da er på jakt etter er bra skrog, rorkult, 7 køyer, dass med dusj, stueplass og noenlunde fart selv med moderat høy mast er det likevel vanskelig å finne særlig mange aktuelle serieproduerte båter som oppfyller.
Så litt om de to båtene:
Diva bygger i stor grad på bestilling så om jeg vil ha en litt kortere mast så vil jeg tro at jeg kan få det. Med racing-optimalisert dekkslay-out har den nye Diva 35'en SRS på 1,31. Jeg har vanskelig å se for meg at denne båten da får et LYS-tall under 1,25 (selv i nokså moderat rigget utgave).
X362 Classic - mener å ha sett eksemplar med brøkdelsrigg og rorkult, men det finnes neppe mange. Mastehøyden her er selvsagt et problem siden det her uansett vil være snakk om en brukt båt. Da gjelder det også å finne et pent eksemplar, noe som ikke alltid er så lett.
Den nevnte akterkabinsløsningen er etter mitt syn den mest effektive måten å få til en ekstra køye på. Selvsagt bør det være inne i tankene alt på tegnebrettet da det spiller stor rolle hvordan cocpitens sittebenker er designet og ikke minst høyde og bredde på den kanten som genoavinsjen står på (har denne kanten forresten noe eget navn?). Løsningen med å ha to akterkabiner stjeler for mye stueromskapasitet. Det er alltid godt å ha flere stuerom med bra volum. Er utrolig hvor mye greier man klarer å putte nedi disse.
Når det gjelder motorstørrelse så må jeg si at det overrasker meg at båtfabrikker stadig bruker dette som en salderingspost. 18-20 hk er for lite på en båt som veier ca. 5-6 tonn. Standardmotoren burde vært 27-30 hk!
Selvsagt går det an å modifisere en del av tingene inn i en båt, tenker da på selvslående fokk, el-vinsj, akterstag, hvor tauverket havner, lazy jacks, rulleforseil. Men hovedpoenget som jeg da er på jakt etter er bra skrog, rorkult, 7 køyer, dass med dusj, stueplass og noenlunde fart selv med moderat høy mast er det likevel vanskelig å finne særlig mange aktuelle serieproduerte båter som oppfyller.
Jeg forstår ønskene, men tror det blir vrient å finne båten som treffer kompromisset mellom stort volum (køyeplasser), lav rigg og høyt LYS. Kan du gå ned på LYS-tallet, blir det vel mye lettere å finne noe som passer?
Prova metoden att söka båtar av en viss storlek , årsmodell och pris på t.ex.Samson skrev:Hei
Hilsen
Samson
http://www.yachtworld.com/core/listing/ ... Search.jsp
http://www.boatshop24.com/de
http://www.apolloduck.com/search.phtml?exact=1
Där kan du säkert finna precis den båttyp du redan från början kände att du skulle ha....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Diva 39?
En snabb båt som tar mycket höjd, lättseglad med liten besättning & självslående fock.
Akterkabin & förpik & Toa med stängbar dörr, stor sittbrunn gör den grym både till familjesegling & regattasegling ( lystal: 1,26)
Rorkult , nyare segel uppdaterad, förstärkt botten , nya spridare/ spridarfästen, vant , nyare starkare motor från, 27hk -98, storsegel från -08 självslående rullfock från -11
sittbrunnstält & värmare från 2011. Lazykapell & sprayhood från 2009. instrument från 2008/2009 & plotter med sjökort från 2012.
intresserad?
http://www.batborsen.se/v2/view.jspx?advert=1342096
En snabb båt som tar mycket höjd, lättseglad med liten besättning & självslående fock.
Akterkabin & förpik & Toa med stängbar dörr, stor sittbrunn gör den grym både till familjesegling & regattasegling ( lystal: 1,26)
Rorkult , nyare segel uppdaterad, förstärkt botten , nya spridare/ spridarfästen, vant , nyare starkare motor från, 27hk -98, storsegel från -08 självslående rullfock från -11
sittbrunnstält & värmare från 2011. Lazykapell & sprayhood från 2009. instrument från 2008/2009 & plotter med sjökort från 2012.
intresserad?
http://www.batborsen.se/v2/view.jspx?advert=1342096
Senast redigerad av 1 Chardonnay, redigerad totalt 0 gånger.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Det ser ut som det som kan passa din önskelista bäst är en katamaran. Titta på http://www.evecom.nl eller googla multihulls. Har seglat katamaran i mer än 30 år byter aldrig till kölis.
Bro höjden ser ut att vara väldigt begränsande, har du mätt hur hög bron är eller ståt det 16.5 m i sjökortet
.
I Sverige verkar man ha lagt in lite extra marginal på senare år. T.ex så står det 13.5 m på fotöbron utanför Göteborg. Har hört talas om en båt som är 15.5 m hög som kom under minus vindinstrumenten.
Kan alltså vara värt att kolla upp.
.
I Sverige verkar man ha lagt in lite extra marginal på senare år. T.ex så står det 13.5 m på fotöbron utanför Göteborg. Har hört talas om en båt som är 15.5 m hög som kom under minus vindinstrumenten.
Kan alltså vara värt att kolla upp.
Seilingshøyden på broen er 16 m i sjøkartet. Alle høyder i norske sjøkart er tatt fra høyvann, det vil jo i praksis si at det som regel er noe mer seilingshøyde. Men med litt antenner og vindex så er nok 16,5 meter det høyeste jeg kan våge meg under uten å måtte risikere å vente på lavvann eller drive med dristige krengeprosjekter...