Vilken surfplatta

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
tidow
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 16:51
Ort: Karlstad

Vilken surfplatta

Inlägg av tidow » tor 13 dec 2012, 15:44

Nu skall jag köpa en ny Plotter till båten och en GPS till bilen. Många pengar blir det, vilket jag inte har råd med. Funderar på att istället införskaffa en surfplatta som löser båda uppgifterna, plus att man får tillgång till så många mer tjänster.
Varför jag byter plotter? Har en "Eagle Intelli Map" som är alldeles för ljussvag i starkt solljus så bilden är näst intill oläsbar.( Är det någon som vet om det går och öka ljusstyrkan utöver maxvärdet från fabriken).
GPS:en i bilen är en Garmin Nuvi 760 med gamla kartor som koster nästan en tusenlapp att uppgradera.
Nu till min fråga. Finns det någon "platta" som är ljusstark nog för att fungera i en segelbåt och i så fall vilken samt vilket navapp rekomenderas.
Har tänkt mej en displaystorlek på 7 - 8.9" för att få plats även i bilen.
Nu skall det sägas att jag kommer att ha kvar "Eaglen" och även papperskorten i båten

Nu snart är vintersolståndet här. Sen är det bara och vänta.
GOD JUL på er alla
Tim
Tim

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av stangen » fre 14 dec 2012, 08:41

Garmin har väl en variant för både bil och båt :https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=148&pID=14893
Inget jag testat (någon annan?) men kanske kan vara en lösning om man vill ha både och.

För egen del använder jag fast installerad plotter (Lowrance) i båten och Telia GPS-nav app för bilkörning i iFånen (kostar ca 500 kr/år med NAVTEQ kartor och Wisepilot prgm).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av J@nne » fre 14 dec 2012, 17:48

Jag har en garmin 620 och är väldigt nöjd med den.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av Seawolf » fre 14 dec 2012, 18:36

Om man är ute efter att spara pengar så kan t.ex. en Samsung Tab 2 7" vara ett skapligt alternativ. Då får man även en läsplatta med allt vad det innebär. Kostar runt 2500 inklusive 3G (skaffa tvillingkort till din surftelefon) eller runt 2000 (kör med wifi från din surftelefon till den).
Sen kostar Navionics några hundra för norra europa, även om man måste varna för att Navionics döljer grundens minsta djup innan man zoomar in MYCKET, och i stället visar siffran 3 som visar att innersta djupkurvan betyder 3m eller mindre. Men man kan alltid köpa Oziexplorer (c:a 200 kr) för Android och använda BSB-KAP sjökort m.fl., superbra mjukvara! Samma saker gäller en flock andra surfplattor som går på android. Och det finns numera väderskydd att köpa till denna typ av grej.
Sen kan man ju ha den till att surfa, kolla mail, se på PlayTV, lyssnna på all världens radio osv. Plotter-släng dig i väggen, de är visserligen överlägsna som ren utomhusplotter, men bara för det och inget annat. För den som alltså har ont om pengar är alltså inte dagens plottrar så bra köp.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

tidow
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 16:51
Ort: Karlstad

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av tidow » sön 16 dec 2012, 11:36

Tack för svaren. J@nne & Seawolf

Seawolf. Det var en uttömmande redogörelse. Har du provat Galaxyn i rent solljus. Isåfall, tycker du det fungerar bra? Och är Oziexplorer en app som kan köpas på Market play, eller var får jag tag i den?
Likadant gäller, vad är BSB-KAP och var hittar man sånt?

Ni alla som använder en surfplatta (inte nödvändigtvis som plotter) och har erfarenhet av att tittat på den i solljus, hur sebar är bilden. Vilken eller vilka plattor rekommenderas isf.
Att plottern är överlägsen för 100% marint bruk är jag införstådd med..

Nyfiken på synpunkter.
/Tim
Tim

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av Lasse L » sön 16 dec 2012, 11:58


Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av stangen » sön 16 dec 2012, 16:37

cecilia skrev:Tack för svaren. J@nne & Seawolf

Seawolf. Det var en uttömmande redogörelse. Har du provat Galaxyn i rent solljus. Isåfall, tycker du det fungerar bra? Och är Oziexplorer en app som kan köpas på Market play, eller var får jag tag i den?
Likadant gäller, vad är BSB-KAP och var hittar man sånt?

Ni alla som använder en surfplatta (inte nödvändigtvis som plotter) och har erfarenhet av att tittat på den i solljus, hur sebar är bilden. Vilken eller vilka plattor rekommenderas isf.
Att plottern är överlägsen för 100% marint bruk är jag införstådd med..

Nyfiken på synpunkter.
/Tim

OziExplorer hittar du här: http://www.oziexplorer.com. Mycket kompetent program. Använde detta på en WinCE PDA tidigare (en iPaq från HP) med stor framgång under några år. Men, hur man än ser på det så är det ett riskspel att använda kontorsapparater till sjöss. Min iPaq föll bokstavligen i bitar efter ett tag - klarade inte miljön.
OziExplorer använder rastrerade kartor (identiskt med papperskorten) till skillnad från andra "appar" som ofta använder vektoriserade kort (med de fel som följer vid vektoriseringen). Vilket som är bäst är mest tycke och smak kanske bara man har koll på + och -.
Just iPaq var annars bra som plotter då skärmen var transflektiv och bara blev bättre av solljus.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

tidow
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 16:51
Ort: Karlstad

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av tidow » sön 16 dec 2012, 19:13

Tack Niklas för ditt svar.
Nu vet jag var jag får tag i sjökort. Återstår bara rätt platta.
Mvh
/Tim
Tim

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av Seawolf » sön 16 dec 2012, 22:12

Kan bidraga med några bilder på SAmsung Tab 2 7". Första bilden är i solljus (reflexen gör att kameran mörkade resten en hel del), andra med blixt och tredje kommer jag inte ihåg vilken belysning det var.
Den är inte i klass med en bra plotter, Man kan behöva skugga runt den i klart solljus. Men i stort tycker jag den är läsbar.
Dessvärre har jag ännu inte funnit en utomhus-Android med transflektiv eller liknande solljusskärm, och helst en som dessutom tål vatten. En sådan Panasonic har dock nyligen dykt upp men kostar runt 10000. För det får man både plotter och en Samsung 7" med råge.

De som vet hur Oziexplorer funkar på PC blir nog i likhet med mig positivt överraskade av Androidversionen. Jag tycker den är bättre att använda. Men man behöver ett gratis konverteringsprogram för sjökorten som bara körs på PC för att få in dem i Androiden. FInns att hämta från deras hemsida. Vidare finns det program för PC som kan sätta ihop nya sjökort av hopskarvade befintliga (även som har olika skala!), för de fall man kanske vill göra ett skarvlöst kort i ett område man ofta befar.
DSC00565_s.jpg
DSC00566_s.jpg
DSC00567_s.jpg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av matz » mån 17 dec 2012, 07:22

om man har en surfplatta med 3g och kontantkort i båten (kan man ladda för en vecka i taget ex) + en annan smartphone så gillar jag den här ankarvakt-appen som ringer upp eller sms:ar, då behöver man ju inte oroa sig om man är i land
http://www.myanchorwatch.com/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av Anders S » mån 17 dec 2012, 08:26

matz skrev:om man har en surfplatta med 3g och kontantkort i båten (kan man ladda för en vecka i taget ex) + en annan smartphone så gillar jag den här ankarvakt-appen som ringer upp eller sms:ar, då behöver man ju inte oroa sig om man är i land
http://www.myanchorwatch.com/
Vad gör du då om det ringer? Jag är med på att det kan vara intressant med att båten flyttar sig, (från bryggan) eller om bevakningsmojen ringer vid inbrott eller andra larm" men just ankarvakt?
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av toaen » mån 17 dec 2012, 12:50

Har en "Eagle Intelli Map" i sittbrunnen på min motorseglare sen ett par år och har aldrig haft problem med att jag inte kunnat läsa på skärmen. Nu är det förstås i stort sett alltid halvtaskigt väder när jag är ute med båten :?

Har förliden sommar haft en läsplatta i Däckssalongen som navigator. Sista dagen på väg in mot hemmahamnen hade jag den nedåtgånde solen i aktern. Jag såg inte ett skit på läsplattan.

När jag seglat förbi Resö några dar tidigare,började det regna, så jag gick in. Mitt sundet vid Storesnart ligger det två små öar. De fanns inte med på sjökortet i läsplattan förrän jag zomade in ganska mycket.

Personligen skulle jag nog inte vilja byta ut plottern i sittbrunnen mot en läsplatta.
Bilagor
Storesnart.JPG
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av matz » mån 17 dec 2012, 15:10

..då tar jag gummit och åker ut till båten. Ankrar gör man ofta pga ebb o flod samt för dyrt i gästhamnen

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av Anders S » mån 17 dec 2012, 18:57

matz skrev:..då tar jag gummit och åker ut till båten. Ankrar gör man ofta pga ebb o flod samt för dyrt i gästhamnen
Aha, så nära! Jag lämnar inte heller båten för någon längre stund i det läget. Här borde ju en smartphone med GPS vara fullt duglig, om man nu inte går surfplattevägen.

Angående surfplatta: Transreflektiv skärm är vattendelaren (obs, dåligt skämt) mellan synliga och osynliga surfplattor. Den andra lilla svagheten man skall ta med i beräkningen är att även ruggade enheter (finns det ännu?) brukar tappa vattenskyddet om man öppnar luckor för strömanslutning eller trådkommunikation. Trådlös (eg kontaktfri, induktiv) energiöverföring fungerar "sådär" och det tror jag inte plattor har heller. Men utan tvivel kan en ruggad "sur(f)padda" bli intressant för båtägare, kanotister etc etc, särskilt med en skärm som funkar i dagsljus.

En surfpadda i en (litet bättre=dyrare) plasthölje är väl i så fall en kompromiss som kan duga bra. Om vädret är "för bra för navigering" kan man troligen gå ner i ruffen med den om man behöver se noga vad det står på skärmen utan större uppoffringar eller besvär.
Anders S

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av Excel 319 » tis 18 dec 2012, 14:55

[quote="Seawolf"]Kan bidraga med några bilder på SAmsung Tab 2 7". Första bilden är i solljus (reflexen gör att kameran mörkade resten en hel del), andra med blixt och tredje kommer jag inte ihåg vilken belysning det var.
Den är inte i klass med en bra plotter, Man kan behöva skugga runt den i klart solljus. Men i stort tycker jag den är läsbar.
Dessvärre har jag ännu inte funnit en utomhus-Android med transflektiv eller liknande solljusskärm, och helst en som dessutom tål vatten. En sådan Panasonic har dock nyligen dykt upp men kostar runt 10000. För det får man både plotter och en Samsung 7" med råge.

De som vet hur Oziexplorer funkar på PC blir nog i likhet med mig positivt överraskade av Androidversionen. Jag tycker den är bättre att använda. Men man behöver ett gratis konverteringsprogram för sjökorten som bara körs på PC för att få in dem i Androiden. FInns att hämta från deras hemsida. Vidare finns det program för PC som kan sätta ihop nya sjökort av hopskarvade befintliga (även som har olika skala!), för de fall man kanske vill göra ett skarvlöst kort i ett område man ofta befar.


Jag har 10" av Tab2 och funderar på var jag kan ställa in skärmsläckaren? Jag har letat överallt, tror jag, men inte lyckats få till den. Tråkigt när skärmen slocknar vid ett illa valt tillfälle. Har du någon hjälp att komma med Seawolf.

Skriv svar