Du inser att det går att diskutera just den saken?thomask skrev:Själklart har jag papperskort i båten, som även används, När jag skriver att jag inte kan navigera så betyder det inte att jag inte hittar hem med bara pappersupplagan! Men att räkna ut avdrifter/distanser och annat tjafs behärskar jag inte.
Och det har jag ingen nytta av heller för att föra båten med sällskap säkert. Har en rorkult som jag kan röra på om jag märker att båten inte vill dit jag vill! Plottern är helt oöverträffad om det är trångt och en massa grynnor. (man slipper fundera på vart man är) Hade en Garmin 525 innan, men den var lite slö i uppdateringen om man hade på den för länge, visade fel några hundra meter rätt var det var. Lite dumt när man seglade nära land mitt i natten.
Ska ha en 720 innan rean är slut. Hoppas bara att den får plats i skottet utan att behöhva ha en garderob på insidan.
/Thomas
Plotter eller .....
Re: Plotter eller .....
Anders S
Ursäkta, men nu förstod jag inte frågan. 
Jo, du påstår att du kan navigera, men inte med avdrift och distanser och annat tjafs. Jag menar att det är tjafset som man måste kunna.thomask skrev:Ursäkta, men nu förstod jag inte frågan.
Anders S
Hmmmm............ Nu skrev jag väl inte riktigt så, jag skrev att jag kunde använda sjökortet så att jag kunde hitta hem, och kunna se vart jag är på kortet.
Har klarat mig ett bra tag på det, så jag förstår inte varför man måste ha 5 stjärnor i boken om navigering. Om man nu inte har det som yrke.
Jag brukar komma dit jag vill när jag seglar, förr eller senare. senare om det är fint väder.
/Thomas
Har klarat mig ett bra tag på det, så jag förstår inte varför man måste ha 5 stjärnor i boken om navigering. Om man nu inte har det som yrke.
Jag brukar komma dit jag vill när jag seglar, förr eller senare. senare om det är fint väder.
/Thomas
Du hade en garmin du inte var nöjd med och så köper du en till ....thomask skrev:Själklart har jag papperskort i båten, som även används, När jag skriver att jag inte kan navigera så betyder det inte att jag inte hittar hem med bara pappersupplagan! Men att räkna ut avdrifter/distanser och annat tjafs behärskar jag inte.
Och det har jag ingen nytta av heller för att föra båten med sällskap säkert. Har en rorkult som jag kan röra på om jag märker att båten inte vill dit jag vill! Plottern är helt oöverträffad om det är trångt och en massa grynnor. (man slipper fundera på vart man är) Hade en Garmin 525 innan, men den var lite slö i uppdateringen om man hade på den för länge, visade fel några hundra meter rätt var det var. Lite dumt när man seglade nära land mitt i natten.
Ska ha en 720 innan rean är slut. Hoppas bara att den får plats i skottet utan att behöhva ha en garderob på insidan.
/Thomas
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jag var faktiskt väldigt nöjd med den, Lätt att hantera och tydlig i solsken, förutom att den kom ur kurs efter några timmar, Den kanske blev full med "spår" jag brukar ha någorlunda koll ändå.
Har för mig att den var 3 år gammal eller nåt, så jag hoppas att dom som är nu har mer minne.
/Thomas
Har för mig att den var 3 år gammal eller nåt, så jag hoppas att dom som är nu har mer minne.
/Thomas
Det där med felvisning på flera hundra meter redovisas i denna gamla tråd. Mest anses Garmin vara drabbade då man har svaga waas/egnos-signaler.thomask skrev:Själklart har jag papperskort i båten, som även används, När jag skriver att jag inte kan navigera så betyder det inte att jag inte hittar hem med bara pappersupplagan! Men att räkna ut avdrifter/distanser och annat tjafs behärskar jag inte.
/Thomas
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... 76c#p67438
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Tack för det svaret! Hade jag aldrig hittat annars. Himla bra att känna till det INNAN man ränner upp på land. Inget egentligt fel på hårdvaran alltså.
får titta om det är samma "fel" på ny plotter
/Thomas
får titta om det är samma "fel" på ny plotter
/Thomas
Jag vågar påstå att det är kunskaper man absolut har nytta av på en översegling där man inte ser land, men vid en orienteringsövning i skärgården där man har uddar, sund, fyrar, kummel etc etc att orientera sig efter är avdriften tämligen oväsentlig, speciellt om man har marginal till undervattenshindren.Anders S skrev:Jo, du påstår att du kan navigera, men inte med avdrift och distanser och annat tjafs. Jag menar att det är tjafset som man måste kunna.thomask skrev:Ursäkta, men nu förstod jag inte frågan.
Alla borde ha skägg
Om man lägger ut en ruttlinje på sin GPS vid en översegling så behöver den inte ens ha plotterfunktion, och följer man den linjen så behöver man inte bekymra sig om varken missvisning, ström, eller avdrift. Så även en eller två sådana gamla GPSer med batteri är bra reserver om något går sönder.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Det där stämmer mycket bra. Om du (mot all förmodan) inte kan basal navigation, hur reder du då ut det? Var är jag, vart skall jag, kursen dit och avståndet dit är inget man kan pruta på. Samtidigt är det så lätt att lära sig att det inte borde vara ett bekymmer (och säkert inte är det heller). Seglar man där vatten aldrig strömmar behöver man inte begripa vad avdrift innebär, men finns det en ström på en halv knop sätter det en halv distansminut fel om man seglar en timme. Det är klart att man måste begripa sig på sådant, med eller utan navigator spelar ingen roll.Peter_K skrev:Jag vågar påstå att det är kunskaper man absolut har nytta av på en översegling där man inte ser land, men vid en orienteringsövning i skärgården där man har uddar, sund, fyrar, kummel etc etc att orientera sig efter är avdriften tämligen oväsentlig, speciellt om man har marginal till undervattenshindren.Anders S skrev:Jo, du påstår att du kan navigera, men inte med avdrift och distanser och annat tjafs. Jag menar att det är tjafset som man måste kunna.thomask skrev:Ursäkta, men nu förstod jag inte frågan.
Sedan (kanske mer motiverande att köpa sig en enkel navigationsbok?) är en modern navigator försedd med såpass mycket finesser och hjälpmedel att man bara därför bör kunna grundläggande terrester navigation, annars kan man inte dra nytta av alla finesser. Till exempel har nyare Garmin (om de har rätt kartor) programvara som räknar ut "närmaste vägen" med djupgående och avstånd till kortens(!) hinder som begränsande parametrar, och om man då är seglare blir den skenbart "bussiga" funktionen något man måste begripa sig på och modifiera efter vindriktningen. Alltså måste man kunna bedöma och i ömmande fall lägga ut kurser och ta hänsyn till... avdrift. Nu kan man ju alltid följa farledslinjerna, men hur kul är det ?
Folk som kan använda navigatorer och GPS:er på fiffiga och skickliga sätt kan ju navigera till att börja med. Annars blir man en av dem som som undrar vad XTE betyder och var stenen kom ifrån, för den fanns minsann inte på sjökortet...
Anders S
Här på sailguide finns det uppenbarligen många duktiga navigatörer som verkligen kan sin sak. Min fundering är hur ni upprätthåller er kompetens i dagens hjälpmedelsstinna båtliv? Ritar ni upp strömtrianglar, kontrollerar ni er deviationstabell, använder ni er av död räkning och ni som har radar, plottar ni upp era mål för att se om en närsituation kan uppstå?
Jag har fått svar på för och nackdelar med plotter/läsplatta, det räcker för mig! Och även en bra förklaring på Garmins hoppande i positioner. tack!
Och jag lär nog kunna navigera mig hem i fortsättningen, Det andra "tjafset" från Anders och co får vara.
/Thomas
Ps, kan bara hålla med i inlägget innan detta!
Och jag lär nog kunna navigera mig hem i fortsättningen, Det andra "tjafset" från Anders och co får vara.
/Thomas
Ps, kan bara hålla med i inlägget innan detta!
Du glömde AISenSchvidja skrev:Här på sailguide finns det uppenbarligen många duktiga navigatörer som verkligen kan sin sak. Min fundering är hur ni upprätthåller er kompetens i dagens hjälpmedelsstinna båtliv? Ritar ni upp strömtrianglar, kontrollerar ni er deviationstabell, använder ni er av död räkning och ni som har radar, plottar ni upp era mål för att se om en närsituation kan uppstå?
Vid överseglingar plottas pos. i kortet varje ½ timma. http://lasselundell.se/ais.html
Det är något man bör tänka på och gör inte alla dessa saker? Att rita upp en strömtriangel (mentalt eller t o m på papper) är helt nödvändigt för att begripa när man skall slå för att komma rätt om man seglar i Öresund (bara som exempel). Att bedöma bäringsdragning för att avgöra framtida närsituationer är världens enklaste, det kan alla göra, bara man vet hur (och ser båten i fråga, AIS-plottens stora poäng är när man inte gör det). GPS:s COG, kompenserad för variation är ett utmärkt verktyg för att jämföra deviationstabellens värden med de verkliga, men man måste veta skillnaden på variation, deviation, magnetisk och sann kurs för att reda ut det - lätt när man kan det, obegripligt om man inte vet hur man kompenserar. Har man då inte begrepp om avdrift eller strömsättning reder man aldrig ut det.Schvidja skrev:Här på sailguide finns det uppenbarligen många duktiga navigatörer som verkligen kan sin sak. Min fundering är hur ni upprätthåller er kompetens i dagens hjälpmedelsstinna båtliv? Ritar ni upp strömtrianglar, kontrollerar ni er deviationstabell, använder ni er av död räkning och ni som har radar, plottar ni upp era mål för att se om en närsituation kan uppstå?
En av de riktigt stora poängerna med en navigator är att man kan öva att göra de här sakerna på det gamla sättet och så ger navigatorn 999 ggr av 1000 ett mycket bra facit. En navigator, använd av någon som "kan" ger massor av information som kan användas (och bör användas) för att övervaka de andra instrumenten, men också tvärtom.
Har man radar är man s-k-y-l-d-i-g att kunna handskas med den och får svara för saken om något händer och man inte använt den korrekt.
Anders S