Surfplatta till extern bildskärm

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Surfplatta till extern bildskärm

Inlägg av oceansailor » fre 04 jan 2013, 16:06

Jag har en "solljusskärm" 12" med upplösning 800x600. (SVGA) som ligger oanvänd.

Är det någon som har koll på om det finns någon surfplatta som kan skärmdela bilden till
VGA skärmen ? Vill kunna få upp kartorna från Navionics appen till 12" skärmen.

Har hört att IPAD 2 och senare skall klara detta. Men så hittade jag någon som sa att det bara vara bild och video?

Någon som har koll vad som funkar med IPAD?

Hur som helst så måste jag köpa en surfplatta.
Kanske finns det billigare alternativ än IPAD som klarar detta?

I princip är detta enda användningen av surfplattan.

Krav är alltså att den har GPS samt klarar att skärmdela till VGA skärm 800x600.

Alla tips montages med tacksamhet.

(OBS. Detta är inte enda sättet att navigera. Vore bra om vi kunde undvika diskussionen om lämpligheten att använda surfplatta för navigation)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Surfplatta till extern bildskärm

Inlägg av Anders S » fre 04 jan 2013, 20:56

När det gäller Ipad handlar det inte bara om en Ipad->VGA-adapter utan också ifall applikationen ("appen") stödjer VGA-skärm. Det måste du kolla innan du köper. Jag tror (men vet inte säkert) att det är mindre knepigt med Androidplattor, och med Win8-driven platta borde det tom vara lätt.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Surfplatta till extern bildskärm

Inlägg av oceansailor » fre 04 jan 2013, 22:05

Tack Anders,

Tror att Du pekade på en sak som jag inte tänkt på. Visste inte att App leverantören kan styra hur informationen kan visas. Men det
bekräftar den här videon. http://www.youtube.com/watch?v=Cgo3ueETDIk

Det betyder att Navionics kan spärra möjlighten om de vill. Det har de ju all anledning att vilja, om man inte vill konkurrera ut de kunder
som försöker sälja PC programvaror som använder Navionics. De säljs ju till mångdubbelt högre priser än Navionics appen.

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Surfplatta till extern bildskärm

Inlägg av gungner » ons 09 jan 2013, 15:36

numera finns det en funktion som heter dual-screen som kopierar det du ser på paddan till en TV. Mig veterligen går det inte för appar att stänga av denna funktion (har alltid fungerat för mig.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Surfplatta till extern bildskärm

Inlägg av oceansailor » ons 09 jan 2013, 22:17

gungner skrev:numera finns det en funktion som heter dual-screen som kopierar det du ser på paddan till en TV. Mig veterligen går det inte för appar att stänga av denna funktion (har alltid fungerat för mig.
Hmm. Är inte det där med Dual skärm samma sak som det man pratar om i den här videon??

http://www.youtube.com/watch?v=Cgo3ueETDIk

Skriv svar