Plotter eller .....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Re: Plotter eller .....

Inlägg av Schvidja » tis 27 nov 2012, 23:14

Jag köpte en begad garmin när plottrarna var dyra, den har fungerat mycket bra och är lätt att koppla mot pilot mm.
Nu verkar de ha blivit riktigt billiga och en A50 med kort för under 4" verkar helt ok, köpte jag en ny skulle jag satsa på en öppen variant
och inte garmin med egna kort.
Det finns alltid ett behov av att planera och grejsa både under och efter färd och då är säkerligen en padda optimal.
Den kan alla leka med och komma med synpunkter vart man ska åka, ett bra komplement.
När det är riktigt grisigt och blött tror jag plottern gör bästa jobbet, den sitter bra och klarar sjön.

Jwlund
Trogen medlem

Inlägg av Jwlund » ons 28 nov 2012, 08:57

Schvidja skrev:Jag köpte en begad garmin när plottrarna var dyra, den har fungerat mycket bra och är lätt att koppla mot pilot mm.
Nu verkar de ha blivit riktigt billiga och en A50 med kort för under 4" verkar helt ok, köpte jag en ny skulle jag satsa på en öppen variant
och inte garmin med egna kort.
Det finns alltid ett behov av att planera och grejsa både under och efter färd och då är säkerligen en padda optimal.
Den kan alla leka med och komma med synpunkter vart man ska åka, ett bra komplement.
När det är riktigt grisigt och blött tror jag plottern gör bästa jobbet, den sitter bra och klarar sjön.

Jag har två barn på 1 och 3 år så när det är riktigt grisigt och blött stannar jag tyvärr i hamn:)

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 28 nov 2012, 20:18

Har SeaClear in laptoppen men tanken att ha den maskinen i sittbrunnen finns inte, möjligen under däck. I sitt brunnen finns en Lowrance HDS som sitter i rufföppningen. Den verkar klara tuffa krav.

Normalt sköts navigationen med kort och HDS används mest som styrhjälp och för att övervaka autopiloten. De tillfällen jag räknar med att ha mest nytta av plottern är när det är s a s tuffa villkor, hård vind, överspolande sjö, regn etc och då det är svårt att hantera och hålla reda på sjökortet, kurser mm. Då är det bra att ha plottern tillhands - den sitter fast och den tål vatten och en och annan smäll och den visar direkt positionen, kurs, fart och en massa annat om man vill. Tanken att ha en pad eller liknande som kanar omkring och ska skyddas för vatten etc mitt i allt tilltalar inte

Gunnar Buhre
Trogen medlem

Inlägg av Gunnar Buhre » tor 29 nov 2012, 01:44

Jag var i Estland i somras med en iPad och Navionics Europe HD och i Polen förra sommaren. iPad hade jag redan, Navionics kostade 300:-. Det dyraste var papperskorten som man i alla fall måste ha och som är de som gäller i sista hand vid navigering. Kan man inte navigera utan en plotter kanske man skall stanna hemma!
Gunnar Buhre

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » fre 30 nov 2012, 18:59

Verkar som Garmin ska prångla ut en del nya modeller 1 kvartalet 2013, Nog därför 720 var så jäkla billig. Såg en 5 tummare och en 7 tummare på Google.

Och alla som undrar om jag kan navigera? NEJ! Det är därför jag ska ha en bra elektrisk hjälpreda. Helt klart är att det blir en stor plotter.

/Thomas

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » lör 01 dec 2012, 09:20

thomask skrev:Verkar som Garmin ska prångla ut en del nya modeller 1 kvartalet 2013, Nog därför 720 var så jäkla billig. Såg en 5 tummare och en 7 tummare på Google.

Och alla som undrar om jag kan navigera? NEJ! Det är därför jag ska ha en bra elektrisk hjälpreda. Helt klart är att det blir en stor plotter.

/Thomas

Fel ordning där...
1. ta en kurs och lär dig vad navigering är
2. köp och använd papperskort - funkar även utan el
3. träna. I olika miljöer (hamn, inomskärs, utomskärs...)
4. träna lite mer...
...
13. överväg ordentlig plotter

Risken är att du annars blir en fara för dig själv, andra ombord din båt eller andra båtar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » lör 01 dec 2012, 10:05

Min erfarenhet av navigeringskurser är att de fokuserar helt på old school varianten med papperskort, avdrifter, kompass, missvisning och deviationstabeller, de förespråker den enda rätta vägen dvs helt manuell navigation och inget inflytande av eldrivna nippon pippon maskiner som kan falera när du minst anar det. Det vore bra om dessa kurser anpassades till dagens verklighet och hur man på ett säkert sätt med goda grundkunskaper kan navigera med hjälp av de tekniska hjälpmedel som används idag.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » lör 01 dec 2012, 11:00

Schvidja skrev:Min erfarenhet av navigeringskurser är att de fokuserar helt på old school varianten med papperskort, avdrifter, kompass, missvisning och deviationstabeller, de förespråker den enda rätta vägen dvs helt manuell navigation och inget inflytande av eldrivna nippon pippon maskiner som kan falera när du minst anar det. Det vore bra om dessa kurser anpassades till dagens verklighet och hur man på ett säkert sätt med goda grundkunskaper kan navigera med hjälp av de tekniska hjälpmedel som används idag.
[

Det är ju inte fel att kunna navigera utan elektroniska hjälpmedel. Men i princip håller jag med Dig. Det vore bättre att man lär ut hur man säkert skall navigera med elektroniska hjälpmedel eftersom det är vad stora flertalet använder. Då skulle vi minska de onödiga grundstötningar som förekommer därför att användaren inte förstår vilka felmarginaler som finns med elektronisk navigation.

Såg en artikel att det låg ett förslag att yrkessjöfarten skall befrias från kravet att det skall finnas papperskort ombord. Istället skall det finnas backup.

En IPAD är ju en riktigt bra backup på en fritidsbåt. Egen strömkälla och GPS ( om man köper rätt model)

Skulle det osannolika inträffa att GPS systemet stängs av så har vi nog större problem än att hitta säker hamn. Kanske skall man inte söka säker hamn just då?

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » lör 01 dec 2012, 11:12

Googlade just på " Kurs i elektronisk navigation" Medborgarskolan har en sådan!

Undrar om de får några elever, eller om alla tror att det inte behövs?

Kanske skulle försäkringsbolagen ge en extra bonus till dem som genomgått en sådan bara för att höja intresset.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 01 dec 2012, 15:48

"Grundkurs" i navigation borde vara obligatoriskt i sjönära skolor.
I 7de klass gick jag en kurs.
http://lasselundell.se/navigation.html
Kan man grunderna i "pappersnavigering" är det lättare att utnyttja alla finesserna i GPS/Plotter.
Plotter är inget nytt jobba med sådana på 60-talet.
http://lasselundell.se/decca.html
Gps/Plotter är bra om papperskorten blåst i sjön.
nav.jpg

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 02 dec 2012, 18:04

Hej
jag har provat att ha dator med sjökort i det funkade väl ,men tycker att plottern är överlägsen .min sitter vid ratten o syns bra i dagsljus hade först en Raymarine 435 den var
bra o funkade fint ,Men sen i somras köpte jag en Garmin 720, denna plotter tycker jag är otroligt bra, lätt att använda tydlig att avläsa i alla väder vattentät o uppdaterar sig snabbt, Ipad är väldigt dålig i solljus samt ömtålig för både vatten o slag skulle definitivt valt en plotter

//Johan

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 02 dec 2012, 20:12

Lite elakt kan man sammanfatta valet att vackertväderbåtare använder ipad medan riktiga seglare använder en plotter? :wink:

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 02 dec 2012, 20:16

J@nne skrev:Lite elakt kan man sammanfatta valet att vackertväderbåtare använder ipad medan riktiga seglare använder en plotter? :wink:
I min vackertväderbåt http://lasselundell.se/if.html
haver jag en plotter i "låda" upphängd under rorkulten.
GPSladan.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 dec 2012, 08:41

Pappersnavigation blir ju mer och mer sällsynt och när det förekommer är det ju vanligen en hybrid, dvs man har en GPS hur som helst för själva positionsbestämningen, medan besticket möjligen förs i sjökortet. Men här tas det risker om man inte har god loggboksdisciplin, dvs man måste anteckna position, hastighet och kurs med jämna mellanrum om man inte vill bli ett lätt byte när navigatorn/GPS:en stannar. (... Jaha, var var det nu vi var, när åskan kom...?) Den svaga punkten är rimligtvis inte satelliterna, utan strömförsörjningen och sedan lokala störningar (åska) eller t o m självförvållade skador, inte så troligt men möjligt (vid gipp skickar skotet navigatorn i plurret...).

Men om man bara har skaffat och vidmakthåller "gammaldags" navkunskaper så man inte står handfallen vid bortfall är ju en plotter helt överlägsen universalplattorna - den har chansen att fungera när alla "kontorsmaskiner" har stannat pga fukt. Seglar man mestadels i fint väder, har sjökort, pejlkompass och logg tillhands och kan hantera dem är ju ändå alla kartdisplayer nyttiga och trevliga. Är fråga då att om att skaffa en dedikerad "bara-i-båten"-skärm - plotter, alla gånger (min åsikt). HAr man en padda, använd den och acceptera svagheterna...

Sjökort måste man ha, hur som helst, men att man verkligen behöver dem, "på riktigt" är inte så stor risk.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » mån 03 dec 2012, 12:32

Själklart har jag papperskort i båten, som även används, När jag skriver att jag inte kan navigera så betyder det inte att jag inte hittar hem med bara pappersupplagan! Men att räkna ut avdrifter/distanser och annat tjafs behärskar jag inte.
Och det har jag ingen nytta av heller för att föra båten med sällskap säkert. Har en rorkult som jag kan röra på om jag märker att båten inte vill dit jag vill! Plottern är helt oöverträffad om det är trångt och en massa grynnor. (man slipper fundera på vart man är) Hade en Garmin 525 innan, men den var lite slö i uppdateringen om man hade på den för länge, visade fel några hundra meter rätt var det var. Lite dumt när man seglade nära land mitt i natten.
Ska ha en 720 innan rean är slut. Hoppas bara att den får plats i skottet utan att behöhva ha en garderob på insidan.

/Thomas

Skriv svar